Millaista on asua helsingissä?

Vierailija

Hyviä ja huonoja puolia olisi kiva kuulla :) Jos joku kehtaisi valaista tämmöstä savolaista joka harkitsee sinne muuttoa jos vaan työpaikka löytyy. Millaisia ihmiset on pääkaupunkiseudulla? oma kokemus on että mukavia ja sosiaalisia (small talk hallussa) ja jotenkin sellaisia hyvällä tavalla erilaisia.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Riippuu nyt kauheasti, missä päin täällä. 

Täällä on jopa maaseutumaisia paikkoja, laajoja omakotitaloalueita, 70-luvun betonilähiöitä, kodikkaita 50-luvun "vanhoja lähiöitä" ja tietysti kantakaupunkia. Kantakaupungissakin täysin erilaisia paikkoja: Eira, Krunikka, Kallio, Alppila... kaikissa ihan eri tunnelma. 

Ei Helsinki ole mikään yhteinäinen alue, josta voisi noin sanoa yhtään mitään. 

Vierailija

En tykkää. Liian kiireistä, asuminen kallista, ei tunnu enää turvalliselle ja ihmiset on pääosin muualta tulleita eli ei mitenkään sen erilaisempia kuin muualla Suomessa. Tosin ääripäitä löytyy enemmän kuin pienemmissä paikoissa, eikä ihmiset ole niin kiinnostuneita muiden asioista kuin jossain juorukylissä. Hyvä joukkoliikenne ja kulttuuria ja harrastusmahdollisuuksia löytyy hyvin jos ne kiinnostaa.

Vierailija

Paljon hulluja... jos muutat huonoon lähiöön, niin niitä on huomattavan paljon.

60-luvun neukkukuutioita paljon ns. tavallisen kansan alueilla. Koskee myös Vantaata ja osittain Espoonkin lähiöitä. Jos olet tottunut rivitalo- tai omakotitaloasumiseen (omistusasuminen), niin en suosittele Helsinkiä. OK- talot ja hyvät rivarit kalliita. Sama koskee omistusasuntoja hyvillä ja viihtyisillä alueilla. Jos olet tottuut neukkukuutiota parempaan omistusasumiseen, niin se maksaa melko paljon pk-seudulla.

Vierailija

Mä muutin reilu 10 vuotta sitten Pohjois-Karjalasta Helsinkiin ja mulle tämä on ainoa paikka, jossa Suomessa haluaisin asua. Tunsin heti olevani kotonani. On ihanaa, kun samat elokuvat pyörii leffateattereissa kuukausia ja kuukausia, kadulla ei törmää jatkuvasti samoihin ihmisiin, ihmisiä ylipäänsä on liikkeellä eri kellonaikoihin, julkinen liikenne toimii... Okei, asuminen on kallista, mutta toisaalta neliöt on mun mielestä yliarvostettuja. Ihmisiä täällä on kaikenlaisia, mutta sanoisin, että yleisesti sellainen avarakatseisempi näkökulma, kaikkien ei tartte kuulua samaan muottiin. Ravintoloita on muitakin kuin Rosso :)

Vierailija

Millaista sun elämäsi nyt on? Elämä Helsingissä on samanlaista arkea kuin muuallakin. Vapaa-ajan viettomahdollisuudet ovat kuitenkin huomattavan laajat. Julkisella liikenteellä pääsee kaikkialle, mutta se on hidasta, ainakin jos joutuu vaihtamaan välinettä. Asuminen on kallista. Onko sulla ystäviä, sukulaisia Helsingin seudulla? He voivat pehmentää tänne asettumista. Jos työpaikaltasi löytyy samanikäistä samassa elämäntilanteessa olevia työkavereita, heidän kanssaan voi viettää myös vapaa-aikaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä muutin reilu 10 vuotta sitten Pohjois-Karjalasta Helsinkiin ja mulle tämä on ainoa paikka, jossa Suomessa haluaisin asua. Tunsin heti olevani kotonani. On ihanaa, kun samat elokuvat pyörii leffateattereissa kuukausia ja kuukausia, kadulla ei törmää jatkuvasti samoihin ihmisiin, ihmisiä ylipäänsä on liikkeellä eri kellonaikoihin, julkinen liikenne toimii... Okei, asuminen on kallista, mutta toisaalta neliöt on mun mielestä yliarvostettuja. Ihmisiä täällä on kaikenlaisia, mutta sanoisin, että yleisesti sellainen avarakatseisempi näkökulma, kaikkien ei tartte kuulua samaan muottiin. Ravintoloita on muitakin kuin Rosso :)
Kiitos hyvästä vastauksesta! p.s mun tämän hetkisellä asuinpaikkakunnalla ei ole edes sitä rossoa :D t.ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En tykkää. Liian kiireistä, asuminen kallista, ei tunnu enää turvalliselle ja ihmiset on pääosin muualta tulleita eli ei mitenkään sen erilaisempia kuin muualla Suomessa. Tosin ääripäitä löytyy enemmän kuin pienemmissä paikoissa, eikä ihmiset ole niin kiinnostuneita muiden asioista kuin jossain juorukylissä. Hyvä joukkoliikenne ja kulttuuria ja harrastusmahdollisuuksia löytyy hyvin jos ne kiinnostaa.
Tuo on iso plussa ettei ihmisiä kiinnosta muiden asiat, jokainen pienellä paikkakunnalla asunut tietää mitä tarkoitan. Hyvä joukkoliikenne ja harrastusmahdollisuudet on kanssa tosi hyvä juttu, kun autosta mä ajattelin luopuo mikäli helsinkiin muutan. t.ap

Vierailija

Olen paljasjalkainen helsinkiläinen jo kolmannessa polvessa, joten siinä mielessä jäävi ehkä vertailemaan. 

Mutta sanoisin, että ihmiset ovat pohjimmiltaan ihan samanlaisia kuin muuallakin. Yleisvaikutelma voi olla kiireisempi ja tylympi kuin ihan pikkupaikoissa, mutta kun tutustuu, niin ihan koko ihmiskunnan kirjo on hyvine ja huonoine puolineen täällä siinä missä muuallakin. 

Ota huomioon, että asuminen on täällä todella kallista. Eli hyvä työpaikka on oltava. Ellei sinulla sitten ole varallisuutta siten, että se ei muodostu ongelmaksi. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Millaista sun elämäsi nyt on? Elämä Helsingissä on samanlaista arkea kuin muuallakin. Vapaa-ajan viettomahdollisuudet ovat kuitenkin huomattavan laajat. Julkisella liikenteellä pääsee kaikkialle, mutta se on hidasta, ainakin jos joutuu vaihtamaan välinettä. Asuminen on kallista. Onko sulla ystäviä, sukulaisia Helsingin seudulla? He voivat pehmentää tänne asettumista. Jos työpaikaltasi löytyy samanikäistä samassa elämäntilanteessa olevia työkavereita, heidän kanssaan voi viettää myös vapaa-aikaa.
On mulla tuttavia helsingissä, että jos muutan niin varmasti henkistä tukea saan :)

En mä odotakaan että arki siellä mitään kovin erilaista olisi, kunhan on töitä, hyvät julkiset liikenneyhteydet ja harrastusmahdollisuuksia ja se ettei kaikki tunne kaikkia. Kyllä mä rohkaistuin näistä kommenteista ja käyn kokeilemassa stadissa asumista, kunhan saan eka sen työpaikan. Pääseehän sieltä maitojunalla pois jos alkaa ahdistamaan :D

Vierailija

Pakko sanoa, että ihan tavallista kun en ole asunut muualla. Kaiken kukkuraksi en ole asunut missään muualla kun Töölössä koko ikäni, eli 32 vuotta. 

Vierailija

Yhtä helvettiä. Äärimmäisen yksinäistä.
Ihmisiä on vaikka kuinka paljon, joo,
mutta he kulkevat kuin robotit ohi.
Tää on ihan karjalaista.
Istun kerrostalossa aina yksin -normaalia??

Vierailija

Helsinki on turvallinen, kansainvälinen, vielä aika pieni kaupunki.
Todella paljon viihtymiseen vaikuttaa se miten ja mistä onnistuu järjestämään asunnon ja kuinka pitkä on työmatka tai miten onnistuu löytämään päivähoitopaikan asuntonsa läheltä.
Elämä on kivaa jos töihin pääsee nopeasti vaikka metrolla tai raitsikalla. Joillakin on yli tunnin työmatka ja se voi väsyttää pitemmällä aikavälillä.

Autolla voi käydä kaupoissa, mutta työmatkoilla se on hidas ja hankala. Keskustaan ei kannata kauheasti ajaa autolla.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat