Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työharjoittelu keskeytetty- mitä nyt tapahtuu?

minäpävain

Hei.

Olen kolmannen vuoden lh opiskelija. Minulla on ollut vaikea syksy, koska elämässäni on tapahtunut kaikenlaista ei niin-mukavaa. Poissaoloja kertyi paljon.

Pääsin kuitenkin aloittamaan 6,5vkon työharjoittelun. Alku meni hyvin kunnes vastoinkäymiset taas jatkuivat, ja jouduin olemaan 5 päivää poissa töistä. Nyt sitten sain viestin opettajaltani ja hän kertoi että harjoitteluni on keskeytetty ja että minun tulee ottaa yhteyttä ryhmänohjaajaan.

Ei voi muuta sanoa kuin että olen todella pettynyt itseeni. Suorastaan pelottaa kuinka tässä käy. Siksi en ole vielä ottanut ro yhteyttä..

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Kuinkahan tässä käy? Haluaisin todellakin valmistua ensi keväänä, mutta saa nähä onko enää mahollista...

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Nyt vaan yhteyttä siihen ohjaajaan ja yhdessä mietitte jatkot. Mitä vastoinkäymisiä tarkoitat? Ei harjoittelusta voi vaan sopimatta olla pois. Jos ongelmia on, niin varmasti jotain olisi voinut harjoittelupaikan kanssa sopia, mutta jos vaan jättää menemättä niin se on vain huonoa käytöstä.

Vierailija

Haitko sairaslomatodistuksen,vai jätitkö vain menemättä?
Otahan yhteys koululle,heti eikä huomenna. Pääset opettajan kanssa selvittelemään tilannetta ja pääsette varmaan jonkinlaiseen ratkaisuun asiassa.

Vierailija

No et tietenkään valmistu keväällä, jos et saa harjoittelua suoritettua, eikä se varmaankaan enää ole mahdollista tässä aikataulussa.

Harjoittelu on ihan kuin olisi työpaikka. Jos sieltä joutuu olemaan pois, sille on oltava samanlainen syy kuin työstä poissaololle (sairasloma, alle 10-vuotiaan lapsen sairaus tai pitkäaikaissairaan lapsen saattaminen lääketieteelliseen hoitoon, muu vastaava) ja siitä on oltava todistus. "Onniinvaikeetaettenjaksa" ei ole lain mukainen poissaoloon oikeuttava syy. "Joudunjonottamaanoikeusaputoimistossa" ei sekään ole lain mukainen syy, mutta työnantaja todenäköisesti antaa siihen luvan yhdeksi päiväksi. "Isäkuolijajoudunjärjestämäänkaiken" eiole poissaoloon oikeuttava syy, koska oikeasti järjestelyihin on aikaa viikkokaupalla. Onko sulla laillinen syy ja siitä todistus? Jos on, soita heti sekä työssäoppimispaikallesi että opollesi ja vaadi että harjoittelun keskeytys perutaan. Jollei ole, soita opolle, ole nöyrä ja anele, että voisit saada yrittää uudelleen vaikka koulujakson aikana, jolloin opiskelet ja tentit jakson aineet sitten itsenäisesti.

Vierailija

Nyt rohkeasti ottamaan yhteyttä. Kyllä asiat järjestyy, et ehkä valmistu nyt keväällä, mutta syksyllä viimeistään.

Ja ihan tulevaisuutta ajatellen, jos on rankaa, ilmoitus työpaikalle, ilmoitus opettajalle ja sitten lääkäriin hakemaan sairasloma todistuksen. Sen saa esim unettomuuteen vaikka olisi muuten terve.

Sairastumisesta ei rankaista, ilmoittamatta jättämisestä kyllä.

minäpävain

Kiitos vastauksista.

Kyse ei tosiaan ole siitä, etten olisi jaksanut töihin mennä. Lähipiirissä sattui kuolemantapaus sekä olin sairaana. Sen takia olin sen viisi päivää poissa. Ja kyllä, ilmoitin työpaikalle poissaoloistani.

Vierailija

Kai sentään olet poissaollessasi ilmoittanut asianmukaisesti harjoittelutyönantajalle ja hommannut tarvittavat lääkärintodistukset?

Nyt vain yhteyttä siihen ohjaajaan jotta homma menee eteenpäin.

Vierailija

En ole koskaan ymmärtänyt miten jotkut toimii noin vastuuttomasti. Mikä ihme on ettei voi ilmoittaa töihin/työharjoitteluun tai mihin tahansa muualle, ettei jostain syystä pääse tulemaan sovittuun tapaamiseen?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miten jotkut toimii noin vastuuttomasti. Mikä ihme on ettei voi ilmoittaa töihin/työharjoitteluun tai mihin tahansa muualle, ettei jostain syystä pääse tulemaan sovittuun tapaamiseen?

Lue koko ketju. Ap oli ilmoittanut poissaolosta...pakko päteä, jos ei viitsi edes lukea mut kirjoitetaan..pyh..

Vierailija

Hyvä että ilmoitit, sain sellaisen kuvan että olit vain jättänyt menemättä. Osanottoni. Oma äitini kuoli opiskeluaikanani ja kaikki olivat tosi ymmärtäväisiä. Ota yhteyttä siihen ro:n, hän kyllä varmasti ymmärtää yskän.

Vierailija

Itse myöhästyin tokana aamuna ja sain heti lähtöpassit. Soitin opettajalle ja haettiin uusi paikka heti seuraavaksi aamuksi. Tästä aikaa kymmenisen vuotta.

minäpävain

Alkoholia en juo tippaakaan, huumeista puhumattakaan. Unirytmikin on kunnossa että kiitos vaan.

Onneksi täältä saa asiallisiakin vastauksia. Kiitos. Laitoin äsken viestiä ryhmänohjaajalleni ja pyysin tapaamista.. Jännittää..

Vierailija

Hyvin se menee. Tsemppiä. Mullakin oli joskus vaikee jaksaa koulussa kun läheinen kuoli sekä oma sairaus vaivasi. Kyllä sille opettajalle vastaavia on tullut, siel koulussa ollaan teitä oppilaita varten.

Vierailija

Hyvä että olet ilmoittanut poissaoloista harjoittelupaikalle. Viiden päivän poissaolosta tietenkin olisi pitänyt toimittaa myös jonkunlainen poissaolotodistus, teitkö sen? Kuolema lähipiirissä on kamala ja musertava asia, itse olisin varmaan siinä kohtaa pyytänyt harjoittelun keskeyttämistä ja siirtänyt valmistumista ihan suosiolla koska tietäisin että en tule seuraavien kuukausien aikana kuitenkaan olemaan täysipainoisessa kunnossa ja poissaoloja kertyisi. 

Suurella todennäköisyydellä ryhmänohjaaja ymmärtää tilannettasi ja saat myötätuntoa toiminnallesi mutta voi olla että harjoittelun jatkaminen ei enää onnistu mikäli et ole asianmukaisesti toimittanut sairauslomatodistusta työpaikalle. Jos olet sen toimittanut niin harjoittelun keskeyttäminen on tehty väärin perustein ja voit vaatia sen perumista. Missään tapauksessa tuo ohjaajan kanssa tapaaminen ei kuitenkaan pahenna tilannettasi vaan selkeyttää sitä joten hyvä että pyysit tapaamista! Voimia. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat