Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joka toiset kuukautiset jää välistä - toinen munasarja "pois pelistä"??

Vierailija

Onko joka toisten kuukautisten välistä jääminen merkki toisen munasarjan toimimattomuudesta?

Eli mun kierto on tätä nykyä huikea 80, "normaalisti" se on ollut n. 40 (eli pitkä kiertoinen olen ollut muutenkin aina). Kaikki mielialanvaihtelut ja kuukautiskierron muut merkit tulee joka kuukausi, ainoastaan vuotoa ei tule kuin joka toinen kerta. Asiasta tietäviä paikalla, mitä tämä tarkoittaa fysiologisesti?

Kommentit (15)

Vierailija

Ei siitä tuollaista voi päätellä. Ei ne munasolut meinaan irtoa vuorotellen joka toinen kerta toisesta, joka toinen toisesta, munasarjasta. Jotain hormonihäiriöitä varmasti kyllä on, mutta sitäkään liittyykö ongelmaan munasolun irtoamattomuus, ei voi tuosta varmasti päätellä.

Vierailija

Multa on poistettu toiselta puolelta munasarja ja munanjohdin ja kuukautiset tulevat säännöllisesti. Kierron pituus 32-33 päivää.

Vierailija

Ei tuo välttämättä ole siitä merkki. Ovuloimattomissa kierrossa voi tulla myös normaalia muistuttava kuukautiskierto, sillä kohdun limakalvo silti valmistatuu vastaanottamaan munasolun. Kierron pituudet voivat kuitenkin vaihdella enemmän ovuloimattomissa kierroissa. Munasolut usein irtoavat myös samasta munasarjasta esimerkiksi parin kierron ajan ja sitten pari kertaa toisesta. Onko vaihdevuosien alkaminen mahdollista? Jos olet hedelmällisessä iässä suosittelen kyllä lääkäriin menemistä, sillä noin pitkät kierrot eivät ole normaaleja.

Vierailija

Kiitos vastauksista, aloittaja palaa tässä vielä asiaan.
Gynen mukaan 40 päivän kierto on vielä ihan normipituus eikä syytä huoleen ole ollut. Tätä siis olen jo aiemmin ihan ammattilaiselta kysynyt.

Tämä uusi ilmiö, 80 pvän kuukautiskierto, on alkanut kuluneen puolen vuoden sisällä ja tietysti itsekin voin päätellä, että nykyinen 80 päivää ei normaalia tosiaankaan ole. Ja itse olen päätellyt joka toisen vuodon jäävän välistä ihan matematiikalla. Jännä sinänsä, että kaikki oireet kuitenkin tulee: turvotus, mielialanvaihtelut,kolotus jne, mutta ainoastaan vuoto on jäänyt pois. Pakko varmaan suunnata jonkinlaisiin hormonitasotesteihin... :(

Voisiko tämä olla kilpirauhasen vajaatoimintaa? Liittyykö siihen kuinka usein kuukautishäiriöt, hormonihäiriöt jne? Melkein kaikki kilpparin vajaatoiminnan oireet mulla jo onkin...

Vierailija

Tutustu miten munasolu kehittyy Graafin follikkeliksi, miten kohdun epiteelikerros paksuuntuu kierron eri vaiheissa ja poistuu kuukautisten aikana (eli kun hedelmöittynyt munasolu EI tulekaan, poistetaan epiteelikerros). Kiertoosi liittyvät hormonit ovat LH eli luteinisoiva hormoni, gonadotropiini, FSH eli follikkeleita stimuloiva hormoni ja estrogeeni.  Tässä perustietoa http://www.tohtori.fi/?page=1750363&id=6959609

Vierailija

Mulla on poistettu toinen munasarja parikymppisenä, ja kk:t tuli säännöllisesti, kunnes vajaa 50-v alkoi olla 3-6 kk taukojakin. Ettei ap:lläkin olisi vaihdevuodet alkamassa?

Vierailija

Äkkiseltään tulisi mieleen munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCOS). Aiheuttaa vuotojen epäsäännöllisyyttä tai poisjääntiä. Tähän ei välttämättä ole juuri hoitoa mutta toki asia on hyvä selvittää...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Multa on poistettu toiselta puolelta munasarja ja munanjohdin ja kuukautiset tulevat säännöllisesti. Kierron pituus 32-33 päivää.

Mulla muuten sama, mutta joka toinen kuukausi kierto on 28 päivää ja joka toinen 31päivää.

doublemamijouluna

mulla oli sama, 60pvä kierto ja niin sitä vaan raskaaksi tultiin. kävin tietysti alkuraskaudessa ultrassa (rv4) kun en uskonut raskauteen, mut siis toisessa munasarjassa näky rakkuloita.. että mulle sanottiin että johtuu niistä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat