Koetko rajatarkastukset uhkana vapaudellesi?

Vierailija

Miksi rajavalvonnan aloittaminen tuntuu olevan niin mahdoton ajatus? Mikä siinä passin vilauttamisessa on niin vaikeaa? Jos sillä, että asetetaan tuloaulaan joku hemmo selaamaan matkustajien passeja, voidaan saada aikaan vähintäänkin mielenrauhaa kansalasisille, niin miksei sitä aloiteta?

Vapaa liikkuvuus Euroopassa oli varmasti ihan kiva niin kauan kuin se toimi, mutta sen aika on selvästi jo ohi. Kuinka kompromissikyvytön liberaali pitää olla pitääkseen vielä kiinni Schengenistä? Turvapaikkaa voisi edelleen hakea valvonnasta huolimatta.

Olen matkustanut viimeaikoina lähinnä Venäjälle, ja niin hyytävä kuin se prosessi siellä onkin, niin mielestäni jokainen itseään kunnioittava valtio tarkastaa, että tulijalla on asianmukaiset matkustusasiakijrat mukanaan.

Kommentit (5)

Vierailija

Rajatarkastus ei välttämättä ole vain passin vilauttamista. Se voi olla myös kysymyksiä tyyliin mitä helvettiä täällä teet ihan kantaväestö. normituristillekin. Norjan rajalla tuli tällainen kysymys itselleni. Ja sitten alkoivat vielä saarnata ettei tämä ole mikään populaari turistikohde. :) Lopuksi vaatteita pois ja hirveät anteeksipyynnöt kun mitään ei löytynyt.

Mutta tässä tilanteessa rajatarkastus voisi olla perusteltu. Ulkoraja pitäisi sulkea paremmin ja käyttää rahaa siihen. Erityisesti kaikki mitä välimeren kautta tulee. Lastit pitäisi tarkistaa aina läpikotaisin. Aseita tulee.

Rajavalvonta takas, jos se on ...

Vierailija kirjoitti:
Miksi rajavalvonnan aloittaminen tuntuu olevan niin mahdoton ajatus? Mikä siinä passin vilauttamisessa on niin vaikeaa? Jos sillä, että asetetaan tuloaulaan joku hemmo selaamaan matkustajien passeja, voidaan saada aikaan vähintäänkin mielenrauhaa kansalasisille, niin miksei sitä aloiteta?

Vapaa liikkuvuus Euroopassa oli varmasti ihan kiva niin kauan kuin se toimi, mutta sen aika on selvästi jo ohi. Kuinka kompromissikyvytön liberaali pitää olla pitääkseen vielä kiinni Schengenistä? Turvapaikkaa voisi edelleen hakea valvonnasta huolimatta.

Olen matkustanut viimeaikoina lähinnä Venäjälle, ja niin hyytävä kuin se prosessi siellä onkin, niin mielestäni jokainen itseään kunnioittava valtio tarkastaa, että tulijalla on asianmukaiset matkustusasiakijrat mukanaan.

Tätä mä oon kanssa ihmetelly. Ei rajatarkastus oo ku pieni vaiva verrattuna turvatarkastukseen. Ja multa saa tarkastaa vaikka peräpukamat, jos se auttaa terroristien löytämisessä. Sitä paitsi joka Lontoon reissulla mulla on aina tarkastettu passi molemmissa päissä yhteen tai useampaan kertaan. Miten niin rajatarkastukset poistuneet? Niitähän on lisätty EU:n aikana. Poliisi jopa kerää sormenjäljetkin passikaupan siivellä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat