Läheisten kuolemasta postaaminen facebookissa? -Mielestäni mautonta sympatian keräämistä

Vierailija

"Eilen/tänään rakas vanhempani/puolisoni/sisarukseni/lapseni nukkui pois. Olet aina elossa sydämessäni. "

Tähän vielä liitettynä jokin runo tai jesse kaikurannan/vesa-matti loirin laulu.

Käyvätköhän usein tsekkaamassa paljon pahoitteluja on tullut ja tykkäämässä myötätuntoisista kommenteista?

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Ehkä se on vain tapa ilmoittaa asiasta kerralla koko tuttava piirille, ettei tarvitse kaikille yksitellen asiaa selittää. Saa sitten rauhassa keskittyä tekemään surutyötään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ehkä se on vain tapa ilmoittaa asiasta kerralla koko tuttava piirille, ettei tarvitse kaikille yksitellen asiaa selittää. Saa sitten rauhassa keskittyä tekemään surutyötään.

Mä näen tän asian myöskin näin. Eli ei tarvitse kaikille soittaa ja kertoa. Postauksen voi laittaa näkymään vain niille keille haluaa.

Vierailija

En menis arvostelemaan ketään lapsensa\puolisonsa menettänyttä. Käsittämättömän rankkaa varmasti.

Kertoo vain aapeen emoatiakyvystä (tai sen puutteesta) tämä avaus

Vierailija

Omalla sivulla kavereille ja/tai suljetussa ryhmässä vertaistuen vuoksi ok, mutta jotenkin en tajua niitä julkisiin ryhmiin kuolleiden kuvia postaavia.

Vierailija

Jokainen empatiaan kykenevä ihminen haluaa myös osakseen sympatiaa. Se kertoo ihmiselle sen, että muutkin ymmärtävät suurinpiirtein, miten kova tuska tai ilo voi olla. Ihminen on laumaeläin ja tarvitsee tukea muilta. Se on täysin luonnollista ja jopa suotavaa. Mitä tämä kertoo sinusta ap?

Vierailija

En nyt ota muuhun kantaa, mutta kerronpa omakohtaisen tarinani aiheeseen liittyen.

Abivuonna yksi parhaista kavereistani tappoi itsensä aivan yllättäen. Jälkikäteen tietenkin sitten löydettiin vähän kaikenlaista masennukseen viittaavaa, ja kun kaverin olin tuntenut 11 vuotta niin olin nähnyt koko kaverin lapsuuden, teini-ikäisyyden ja varhaisaikuisuuden. Kaveri oli vähän sellainen perus "nörtti-poika", etenkin yläasteella vähän syrjitty kun vietti paljon aikaa kotona koneellaan. Lukiossa asiat vähän helpottuivat ainakin poikien osalta, tytöt nyt vielä vähän jatkoivat kaverin välttelyä.

Tästä tapahtumasta on aikaa jo useampi vuosi ja silloin elettiin facebookin "kulta-aikaa" kun ei ollut vielä instagramit jne taistelemassa some-päivityksistä, vaan kaikki käytiin aina vain facebookissa. Tietenkin siinä sitten lähti ne RIP-päivitykset leviämään somessa suht nopeasti, ja täytyy sanoa että yllätyin miten paljon kaveri sai aikaan päivityksiä. Ainakin siihen nähden että kun kaveri oli hengissä, niin kaverin jutut eivät kiinnostaneet oikeastaan ketään. Homma meni lopussa jo yli, kun porukka joka ei edes morjestanut kaverilleni ikinä vaikka päivittäin näkivät koulussa, olivat niitä pahimpia some-surijoita. "Mulla on niin hirveä ikävä, lepää rauhassa, olit mulle tärkeä". Vituttamaan alkoi siinä vaiheessa kun ne yläasteen kiusaajat alkoivat päivittämään tuollaista. Me "oikeat ystävät" keskusteltiin paljon silloin asiasta ja huomattiin että mitä suuremmat surut somessa, niin sitä vähemmän kuolema oikeasti kosketti. Sekin oli läppä, että vaikka hautajaiset olivat kaikille avoimet ja tämäkin oli kaikkien tiedossa, niin ei sinne hautajaisiin sitten lopulta tullut kuin kourallinen niistä fb-surijoista. Tästä opin, että en ainakaan itse ota suuremmin kantaa somessa jonkun puolitutun kuolemaan. Annetaan sururauha läheisille.

Tämä tälläisenä off-topic tarinana.

Vierailija

Ei sun tarvitse kaikkea ymmärtää. Ymmärrys tosin monesti lisääntyy oman kokemuksen myötä. Kun mun mieheni kuoli, kerroin siitä Facebookissa sekä omalla että hänen sivullaan. Hänellä oli paljon tuttuja ja kavereita ympäri Suomen harrastuksensa myötä ja näin sain tiedon kaikille yhdellä kerralla. Mieheni kuoli sairauteen josta olimme olleet avoimia myös Facebookissa joten tuntui ihan normalilta kertoa kuolemastakin. Ei se mikään salaisuus ollut. Ja kyllä, oman puolison kuoltua kaipasi kyllä tukea ja myötätuntoakin ihmisiltä. Mitäpä ihmeellistä siinä on?

Vierailija

Minä en itse laittaisi facebookiin ilmoitusta jos joku läheinen kuolee, olen muutenkin tekemisissä läheisten ihmisten kanssa ja kaikki edes ei käytä facebookia.

Vierailija

Sympatian kerjäämisessä ei ylipäätään ole mitään väärää jos tarvitsee tukea, eikä tuo ole edes mautonta vaan tavallista nykyajan viestintää.

Vierailija

Kyllä minä ilmoitin isäni kuolemasta ihan naamakirjassa, koska moni sitä tietoa siellä odotti. Kaikki vanhat luokkakaverit ja jalkapallokaverit joita iskä oli kuskannut vuosikaudet, sukulaiset lähellä ja kaukana. Ei kaikille tule paikallislehteä josta lukisi kuolinilmoituksen ja koska isäni sairasti niin kauan, niin suuri joukko ihmisiä osasi odottaa hänen elämänsä päättyvän ja minusta se on parempi ilmoittaa. Isäni kuoli siis minun ollessa 20v ja ehti sairastaa siitä asti kun olin yläasteella.

Vierailija

Luet rivien välistä väärin, ei tuo ole sympatian keräämistä. Se on helpoin ja nopein tapa ilmoittaa laajemmalle tuttavapiirille asiasta, yleensä näin tehdään siinä tapauksessa, että kuolema oli jo odotettavissa eikä ole pelkoa, että puoli sukua saa kohtauksen järkytyksestä. Päivitys estää tehokkaasti utelut ja kyselyt, mikä on hyvä asia, koska silloin saa surra rauhassa.

Vierailija

Itsekin olen tuota ihmetellyt mutta ehkä se on nykyaikana vaan tapana, kaikki jaetaan siellä ja tuo on totta että se on helpoin tapa ilmoittaa asioista. Silti vaikka itselläkin on kuollut rakkaita ja läheisiä niin en ole kokenut tarvetta facebookissa siitä ilmoittaa tutuille ja tuntemattomille, mielummin pidän suruni yksityisenä ja mua ärsyttäisi paljon jos kuolemailmoitukseen tai kuolleen ikävöimiseeni tulisi joku tutun-tutun-tuttu itkemään ja esittämään surunvalitteluja. Mutta kukin tavallaan.

Ja tosiaan nuo hautakuvat on kummallisia, eikö ne kuolleet enää kaipaa yksityisyyden suojaa? En tuomitse, vaan ihmettelen

Vierailija

Kyllähän se on niin, että toisille ihmisille saa kertoa omasta elämästään vain kun on lomalla, aurinko paistaa ja lapset on ihania. Jos sattuu jotain ikävää tapahtumaan, siitä voi hiljaa kertoa lähimmilleen, mutta senkin vain kun näkee livenä. Muu on säälittävää huomion kerjäämistä. Ei pidä kanssaihmisiä häiritä elämän varjopuolilla.

Tää on varmaan joku nykyajan versio sananlaskusta kynttilästä vakan alla.

Vierailija

Ymmärrän hyvin, että fb on tapa infota tuttavapiiriä läheisen kuolemasta ja sitä kautta varmistaa, ettei jokaiselle tarvi asiasta olla erikseen sanomassa. Mutta silloin kun facessa raportoidaan jokaisen pikkuserkun kummin kaiman työkaverin tuttavan poismenosta ja ollaan niin murtuneita elämän väliaikaisuudesta, menee jo yli. Itselläni on valitettavasti tällainen "ystävä", jolle jokaisen hyvän päivän tutun poismeno on aihe statuspäivitykseen, jolla kerätään pääsilityksiä. Minusta se on mautonta huomion kerjäämistä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat