Ärsyttää näiden katastrofien yhteydessä toisten surun väheksyminen

Vierailija

Kaikki varmaan tietävät, mistä puhun. Facebook on täyttynyt tricolor-profiilikuvista, mikä on ihan kiva ele muistaa Ranskan terroritekojen uhreja. Niiden vanavedessä ovat tulleet päivitykset siitä, kuinka Ranskan uhrien sureminen ei ole oikein, koska Arabimaissa ja muualla maailmassa tapahtuu terroritekoja harva se päivä.

Mielestäni menee vaaralliseksi, jos ihmisiltä kielletään inhimilliset tuntemukset. Onhan se luonnollista, että Ranskan tapahtumat koskettavat jo ihan siksi, koska Ranska on niin lähellä, toisin kuin Arabimaat. Ranskan tapahtumista on myös uutisoitu valtavasti, mikä tuo tapahtumat vielä entistä lähemmäksi. Kuka hitto se sanelee, mitä ihminen saa surra ja mitä ei? On hyvä, että ihmiset haluavat muistaa ja kunnioittaa uhreja. Ei suuremmista saa milloinkaan kieltää sen takia, että jossakin päin maailmaa asiat ovat aina huonommin.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaikki varmaan tietävät, mistä puhun. Facebook on täyttynyt tricolor-profiilikuvista, mikä on ihan kiva ele muistaa Ranskan terroritekojen uhreja. Niiden vanavedessä ovat tulleet päivitykset siitä, kuinka Ranskan uhrien sureminen ei ole oikein, koska Arabimaissa ja muualla maailmassa tapahtuu terroritekoja harva se päivä.

Mielestäni menee vaaralliseksi, jos ihmisiltä kielletään inhimilliset tuntemukset. Onhan se luonnollista, että Ranskan tapahtumat koskettavat jo ihan siksi, koska Ranska on niin lähellä, toisin kuin Arabimaat. Ranskan tapahtumista on myös uutisoitu valtavasti, mikä tuo tapahtumat vielä entistä lähemmäksi. Kuka hitto se sanelee, mitä ihminen saa surra ja mitä ei? On hyvä, että ihmiset haluavat muistaa ja kunnioittaa uhreja. Ei suuremmista saa milloinkaan kieltää sen takia, että jossakin päin maailmaa asiat ovat aina huonommin.

Piti vielä sanomani, että muistaisivatko nämä Arabimaista vouhottajat niiden maiden kauheksia ilman tätä perjantain tapahtumaa? Vai pitääkö vain päästä pätemään ja tuntemaan ylemmyyttä...

Vierailija

Minä en kilpaile kenenkään kärsimyksen kanssa. Ihan sama onko Ranskassa vai Syyriassa vai missä, ihan sama. Ihmettelen vain että miksi sitä surua pitää alleviivata ja mainostaa? Vai onko siinä jokin "jaettu suru on parempi suru" tematiikkaa tms.?

Vierailija

Se, että joku väheksyy toisten suremista, on varmaan reaktio järkyttäviin tapahtumiin sekin. Kun moittii toisia surusta, yrittää samalla tsempata itseään olemaan kova ja tunteilematon... ja tuo esille korostettua tarvetta olla hillitty ja tunteeton.

Vierailija

Kyllä minua koskettaa enemmän koska tunnen samankaltaisuutta ranskalaisten kanssa, jaamme samat arvot. En minä ole kieltämässä sitä tosiasiaa, että jonkun islamilaisen valtion tragedia ei kosketa samalla tavalla, en koe että meillä on kauheasti samaa mitä tulee arvoihin esimerkiksi.

Voi kuulostaa karulta, mutta näin minä asian koen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä en kilpaile kenenkään kärsimyksen kanssa. Ihan sama onko Ranskassa vai Syyriassa vai missä, ihan sama. Ihmettelen vain että miksi sitä surua pitää alleviivata ja mainostaa? Vai onko siinä jokin "jaettu suru on parempi suru" tematiikkaa tms.?

Minusta kyse on enemmänkin siitä, että valtava massa tuomitsee nämä iskut ja tuo on tavallaan hiljainen mielenosoitus terrorismia vastaan. Ei niinkään, että alleviivatusti nyt syvästi surtaisiin juuri ranskassa menehtyneitä.

Minusta oli eilen vaikuttavaa, kun FB etusivu täytyyi trikolorista. Kukaan omista kavereistani ei mainostanut, ei päivitellyt tai kirjoittanut asiasta pätkääkään. Vähäeleisesti vain kuvat vaihtuivat trikoloriin. Ei tarvittu sanoja.

Minusta se saa ja sen pitää näkyä, että maailma tuomitsee täysin yksiselitteisesti nämä teot. Nykyisin kanavana vain on sosiaalinen media. Ennen ehkä lähdettiin tekemään mielenilmauksia kaduille.

Kyllä, minä haluan yksilönä tuomita kaikenlaisen terrorismin. Ei, sillä että vaihdan profiilikuvani, ei ole mitään apua uhreille tai heidän omaisilleen. Mutta haluan ilmaista yksittäisenä ihmnisenä seisovani ison enemmistön takana. 

Vierailija

Toisaalta se, että joku mediauutisia lukenut täällä turvallisella kotisohvalla sanoo "surevansa" ON ranskalaisten, pariisilaisten ja kuolleiden ja loukkaantuneiden omaisten surun väheksymistä. On törkeää itsekeskeisyyttä ja kunnioituksen puutetta - ja todellisen surun väheksyntää - verrata omaa "surua" näiden ihmisten todelliseen suruun. Törkeää käyttää siitä edes samaa sanaa!

Me voimme täältä ottaa osaa ja myötäelää, mutta jätetään nyt joku sana sille asianosaisten paljon vahvemmalle tunteelle!

Vierailija

Ranska on lähellä? Käsittääkseni esim. Ukraina on satoja kilometrejä lähempänä. Itse asiassa, taitaa Helsingistä Ukrainaan olla jota kuinkin sama kuin Helsingistä Utsjoelle. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Toisaalta se, että joku mediauutisia lukenut täällä turvallisella kotisohvalla sanoo "surevansa" ON ranskalaisten, pariisilaisten ja kuolleiden ja loukkaantuneiden omaisten surun väheksymistä. On törkeää itsekeskeisyyttä ja kunnioituksen puutetta - ja todellisen surun väheksyntää - verrata omaa "surua" näiden ihmisten todelliseen suruun. Törkeää käyttää siitä edes samaa sanaa!

Me voimme täältä ottaa osaa ja myötäelää, mutta jätetään nyt joku sana sille asianosaisten paljon vahvemmalle tunteelle!

Voimme ottaa osaa ja myötäelää... Voi luoja... Minä olen hyvin empaattinen ihminen ja kun 9/11 iskuissa näin ihmisten hyppäävän ikkunoista ja paiskautuvan maahan, ajattelin että tuossa oli jonkun isä/äiti tms ja se TODELLA SURETTI. Siis niin että itketti ja kurkkua kuristi ja jäi vaivaamaan vuosiksi. Voiko sitä verrata sen lapsen suruun joka on menettänyt vanhempansa terrori-iskussa - EI. Mutta tuo nyt on oikeasti p*skapuhetta, ettei toisten ihmisten tilanteesta voisi olla aidosti surullinen. En pysty katsomaan mitään Afrikan nälkää näkeviä lapsia, koska tulen niin surulliseksi kun en voi tehdä asialle mitään - voiko suruani verrata äidin suruun jonka lapsi kuolee nälkään? - EI, mutta saan minä surra! Kielistkö briteiltä suremisen kun Diana kuoli? Kun eiväthän he olleet hänen lapsiaan tai läheisiään? Tekopyhiä surijoita vain. Voi HUOH.

Vierailija

Minä en väheksy surua, vaan ihmisten laittamista eri arvoiseen asemaan. Ranskan kulttuuri ei ole kovin lähellä Suomen kulttuuria, Ranska on Suomesta paljon kauempana kuin sodassa oleva Ukraina yms. Kyse on siitä, että "rikkaampien" ihmisten kuolemaa surraan enemmän kuin köyhien ja pidän sitä tekopyhänä. Se tulvassa bambumajaansa kuollut nainen on yhtä lailla jonkun äiti. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä en väheksy surua, vaan ihmisten laittamista eri arvoiseen asemaan. Ranskan kulttuuri ei ole kovin lähellä Suomen kulttuuria, Ranska on Suomesta paljon kauempana kuin sodassa oleva Ukraina yms. Kyse on siitä, että "rikkaampien" ihmisten kuolemaa surraan enemmän kuin köyhien ja pidän sitä tekopyhänä. Se tulvassa bambumajaansa kuollut nainen on yhtä lailla jonkun äiti. 

Lähempänä se kulttuuri on kuin Lähi-idän maissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt taas kerran suvakeilla eli kehitysvammaisilla heikkolajaisilla suomalaisilla vaikeaa hahmottaa sitä tosiseikkaa, että taas oli muslimi ja taas oli mamu terrorin takana.

Suomessa kuten muuallakaan paikallinen kantaväestö ei ole tehnyt ainuttakaan iskua, joissa muslimeja olisi kuollut, saati edes haavoitettu.

Breivik?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sureminenkin varmaan pitää kieltää lailla, ettei kenellekään tulisi paha mieli...

Niin pitäisi. Kaikkien pitäisi muuttua tunteettomiksi, kyynisiksi roboteiksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ranska on lähellä? Käsittääkseni esim. Ukraina on satoja kilometrejä lähempänä. Itse asiassa, taitaa Helsingistä Ukrainaan olla jota kuinkin sama kuin Helsingistä Utsjoelle. 

Av-mammalle se on lähellä mitä telkkarista tulee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt taas kerran suvakeilla eli kehitysvammaisilla heikkolajaisilla suomalaisilla vaikeaa hahmottaa sitä tosiseikkaa, että taas oli muslimi ja taas oli mamu terrorin takana.

Suomessa kuten muuallakaan paikallinen kantaväestö ei ole tehnyt ainuttakaan iskua, joissa muslimeja olisi kuollut, saati edes haavoitettu.

Silti Suomessakin valtamedia jauhaa paskaansa, propagandaansa siitä, kuinka muka me olemme rasisteja.

Totuushan on, että islamilaiset ei tule koskaa sopeutumaan mihinkään, edes toisen muslimin kanssa.

Otamme siis tappajat joukkoomme ja rahoitamme heidät itse, koska 15% väestä, eli "meillä on unelma"-vähälahjaiset terroristithaluaa.

85% EI HALUA; MUTTA MITÄ VÄLIÄ, OLEMMEHAN SIPILÄ & SOINI, MAANPETTURIT JA PELKURIT!

oPETTAKAA TYTTÄRILLENNEJO NYT, ETTÄ MUSLIMILLE PITÄÄ ALISTUA VAIKKA RAISKATTAVAKSI, ETTEI TULE YLLATUS (YLLÄTYS) KOULUMATKALLA.

Suurin osa muslimeista ei todellakaan kannata mitään isistä tai hyväksy näitä tekoja, tuomitsetko samalla tavalla kaikki kristityt ja/tai amerikkalaiset ku klux klanin tekojen takia? Ei kukaan "suvakki" näitä tekoja tai niiden tekijöitä hyväksy, mutta onhan se aika naurettavaa tuomita kaikki maailman muslimit ääriryhmän tekojen takia.

Isis ihan julkisesti meuhkaa siitä että yksi heidän tavoitteistaan on saada länsimaalaiset kääntymään tavallisia muslimeita vastaan, jotta isis saisi mahdollisesti enemmän kannattajia.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat