Mitenkä muuten, jos tosiaan on este työssäkäynnille esim. sairaus ja on työnhakijana,

Vierailija

normistiko mennään työhön (jos siis sellaisen saa) ja jäädään sairaslomalle? Ja sitä kautta ehkä sitten selvittelyä, mikä on työkyky?

Kommentit (10)

Vierailija

En tiedä. Mutta mulla on paniikkihäiriö ja pelkään, että jos jään työttömäksi, olen ikuisella karennsilla eli ilman sosiaaliturvaa, koska paikat, jotka voin ottaa vastaan, ovat tosi rajalliset ja hakijoita on paljon. 

Tähän mennessä olen onnistunut luovimaan työelämässä 20 vuotta, mutta nyt näyttää siltä, että jossain vaiheessa tulisi eteen työn etsintä ilman että hyppään suoraan paikasta toiseen. 

Vierailija

No jos on tervydellisisä työrajoitteita,niin siitä asiasta vaan esitetään työkkäriin hoitavan lääkärin lausunto. Sen lausunnon mukaan sitten mennään. Työkkärihän ei ole terveysasioissa ja työrajoitteissa mikään asiantuntija, vaan lääkäri on. Mitä lääkäri lausuntoonsa kirjoittaa,sitä seurataan. 
Luonnollisesti siinä lääkärinlausunnossa todetaan työt ja työnkuvat joita potilas ei terveyttään vaarantamatta voi tehdä. Ei ole työkkärillä sen jälkeen mitään epäselvää asiassa eikä tarvi työttömään jännittää jotain sopimattmia työtarjouksia. 

Miten sun paniikkihäriötä hoidetaan? Mitä sun lääkäri siitä sanoo? Kirjoittaako hän sinulle terveysrajoitteista lausunnon? 

Vierailija

Sairaana ollaan sairauslomalla, eikä työnhakijana.

Vaikea tilanne, jos on sellainen vaiva, että estää tavallista ammattityötä, mutta ei siitä voi saada sairauslomaa kun on työtön. Eihän siinä sitten muu auta kuin mennä töihin ja olla vasta sitten sairauslomalla.

Kuntoutus on tietenkin yksi vaihtoehto, ja koulutusta uuteen ammattiin voi saada kuntoutuksena.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No jos on tervydellisisä työrajoitteita,niin siitä asiasta vaan esitetään työkkäriin hoitavan lääkärin lausunto. Sen lausunnon mukaan sitten mennään. Työkkärihän ei ole terveysasioissa ja työrajoitteissa mikään asiantuntija, vaan lääkäri on. Mitä lääkäri lausuntoonsa kirjoittaa,sitä seurataan. 
Luonnollisesti siinä lääkärinlausunnossa todetaan työt ja työnkuvat joita potilas ei terveyttään vaarantamatta voi tehdä. Ei ole työkkärillä sen jälkeen mitään epäselvää asiassa eikä tarvi työttömään jännittää jotain sopimattmia työtarjouksia. 

Miten sun paniikkihäriötä hoidetaan? Mitä sun lääkäri siitä sanoo? Kirjoittaako hän sinulle terveysrajoitteista lausunnon? 

Sairaana ei tietenkään ole työtön työnhakija, vai mitä. Eikä saa työttömyyskorvausta. Sen saa, koska on työtön työnhakija
Sairauspäiväraha anotaan Kelasta

Vierailija

Kylläpähän se on Suomessa niin että kun kelan sairauslomamaksaminen loppuu niin työttömäksi joudutaan. Uskomatonta mutta totta.

Vierailija

Itse olen työtön työnhakija. 20 vuotta sitten sain työssäni kunnon allergisen reaktion lattiamaton liimasta(toimistooni laitettiin uusi lattiamatto). Minulla ei ole noita vanhoja työterveyden papereita tuosta reaktioista (josta kirjoitettiin sairaslomaa ja lääkkeitä).

Kysyin työkkäristä ja sanoivat että jos hommaan lääkärin todistuksen niin voin jättää hakematta paikkoja joissa altistuu näille kemikaaleille. Muuten tulee karenssia jos en hae. No itse olen ratkaissut asian niin että olen puhelimessa kysynyt työtä tarjoavalta josko heillä käytetään tällaisia kemikaaleja kun minulla voimakas allergia (kohtauksia on ollut myöhemminkin tosin lievemmissäkin kun tajuan varoa). Eivät ole sitten tarjonneetkaan paikkaa minulle enää eikä ole tullu karenssiakaan. Lääkärin todistusta en ole ruvennut hankkimaan koska testit olisi rankkoja ja eipä se herkkyys testaamassa katoaisi kuitenkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sairaana ei tietenkään ole työtön työnhakija, vai mitä. Eikä saa työttömyyskorvausta. Sen saa, koska on työtön työnhakija
Sairauspäiväraha anotaan Kelasta

Tietäisitpä vaan kuinka paljon on työttömiä työnhakijoita, jotka ovat sairaita eivätkä kykene töihin. Kelan sairauspäivärahaa ei enää saa eikä eläkepäätöstä ole vielä saanut, silloin ainut mahdollisuus on olla työttömänä. Näin meni mulla yksi talvi. Eläkepäätös tuli sitten takautuvana ja maksoin työmarkkinatuet kelalla takaisin.

Vierailija

Luultavasti käy niin että kun kerrot työhaastattelussa sairautesi, niin sinua ei oteta töihin. Joten tuskin tulee ongelmia sen kanssa että joku huolisi.

Vierailija

Mun paniikkia ei hoideta tällä hetkellä mitenkään. Olen töissä, mutta tää homma loppuu enkä tiedä kuinka todennäköistä olisi löytää toista paikkaa heti. Työhaluja on, mutta sopivan paikan löytämiseen voi mennä iäisyys. En ole koskaan ollut työttömänä. 

Lääkäri on ymmärtänyt kyllä ja lähetti psykologiselle puolelle. Siellä psh vaan kehoitti menemään työkkäristä katsomaan paikkoja ja karaisemaan itseä. 

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat