Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuri paluumuuttajaketju

Vierailija

Kaikki paluumuuttajat! Ihmetellään tässä ketjussa Suomea ja suomalaista elämänmenoa. Mitkä seikat Suomessa ja suomalaisissa ihastuttaa ja mitkä vihastuttaa? Mikä oli suurin kulttuurishokki Suomeen muutettuanne. Voitte myös kertoa missä ulkomailla olette asuneet eli mihin maahan tai maihin suomalaista elämänmenoa vertaatte!

Kommentit (6)

Vierailija

Muutin Espanjasta 3 vuotta sitten. Olin ollut naimisissa espanjalaisen miehen kanssa, mutta meille tuli ero. Eron jälkeen jaksoin pari vuotta asua Espanjassa, mutta kovin yksinäiseltä alkoi tuntua elämä, joten päätin tulla Suomeen takaisin. 

Ja sitä päätöstä olen katunut ihan hulluna siitä asti. Sen nyt tiesin että sää on täällä suuren osan vuotta masentava, ja olin sen jo tullessani hyväksynyt. Mutta ihmisten kylmyys ja kaiken kommunikaation "karuus" tulivat shokkina. Työpaikkani on täällä paljon huonompi ja huonommin palkattu kuin oli Espanjassa. Mutta eniten ärsyttää se, että saadakseni edes työtä jouduin muuttamaan Helsinkiin, kauas entisestä kotipaikkakunnastani, joten eipä mulla täälläkään nyt ole mitään ihmissuhteita eikä ystäviä, vaikka juuri niiden takia tulin Suomeen. Nyt istun yksinäisenä pimeässä syksyisessä Helsingissä, ja muistelen että ei se ihan näin ankeaa ollut yksinäisenä Madridissa...

Vierailija

Paluumuutto 2 vuotta sitten Ranskasta ja Belgiasta. Asuin pois Suomesta 18 vuotta, mies ulkomaalainen.

Hyvää: lyhyet työpäivät, pitkät lomat, jää enemmän aikaa perheelle vaikka molemmat töissä toisin kuin ulkomailla.

Huonoa: kaikki aivan törkeän kallista - erityisesti kotiapu, lasten kasvatusta ei ole, lapset päivät ja illat yksinään kaupungilla.

Hyvää myös se, että mies oppi suomenkielen tosi nopeasti ja sai harrastuskavereita. Emme vaan ymmärrä sitä miksei pariskunnat seurustele keskenään vaan aina miehet ja naiset erikseen. Eli seurustelukulttuurin puute.

Vierailija

USA, parin vuoden piipahdus. 

Paluu keskelle pimeää vaakaräntää.  Kaupat eivät ole aina auki eikä kahvia saa oikein mistään. Hintataso on korkea ja varsinkin hevi-osasto on surkeassa kunnossa kaupoissa (poikkeus: Stocka). Ihmiset eivät juttele toisilleen.   Kaikilla suupielet alaspäin. Jopa työkaverit saattavat katsoa ohi tai läpi ja jättävät tervehtimättä. 

Kaipaan vieläkin lämpimiä kesäiltoja, tulikärpäsiä, helposti avattavia liukuluukkuikkunoita, iiisoja walk in-vaatekaappeja, puhvelinlihaa, merenrantaa, vuorovettä, rapuja ja simpukoita, värikkäitä lintuja, tammenterhoja, johtojen päässä keikkuvia liikennevaloja.

Toisaalta Suomessa viranomaisasiat on paljon helpompi hoitaa ja pankkisysteemit voivat olla paljon hankalampia. Meillä sentään toimi Citybankin nettipankki  tosi hyvin. Jalkakäytävät ovat paljon paremmassa kuosissa ja julkinen liikenne toimii kohtuullisen hyvin. Ja suomalainen jokamiehenoikeus on maailman mitassa ihan mahtava asia! 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat