Yli-ikäinen teekkariksi?

Pohdiskelijainen

Hei!

Olen suorittanut jo yhden korkeakoulututkinnon (humanistiselta alalta), mutta ala ei tunnu omalta. Sen sijaan olen jo tovin kokenut vetoa insinööritieteisiin ja tekniikan alaan. Onkohan ihan hullu ajatus lähteä suuntaamaan teekkariksi, kun ikää on kuitenkin sen verran kuin teekkareilla yleensä valmistuessaan (26 vuotta). Lukiossa luin pitkät matikat, kemiat ja fysiikat, pidin niistä kovasti ja menestyinkin. Jostain syystä päädyin kuitenkin humanistiselle alalle.

Onko täällä porukkaa, joka on lähtenyt ei-suoraan-lukiosta opiskelemaan diplomi-insinööriksi tai muuta korkeakoulututkintoa suorittamaan? Olisi mukava kuulla kokemuksia! Eikö se vertaistuki ole parasta rohkaisua? :)

Kommentit (9)

Vierailija

Ei omaa kokemusta, mutta poikani on nuori teekkari Tampereella. Kysyin tässä taannoin, että onko minun ikäisiä eli voit itse arvella minkä ikäinen olen, koska poikani on aikuinen. Hän sanoi, ettei ihan näin vanhoja, mutta kyllähän siellä TTY:llä pyörii kaikennäköistä ja -ikäistä porukkaa. Kuulemma itse tekee nyt jotain kurssitehtävää itseään muutaman vuoden vanhemman kaverin kanssa ja ihan hyvin kuulemma sujuu.

Omasta asenteestasi se on enemmän kiinni. Kun on itse avoin ja rohkea, nuorten joukossa selviää kyllä. Suurin osa on noita nuoria, mutta aina siellä seassa joku vanhempikin on ja nykyään varmaan enemmän, kun on tämä elinikäinen oppiminen nyt muotia. 

Vierailija

Niin ja 2 on käynyt kyllä muita kouluja nuorten seassa, näitä "alemman tason". Hyvin meni. Yliopistolla kuitenkin on isot ryhmät ja avoin opetus, joten uskoisin sen olevan helpompaa ja sinä olet vielä kuitenkin nuori. 

Pohdiskelijainen

Kiitos vastauksista ja rohkaisun sanoista! Pulmaani mutkistaa se, että olen onnistunut saamaan omalla alallani vakituisen työsuhteen, mikä on sangen harvinaista. Minulla on siis pullat aika hyvin uunissa, mutta silti ei tunnu siltä, että haluaisin tehdä tätä hamaan eläkeikään asti...

Toisaalta ikävä tilanne olisi sekin, että valmistuisin joskus vähän yli kolmekymppisenä ja huomaisin, ettei töitä olekaan missään. Mutta niinhän se on, että elämä on aina riskipeliä.

AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista ja rohkaisun sanoista! Pulmaani mutkistaa se, että olen onnistunut saamaan omalla alallani vakituisen työsuhteen, mikä on sangen harvinaista. Minulla on siis pullat aika hyvin uunissa, mutta silti ei tunnu siltä, että haluaisin tehdä tätä hamaan eläkeikään asti...

Toisaalta ikävä tilanne olisi sekin, että valmistuisin joskus vähän yli kolmekymppisenä ja huomaisin, ettei töitä olekaan missään. Mutta niinhän se on, että elämä on aina riskipeliä.

AP

Jos noin hyvä tilanne on, niin ehkä vois aloittaa suorittaa avoimessa ja miettiä sitten sen perusteella lisää.

Vierailija

Tuossa tilanteessa lähtisin kyllä juurikin tuohon, että yrittäisin avoimen väylän kautta. Varmaan saat jotain hyväksilukujakin, et tosin paljon, koska teekkarin aineet ovat tosi teknisiä, kieliä myöten, mutta jotain vapaaehtoisia ainakin. 

Pohdiskelijainen

Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa lähtisin kyllä juurikin tuohon, että yrittäisin avoimen väylän kautta. Varmaan saat jotain hyväksilukujakin, et tosin paljon, koska teekkarin aineet ovat tosi teknisiä, kieliä myöten, mutta jotain vapaaehtoisia ainakin. 

6 & 7, kiitos pohdinnanarvoisesta vinkistä! Voisin aluksi suorittaa avoimessa joitakin opintoja ja maistella alaa. Ilmeisesti olen oikeutettu myös kahden vuoden opintovapaaseen (jos tulkitsin lakia oikein), joten tästä työstä ei edes tarvitsisi luopua heti. -AP

Vierailija

Moog Konttinen ("Jeejeejerrycotton"-laulaja) oli about 50 kun sai n 15 vuotta sitten dipan paperit TTKK:lla sähkötekniikasta. Pohjalla opistotekuinssin paperit samalta alalta. Tekuinssin merkittävin hänen töistään oli aikoinaan Tampereen Koskikeskuksen alkuperäiset sähkösuunnitelmat kasarin lopulla...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat