Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hedelmöitys "muumimuki" -menetelmällä: Miten siittiöt pysyvät elinvoimaisina?

Vierailija

Selittäkää minulle typerälle, miten muumimuki-hedelmöityksessä varmistetaan siittiöiden elinvoimaisuus ja toimivuus ns. kotikonstein? Ei mitenkään? Spermahan altistuu ilmalle ja olettaisin ainakin suurimman osan siittiöistä kuolevan melkein heti, ehkä ne nesteessä syvemmällä olevat on enemmän turvassa.

Miten siis käytännössä turvataan siittiöiden elinvoimaisuus ja toimivuus hedelmöityksessä? Tarvitaan ainakin mahdollisimman suuri otos? Ja ruiskutus mahdollisimman nopeasti ejakuloinnin jälkeen? Ei varmaan kovin kauaa voi odotella.

Kommentit (7)

Vierailija

Mulla on kokemusta tästä vain koirapuolelta, kun olen kasvattanut... Siis eihän siinä tosiaan mitenkään tutkita siittiöitä, kuten ei luonnonmenetelmässäkään. Ja hedelmöitys tehdään yleensä about heti kun siittiöt on saatu mukiin. Siitä ruiskulla jonka päässä letku kohteeseen eli mahdollimman syvälle kohdunsuuta. Oman kokemukseni mukaan tiinehtymisprosentti menetelmällä on ihan vastaava kuin luonnollisissa astutuksissakin. 

Vierailija

Millaisia ruiskuja yleensä käytetään? Sellaisia tavallisia muovisia lääkeruiskuja?
Ruisku jonka päässä on letku? Millainen se on?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Millaisia ruiskuja yleensä käytetään? Sellaisia tavallisia muovisia lääkeruiskuja?
Ruisku jonka päässä on letku? Millainen se on?

Koirilla käytetään näitä, koska emättimeen ei viitsi mitään isoa "tunkea", ainakaan pienellä koiralla. Siis tavallinen lääkeruisku, jonka päähän on pistetty neulan sijaan pätkä kanyyliä. Se kanyyliosa laitetaan vain sisään yleensä.

Ihmisen tapauksessa säätäminen moisten kanssa on turhaa, sen voi varmasti laittaa ihan neulattomalla ruiskulla vaikka ilman mitään letkuja, kun mahtuu ilman kipuja tai ongelmia niinkin. Eri asia kun toimenpidettä tehdään eläimelle joka ei itse sitä säätele tai ole valinnut. 

Tapoja varmasti on monia, pääasiahan on että se tavara saadaan riittävän syvälle emättimeen.

Vierailija

Siis nimenomaan etukäteen varmistetaan sperman laatu. Eli luovuttaja käy sukupuolitautitesteissä noin puoli vuotta aikaisemmin, jonka jälkeen sitoutuu turvaseksiin, sopimuksen mukaan joko vain vakikumppanin kanssa (joka myös testataan ja sitoutuu turvaseksiin) tai muidenkin kanssa. Tautitestit otetaan uudestaan puolen vuoden jälkeen, jotta kaikki mahdolliset tartunnat näkyvät. Sanomatta ei välttämättä ole heteroille selvää, että myös tuleva äiti tekee samat metkut kumppaninsa kanssa. Ja ne foolihapot ym. vitamiinit ovat hyväksi myös luovuttajalle. Hedelmöityksen laadun voi pilata myös tupakoimalla ja käyttämällä liuotinpäihteitä alkuviikoilla.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat