Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siirto puuduttavan tylsiin työtehtäviin

Toivoton

Olen työskennellyt valtiolla asiantuntijatehtävissä viisi vuotta, vakivirassa. Erikoisosaamista vaativiin tehtäviin perehdytettiin puolitoista vuotta, jonka jälkeen työskentelin jonkin aikaa tosi onnellisena niissä haastavissa, vaihtelevissa ja mielenkiintoisissa tehtävissä, joihin olin työtä hakiessanikin halunnut. Osoitin olevani niissä erinomainen: ylitin tulostavoitteeni isosti, tein samassa ajassa puolet enemmän hommia ja paljon paremmin tuloksin kuin kokeneemmat kolleegani.

Viimeisen puolentoista vuoden aikana minulle on vähitellen siirretty yksitoikkosia ja yksinkertaisia, mutta todella aikaa vieviä tehtäviä: osittain siksi, etteivät vanhemmat kolleegat niitä suostu tekemään, osittain siksi, että näiden tehtävien määrä on kasvanut viime aikoina huimasti, ja myös siksi, että esimieheni pystyi perustelemaan pyytämääni palkankorotusta osaamiseni "laajentamisella" näihin tehtäviin.

Niinpä en viimeisen puolen vuoden aikana ole tehnyt lainkaan niitä tehtäviä, joihin alun perin hain, ja joihin minut perehdytettiin - sen sijaan olen aamusta iltaan tehnyt näitä puuduttavan tylsiä, yksitoikkoisia tehtäviä, joita mielestäni kuka tahansa voisi muutaman päivän perehdytyksellä tehdä. Olen todella leipääntynyt, tylsistynyt, pettynyt esimieheeni, ja töihin meno ja töiden teko tuntuu nykyään aina todella vastenmieliseltä. Esimiehenikin on kerran ohimennen pahoitellut, että lahjakkuuteni menee tällä hetkellä hukkaan, mutta tilanne ei tästä vaikuta muuksi muuttuvan.

Pitäisikö minun siis jättää minut onnettomaksi tekevä vakivirkani, ja yrittää löytää mielekkäämpää työtä? Ajat ovat kyllä sellaiset, että yritykseni voi viedä minut ojasta allikkoon. Vai pitäisikö jäädä ja kärsiä työpäivät, ja koettaa unohtaa työt vapaa-ajalla täysin, etsien mielekkyyttä elämään työn ulkopuolelta? Jälkimmäisessä en ole ainakaan tähän mennessä onnistunut, sillä olen töistä päästyäni henkisesti ihan poikki, sunnuntai-illat ja -yötkin menevät pilalle töihinmenosta ahdistuessa.

Kommentit (5)

Vierailija

Ensimmäiseksi keskustelisin asiasta esimiehen kanssa. Miksi näin on käynyt? Onko tilannetta mahdollista muuttaa? Onko joku vanhempi kollega mahdollisesti jäämässä eläkkeelle tms. ja sinun tilanteesi paranee? 

Jos esimies ei pysty tai halua tehdä tilanteelle mitään, järkevin vaihtoehto on varmasti etsiä uusi työ ja sen saatua irtisanoutua. Tai sitten pelata kovaa peliä ja ilmoittaa esimiehelle, että irtisanoudut, jos homma ei muutu.

Vierailija

Mikset voisi etsiä koko ajan parempaa työtä ja pysytellä siksi kunnes löydät tuossa vanhassa? Ei kannata tosiaankaan irtisanoutua jollei toista työtä ole tarjolla, jos sitä tarkoitit! Kannattaa etsiä aktiivisesti jotain muuta. Kyllä sitä varmasti jossain vaiheessa löytyy.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat