Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tajua, miksei kouluruoka voi olla maksullista Suomessa

Vierailija

Tämänpäiväisen Turun sanomien mukaan kouluruokaa ollaan karsimassa säästösyistä . Pian alkaa vanhempien kitinä ja protestointi. Miksi ihmeessä kouluruuasta ei voida periä edes pientä kuukausimaksua, vaikka parikymmentä euroa? Jos näin olisi, ei ruuasta tarvisi karsia, ehkä jopa päinvastoin tarjontaa voitaisiin lisätäkin.

Sivut

Kommentit (154)

Vierailija

Ennenkuin alan maksamaan tuon kaltaisista pqlveluista haluan veroprosenttia alemmas. Tietääkseni Suomessa on siksi niin karmaisevat verot että kouluruuan kaltaiset palvelut on maksettu korkeilla veroilla.

Oikeastiko joku haluaa tänne yhteiskunnan jossa mitään palvelua ei saa ilman rahaa mutta jossa on korkeat verot?

Vierailija

Koska a) sen laatu on niin uakomatonta paskaa, että kuka siitä maksaisi? Ilmaista ruokaa on velvollisuus syödä, koska no, kuinka usein sitä saa ilmaista ruokaa? B) ihan aikuisten oikeasti kaikilla ei ole varaa. Olen itse opiskelija toisen asteen oppilaitoksessa, minulla jää laskujen ja vuokran jälkeen 35e, ja siitä 20e pitäis laittaa koululle? Juuh elikkäs ei.

Vierailija

Mun mielestä kaiken voi laittaa maksulliseksi, myös kouluruokailun, niinkuin muissa maissa. Vastapainoksi lasketaan se järjetön veroprosentti, niinkuin muissa maissa. Jokainen vastatkoon itsestään. Maksat lapsiesi ruokailut. Jos sairastut syöpään, maksat itse tai kuolet. Jos maksetaan järjetöntä veroprosenttia niin pitää sillä jotain saadakin. Mutta jos ei saa niin jokainen olkoon oman onnensa seppä. Olenkin kyllästynyt jo kaikenlaisten loisten elättämiseen.

Vierailija

Olen osittain samaa mieltä. Perusopetuksen tulee mielestäni olla täysin maksutonta, mutta toisen asteen oppilaitoksissa maksetaan mm. oppikirjat ja ammatillisella puolella työvälineet muutenkin itse. Nyt kun koulutukseen kohdistuu valtavia säästöpaineita, tuntuu tosiaan oudolta, että ilmainen lounas on tällainen pyhä lehmä. Omassa asuinkaupungissani lukiokoulutuksesta on leikattu suuri määrä kursseja ja ammatillisessa koulutuksessa "opiskellaan itsenäisesti" eli opiskelijat tekevät etätehtäviä ilman ohjausta, jolloin säästetään opettajien palkoissa. Tässä tapauksessa kyseessä on siis valintatilanne, kun rahaa ei kerta kaikkiaan ole. Käydäänkö koulussa syömässä vai opiskelemassa?

Vierailija

Ihanko oikeasti luulet sen ruuan paranevan maksun myötä? Eiköhän ne kunnat nipistäis siitä ruuasta sen vanhempien maksaman osuuden verran heti kun mahdollista. Joten ruokaan käytetty raha ei todellakaan nousis, pysyis ihan samana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti luulet sen ruuan paranevan maksun myötä? Eiköhän ne kunnat nipistäis siitä ruuasta sen vanhempien maksaman osuuden verran heti kun mahdollista. Joten ruokaan käytetty raha ei todellakaan nousis, pysyis ihan samana.

Ei kannata heti alkaa mörön maalaamiseen.

Vierailija

Eriarvoistaa liikaa. Siksi.

Meillä varmaan siirryttäisiin eväisiin jos kouluruoka muuttuisi maksulliseksi. Ei huvita maksaa nirsojen teinien syömättä jättämiä ruokia. Noilla tuntuu olevan nyt yläkoulussa joku "yök en syö"-vaihe menossa.

Vierailija

Suomi ja Ruotsi ovat ainoita maita maailmassa, joissa on täysin maksuton kouluruokailu. 

Kuolevatko oppilaat muualla nälkään? Kannatan sellaista maksua, joka laittaisi arvostamaan kouluruokaa. Näin myös olisi oikeutus vaatia kouluruualta parempaa laatua. 30-50 euroa voisi olla hyvä. 

Vähävaraiset perheet voisivat saada tästä vapautuksen (esim. toimeentulotukiasiakkuus)

Vierailija

En usko että maksullinen ruokailu toimisi. Maksuihin ei kuitenkaan voisi pakottaa ja vaihtoehtona olisi sekin että lapset syö omia "eväitä" (tai huonoimmassa tapauksessa eivät mitää koulupäivän aikana).

Vierailija

Kyllähän minä maksaisin vaikka 1e/päivä että lapseni saisi sen ruoan ja siihen käytettäisiin se 1e oikeasti. Mutta ei kaikki niin tee, eli kuka elättää ne lapset joiden vanhemmat ei maksa vai annetaanko niiden kuolla nälkään? Itsellä ei olisi ollut varaa kouluruokailuun ammattikoulussa vaikka se olisi ollut 1e/päivä. En tiedä millä sitten olisin elänyt kun koulussa sai sentään sen yhden ruoan ilmaiseksi ja kotona oli 20e ruokabudjetti koko kuukauden vapaa-ajan ruokailuun. Siinä piti maksalaatikon riittää monelle päivälle...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei kannata heti alkaa mörön maalaamiseen.

Toi nyt on fakta. Ei mitään maalailua. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat