Kyllä näin suomalaisena ruotsissa ruotsalaisten kanssa työssä on välillä ihan....

Vierailija

Tässä jo viitisentoistavuotta mennyt, lähdin tänne aikuisena. Ruotsalaiset jaksaa ensinnäkin muistuttaa minulle siitä suur-ruotsin historiasta tämän tästä. Siihen se historiantieto sitten jääkin.Ne ei tiedä MITÄÄN suomesta. Eikä suomalaisista. Asun kaikenlisäksi alueella täällä etelässä jossa ei mitään suomalaissiirtolaisten invaasiota ole ikinä ollutkaan.

Töissä: kaikesta pitää pitää möte. Mitään asiaa ei voi vaan joku, esim. porukan vanhin tai kokenein tms. sanoa ,että näin tehdään ja pulinat pois. Vaan kyllähän kaikkien pitää saada sanoa sanottavansa, vaikka ne saamarin mötet on pelkkää ajanhukkaa. Asiat olis jo tehty,jos mentäis normaalijärjellä ja esim. mun mukaan.

Ja heti,jos on jotain erimielisyyyttä ja niin eiköhän joku ala "känner mig mobbad" ja joku työsuojelulautakunnan kokous pystyyn työpaikalla ja aletaan selvittämään jotain helvatan oletettua kiusaamista.

Itsekin olen käyttänyt tuota rasisti-korttia, kun olen halunnut jotain työnantajalta tai työpaikallani.Kun ensin on työnantaja hieman epäröinyt myöntää jotain, niin olen kysynyt että siksikö tämä kielletään kun minä olen suomalainen ja nainen? Niin johan muuttuu ääni kellossa, nej nej härrajestä, de e de inte alls, Ha.
Suomalainen tekee sen minkä lupaa ja sanoo sen, mitä ajatteleekin. Eikä mitään ihme ylihygieenistä että eihän noin voi sanoa. Ja sitten ne luulee että mä olen pahalla tuulella tai vihainen jollekin!? Enhän ole, kunhan vaan hommat hoidetaan kuten kuuluukin.

Kyllä joskus kaipaan suomeen. Toisaalta siellä vaikuttaa olevan aika jähmeä ja enemmän kyräilevä ilmapiiri kuin täällä hyvinvoivassa lintukodossamme täällä etelässä.

Olen kuitenkin ajatellut, että vielä muuttaisin takaisin suomeen. Hieman olen huolestuneen seuraillut noita sosiaalitukien ja sairaspäiväasioiden huonontumissuunnitelmia.
Meillä kun voi vielä olla omalla ilmoituksella viikon sairaana. Tai siiis "sairaana". Se on niinkuin ylimääräinen lomaviikko. Onhan tuota tullut käytettyä.

Mutta toivotan onnea Suomelle ja kyllä suomenkin pitäisi saada talous ja vienti vetämään. Ruotsissa ei ole mitään semmoista epäonnistumisen pelkoa, vaan enemmän tekemisen meininki ja hej allihopa!

Kommentit (2)

Vierailija

Minulla aivan erilaisia kokemuksia Ruotsissa työskentelemisestä. Menin Tukholmaan 10 vuotta sitten, palasin Helsinkiin 3 vuotta sitten. Työkaverit olivat kantaruotsalaisia, sekä Ruotsiin pakolaisina muuttaneita latinoja, aasialaisia ja lähi-itäläisiä. Minut nostettiin heti jalustalle "suomalaisena joka on automaattisesti monikielitaitoinen, älykäs, aikaansaava" eli joka suurin piirtein pelastaa yrityksen :D Olin vaan että onpas näillä huikeat odotukset. Suomalaisuutta pidetään hyvänä, rehellisenä ja asiallisena juttuna tuolla.

Meillä oli hyvin tasa-arvoinen työympäristö jossa jokaisen työkuorma ja jaksaminen otettiin huomioon. Ketään ei kiusattu ja ketään ei tylytetty. Ainoa asia joka aiheutti kaikissa närää oli se kun meille tuli koeajalle muslimimies (huom, oli meillä muitakin muslimeja mutta länsimaistuneita sellaisia jotka eivät enää harjoittaneet islamia) joka vaati oman tilan rukoilemiselle ja halusi että meidän eräästä hiljaisesta neuvotteluhuoneesta sisustetaan hänelle rukoushuone mattoineen koska se oli sopivasti Mekkaan päin. Tähän ei suostuttu ja mies sai lähteä.

Suomessa muuten pidetään paljon enemmän turhia kokouksia kuin Ruotsissa, ja täällä jahkaillaan päätösten teossa, ja tietynlaiset ihmiset rakastavat oman äänensä kuuntelemista jolloin muut ovat hiljaa ja toivovat että kokous vaan loppuisi. Ruotsissa kaikille annettiin puheenvuoro ja kannustettiin kertomaan mielipiteensä.

Huomattavin ero kuitenkin tämä että ruotsalainen yrittää edetä uralla tekemällä hyviä asioita kaikkien puolesta ja saavuttamalla yhteistä päämäärää, mutta suomalainen yrittää edetä sooloillen ja kiipeämällä toisten selkää pitkin puukottamalla sitä samalla.

Vierailija

Jos ap:n ruotsin taito on noin surkuhupaisaa luokkaa kuin tekstissään välillä ilmaissut, niin ei ihme että häntä katsotaan kieroon siellä ja pidetään ihan junttina  :DDDD

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat