Voiko tää silmien värin periytyminen olla mahdollista ees?

Vierailija

Isällä ruskeat silmät, äidillä sinivihreät ja mulla vihreät. Toisella veljelläni on ruskeat ja toisella sinivihreät. Jostain vaan luin, ettei noista yhdistelmistä pitäisi vihreetä tulla, vaan todennäkösimmin ruskea...

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

No periaatteessahan silmien väri voi olla melkein mikä vain.

Meillä miehellä on ruskeat silmät, minulla siniset. Esikoisella on siniset silmät ja kuopuksella vihreät. 

Vierailija

Ihan tavallista että tulee vihreät silmät... jos vanhemmista toisella on ruskeat ja toisella eriväriset niin aika hyvin ne muut väritkin periytyvät. Silmienvärin periytyminen ei ole niin yksinkertaista mitä kirjoissa sanotaan. Omasta suvusta löytyy esimerkkejä vaikka kuinka paljon.

Vierailija

Koulussa opetettiin vain sinisten ja ruskeiden silmien periytymistä, ainakin minun kouluaikanani. Kysyin opettajalta, miten sitten vihreät silmät periytyvät, ja hän sanoi että vihreät silmät ovat geneettisesti ruskeat, niissä vain on "jokin häiriö". En ihan tiedä uskoisinko...

Käyttäjä14
Seuraa 
Liittynyt6.10.2015

Vierailija kirjoitti:
Koulussa opetettiin vain sinisten ja ruskeiden silmien periytymistä, ainakin minun kouluaikanani. Kysyin opettajalta, miten sitten vihreät silmät periytyvät, ja hän sanoi että vihreät silmät ovat geneettisesti ruskeat, niissä vain on "jokin häiriö". En ihan tiedä uskoisinko...

Isälläni oli vihreät silmät nuorena, nyt ruskeat. Veljelläni toinen vihreä, toinen ruskea.

Vierailija

Ja usein ruskeat silmät eivät ole pelkästään ruskeat, niissäkin voi olla vihreää tai sinistäkin ruskean lisäksi. En kyllä tiedä onko vanhempien silmien värillä mitään vaikutusta siihen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja usein ruskeat silmät eivät ole pelkästään ruskeat, niissäkin voi olla vihreää tai sinistäkin ruskean lisäksi. En kyllä tiedä onko vanhempien silmien värillä mitään vaikutusta siihen.

Se minkälaisia peittyviä geenejä ihminen kantaa ei näy hänen silmiensä väristä. Esimerkiksi ruskeasilmäinen voi kantaa sinisilmäisyyden tai vihreäsilmäisyyden väistyviä geenejä, jotka voivat sitten jälkeläisissä ponnahtaa esille ja usein ponnahtavatkin jos toinen vanhempi on muu kuin ruskeasilmäinen (tai toinen vanhempi on ruskeasilmäinen, joilla on muitakin peittyviä silmänvärigeenejä). Melkein kaikilla suomalaisilla ruskeasilmäisillä on muitakin peittyviä silmänvärigeenejä aika takuuvarmasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ole kaikki mahdollisia, esim vihreä-ruskea ei tule sininen.

Harvinaisempi yhdistelmä, mutta on kyllä ihan mahdollinen saada sinisilmäinen lapsi vihreä-ruskeasilmäisellä parilla. Englanninkielisiltä sivuilta voi googlettaa tarkemmat selitykset miten tämä periytyy.

Vierailija

Miehellä ja minulla on vihertävävharmaat silmät, lapsellamme ruskeat. Väri tuler lapsen isoäideiltä, joilla molemmilla on ruskeat silmät.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat