Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kontula - onko paha?

Vierailija

Joudutaan muuttamaan nopealla aikataululla Helsinkiin. Parhaiten asuntoja olisi tarjolla Kontulassa. Juu, maineen tiedän, mutta mikä on todellisuus?

Lapset on 9- ja 11-vuotiaat ja koulumatka olisi metrolla Kulosaareen. Onko turvallista kulkea metrolle/aseman tienoilla myös illalla klo 18-19 tienoilla?

Jos joku pystyisi määrittelemään vielä katujen nimillä tai alueilla, mitkä olisi suhteellisen hyviä seutoja tuolla päin, auttaisi jo sekin paljon.

Kiitos

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Maine on mitä on. Todellisuus on ihan eri asia. Oikeasti kyseessä on ihan mukava alue. klo 21.00 jälkeen en metroasemalla ihan mielenmäärin oleskelisi. Oikeastaan kaikki seudut, sanotaanko 1km etäisyydellä metroasemasta ovat oikeastaan jo ihan hyviä.

Olen siis asunut Kontulassa käytännössä koko kouluikäni ja nyt eri puolella Itä-Helsinkiä, olisin valmis muuttamaan Kontulaan vaikka heti.

Tietysti alue on hieman muuttunut vuosien varrella ja tuossa 2000-luvun alussahan se alkoi mennä huonompaan suuntaan kun näitä persuja pakkomuutettiin sinne. Tilanne on kuitenkin tasaantunut. Koulut, päiväkodit ja palvelut on hyviä, ostari on oikeasti ihan kätevä, joo, siellä saattaa nähdä puliukkoja, mutta kyllä sen kestää.

Kulkuyhteydet toimivat sieltä oikeastaan kokoajan paremmin ja metro on ihan mahtava. Kadunnimiä en nyt tähän hätään muista sanoa että mitkä ovat "parempia" ja mitkä "huonompia".

Vierailija

En asu Kontulassa mutta käyn siellä eräässä harrastusryhmässä. Ryhmä on nyt loppumassa, koska ainoa vapaa tila on klo 16-17 ja ryhmän kontulalaiset eläkeläisjäsenet kieltäytyvät kulkemasta ulkosalla klo 17 jälkeen. Eivät kuulemma uskalla. En ole kysellyt syytä tarkemmin.

Vierailija

Kontula ja Kulosaari, kiva kontrasti.

Kai siellä hetken kestää elämää, mutta osakkeet ei taida olla nyt nousussa. Talotkin kohta putkiremppaikäisiä, ja kuka maksaa.. Normaalien ihmisten aikaan ihan normaalin oloinen paikka. Työmatkani kulki julkisilla Kontulan läpi. Ihmeellisen vähän oli kyllä valoja ikkunoissa aamuaikaan. Onhan se sellainen oloneuvosten paikka. Semmoinen, jota kiinteistövälittäjä saattaisi mainostaa, että "Tilava monien mahdollisuuksien asunto hyvien liikuntapaikkojen lähellä", mutta hittoako sellaisella luxuksella jos siellä ei viitsi pimeällä liikkua.

Vierailija

Kontulasta kokemusta viimeisten 27 vuoden ajalta.

Ostarilla nyt pyörii kaiken maailman tyypit: nuoret koulusta lintsaajat, hörhöt, mamutaustaiset, alkoholiin kallellaan olevat, kylähullut jne. Mutta ei heistä ole kertaakaan ollut minkäänlaista häiriötä. Kinat taitavat muodostua ryhmien sisällä, jos niissäkään. Siellä saa talsia ihan rauhassa, joskus joku voi pummata vähän rahaa.

Kaikki kukat kukkivat Kontulassa, ne vähemmän arvostetutkin. Se on hyvä paikka lapsillekin nähdä, että meitä on joka lähtöön.

Luonto on lähellä, kulkuvälineillä pääsee, kaikki pelaa. Ei mitään ärsyttävää hienostelua.

Minäkään en osaa tähän mitään osoitetta heittää, missä olisi hienompaa/vähemmän hienoa. Tervetuloa Kontulaan!

Vierailija

Ei ole paha, jos ei hyväkään. Ihan normaali lähiö. Ostari on iso ja siellä on paljon baareja, joten kaikenlaista väkeä pyörii. Ei niistä tosin mitään häiriötä ole tavalliselle tallaajalle ainakaan päiväsaikaan, kun porukkaa on paljon liikenteessä. Itse välttäisin lähinnä Kontulakaaren loppupäätä, siis lähellä Vantaan rajaa. Siellä on valtavat kaupungin vuokrakolossit, jossa tosiaan on kaikenlaista sakkia. Muualla on ihan rauhallista. Jos lapsenne kuitenkin käyvät koulua Kulosaaressa, niin en näe mitään syytä vältellä Kontulaa asuinpaikkana.

Ihan hyvin uskaltaa pimeälläkin liikkua! Ja metrosta on uloskäynti myös toiselle puolen Kontulankaarta, joten ei ole pakko kulkea ostarin läpi, jos ei halua.

Vierailija

Kuljen ma-pe Kontulassa klo 23 jälkeen ja olen kulkenut 13-vuotiaasta asti (olen kohta 30v) sekä arkena että viikonloppuisin myöhään illalla ja jopa öisin, eikä minulle ole koskaan sattunut mitään. Ja olen nainen.

Vierailija

Kontulankaaren neuvostokolossit on jo yksi keskustelun aihe, mutta Tuukkalantielle eikä sen lähistöön kannata muuttaa. Siellä asuu ihan kaikki hörhöt, pervot ja elämässään epäonnistuneet. Lapsi raukat pyörii siellä näiden sekakäyttäjä mammojen likaisissa jaloissa. Siellä on myös mamutaustaiset väkivaltaiset pikkurikolliset.

Kivikko ja kurkimäki on ihan Kontulassa kiinni ja siellä on ihan siistejä taloyhtiöitä. Kivikossa etenkin ja sieltä kävelee Kontulan metrikselle.

Jos lapsesi kulkevat koulumatkat Kulosaareen, en ymmärrä miksi heidän pitää ilta seitsemältäkin siellä olla?

Vierailija

On paha. Kaverini asuu Kontulassa ja inhoan käydä kylässä kun pitää kävellä Kontulan ostarin läpi. Täynnä alemman luokan ihmisiä eli roskasakkia. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kontulankaaren neuvostokolossit on jo yksi keskustelun aihe, mutta Tuukkalantielle eikä sen lähistöön kannata muuttaa. Siellä asuu ihan kaikki hörhöt, pervot ja elämässään epäonnistuneet. Lapsi raukat pyörii siellä näiden sekakäyttäjä mammojen likaisissa jaloissa. Siellä on myös mamutaustaiset väkivaltaiset pikkurikolliset.

Kivikko ja kurkimäki on ihan Kontulassa kiinni ja siellä on ihan siistejä taloyhtiöitä. Kivikossa etenkin ja sieltä kävelee Kontulan metrikselle.

Jos lapsesi kulkevat koulumatkat Kulosaareen, en ymmärrä miksi heidän pitää ilta seitsemältäkin siellä olla?

Minä asun Tuukkalantien lähistöllä, eikä näillä kuuluisilla Tuukkalantien hörhöillä ole elämääni yhtikäs mitään vaikutusta. En kyllä itsekään haluaisi kyseiseen osoitteeseen asumaan, mutta lähinnä siksi, että valtava kerrostalokortteli kukkulan päällä on vaan hemmetin ankea asuinpaikka naapureista huolimatta. Lenkkeilen kuitenkin kyseisen korttelin ohi usein ja jopa myöhään illalla, enkä ole koskaan joutunut pelkäämään. Hiljaista on. Vaikuttaa vähän urbaanilegendoilta nämä "hui, kamala rikollisslummi!" -jutut.

Vierailija

Mä asun vesalassa ja täällä ei todellakaan mitään hörhöjä nykyisin ole. Olen asunut jo 19-v ja en muualle muuttais. Tää on nykyisin todella rauhallinen paikka. Meillä esim. parveke omakotitaloalueelle päin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ap takaisin linjoilla. Kiitos monista vastauksista. Olen asunut lähes 20 vuotta sitten pienen hetken Helsingissä ja käynyt muistaakseni vain kerran Kontulassa. Itä-Helsinkiä en tunne juuri nimeksikään. Nyt voi tosiaan käydä niin, että tieto muutosta tulee esim. kaksi viikkoa ennen kuin pitäisi muuttaa, joten siinä tilanteessa on vain otettava jokin asunto ensikuukausiksi ja sitten myöhemmin etsiä parempi asuinpaikka - mentävä pioneerihengellä.

Toki lapset tulevat koulusta jo aiemmin, mutta harrastusten takia saattaa joskus mennä kotiinpaluu tuonne 18-19 maille (jos ei käydä hakemassa, sekin mahdollista). Tuo nyt oli se äärimmäinen tilanne. Yleensa kotiin tullaan kuitenkin viimeistään klo 17, jolloin liikenteessä luulisi olevan paljon työmatkalaista ja näin ollen lapsillakin olisi turvallista.

Olen nyt laittanut korvan taakse tuon Kivikon. Onko Mellunmäki myös levoton? Metrolinjan varrella olisi niin näppärää pysyä ja toisaalta Helsingin puolella, joten minnekään Matinkyläänkään ei olisi tarkoitus muuttaa.

Vierailija

Sanoisin sen verran, että Kulosaaressa lapsesi koulutien varrella on narkomaanien asuntola. Joten hörhöjä ja ainekauppiaita voipi olla reitin toisessa päässä enempi kuin pahamaineisessa Kontulassa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat