Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Herpeksen tarttuvuudesta

Vierailija

Hei

Olen kolmen lapsen äiti ja imetän vielä vauvaamme. Minulta löytyi jonkin aikaa sitten herpesrakkuloita nivusesta. Minulla ei ole koskaan ollut herpekseen viittaavia oireita ja seksikumppaneitakin vain yksi, nykyinen aviomieheni. Olemme olleet 9 vuotta naimisissa. Pitäisikö minun huolestua mieheni uskollisuudesta? Kuinka herpes tarttuu? Voivatko lapseni saada minulta infektion?

Kommentit (1)

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

herpes tarttuu rakkulavaiheessa ja tarttuu herkästi. Herpesrakkuloita on yleisimmin suun ympäristössä ja sukupuolielinten alueella. Se tarttuu suudellessa, yhdynnässä ja suuseksissä sekä ihokontaktissa.

Herpes on voinut tarttua mieheesi täysin viattomassa tilanteessa, vaikka ystävän tai sukulaisen suukosta. Huuliherpes voi tarttua myös lapsiin heitä suukotellessa. 

Nivusten alueen herpes ei tartu normaalissa kanssakäymisessä lasten kanssa, koska on "piilossa" ihopoimuissa, jolloin ihokontaktia ei helposti synny.

Yleensä sukupuolielinten alueen herpes ja huuliherpes ovat eri virustyyppejä. Ne voivat kuitenkin tarttua puolin ja toisin: suuseksissä huuliherpes voi tarttua sukuelimiin ja sukuelinherpes tarttua suun alueelle.

Nyt ei ole tärkeintä selvittää kuka on tartuttanut kenetkin vaan hoitaa sinut kuntoon. Apteekista saa ilman reseptiä herpeksen hoitoon tarkoitettuja voiteita joita voit käyttää. Nämä lyhentävät herpeksen aktiivista aikaa.

Herpes uusiutuu herkästi kehon immuunijärjestelmän heikentyessä, esimerkiksi stressitilanteissa tai sairastellessa. Ensioireet ovat kihelmöinti ja kipu iholla ja herpesvoidetta kannattaa ruveta käyttämään jo tässä vaiheessa. Se voi jopa estää herpesrakkulan synnyn, kun hoito aloitetaan tarpeeksi ajoissa.

t. Mia, terveydenhoitaja

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat