Sinä, joka olet pienemmän sisaruksen kanssa kotona ja isompi on hoidossa. Syy tähän?

Vierailija

Onko koko palsta täynnä mielenterveyskuntoutujia, jotka eivät selviydy kahdesta OMASTA lapsesta ja ainut vaihtoehto on laittaa isompi kokopäivähoitoon päiväkotiin?

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

Meillä tyttö ei ole koko- vaan puolipäivähoidossa, ihan vaan sen takia että kaipaa hurjasti ystäviään. Monikaan ei ehdi päiväkodin jälkeen tai viikonloppuisin leikkimään. Kuukauden kotona olemisen jälkeen todettiin koko perheen kesken että muutama tunti ystäviensä seurassa päivällä on vaan ainoastaan hyvä juttu.

Vierailija

Koliikkivauva 1kk kotona joten esikoinen 4v on 10pv/kk hoidossa että saisi päivisinkin välillä taukoa kuopuksen itkusta.
Iltapäivällä/illalla toinen vanhempi voi lohduttaa vauvaa ja toinen puuhailla esikoisen kanssa, päivisin olen vaan hyvin kiinni vauvassa joten ihana homma että esikoinen saa välillä leikkiä ja touhuilla päiväkodissa.

Vierailija

Minäkään en lähtökohtaisesti ymmärrä isomman lapsen työntämistä päiväkotiin jos itse on pienemmän kanssa kotona. Mutta kaikkien tilanteestahan ei voi tietää.

Meille kun syntyi kolmas lapsi, vanhin jatkoi päiväkodissa 2-3 päivää viikossa. Oli tuolloin 4v. Keskimmäinen 3v jä kotihoitoon vauvan kanssa. Tähän järjestelyyn päädyimme arjen sujuvuuden kannalta.

Kaupassa oli käytävä 5-henkisessä perheessä 2 kertaa viikossa. Jos auto oli käytössä, oli monien kauppakassien raahaaminen kotiin melkoinen urakka, sillä parkkipaikkamme sijaitsi 300m päässä. Se on uskomaton matka raahata vauva turvakaukalossa, neljä kauppakassia ja kaksi muuta tenavaa kotiin. "varokaa autoja! Älkää menkö niin reunaan! Jaksatte vielä vähän matkaa..." jne.

Jos autoa ei ollu (mies meni sillä töihin), kävin kaupassa tuplarattailla. 4v ei  jaksanut kiukuttelematta ylämäkeä takaisin kotiin (2 km suuntaansa).

Kerhopaikkaa ei ollut lähellä, joten päiväkoti tuntui ainoalta mahdollisuudelta.

Sittemmin perheemme on kasvanut, eikä toista kertaa "virikepaikkaa" ole tarvittu, sillä muutimme helpompaan asuinpaikkaan.

Vierailija

Eipä tuo 5 vee poitsu minun ja vauvan TYLSÄÄ seuraa jaksaisi joka päivä :D Hurjasti ei voida ihmisten ilmoilla käydä kun meidän vauva on todella aötis sairauksille. Käy kaksi päivää viikosta päiväkodista (jakaa päivähoitopaikan 3pv/vk tekevän kanssa) Ja lisäksi viettää kerran viikossa (saattaa olla kyllä viikonloppunakin) ukin kanssa päivän. Eri asia jos poika olisi vähän pienempi, tuon ikäisenä osaa kovastikkin kaivata päiväkotikavereita.

Vierailija

Koska tässä maassa kaikki tekevät niin, koska lapsi viihtyy paremmin leikkien/laulaen/askarrellen/ulkoillen suunnilleen omanikäisten kavereiden kanssa kuin joka päivä vauvan ja tähän sidotun äidin kanssa kotona. Täällä tosiaan kaikki 3-vuotiaat menevät päivähoitoon ja yleistä on sekin että kotiäiti on siellä kotona yksin vaikka ei olisi edes sitä pienempää sisarusta.

Täällä päiväkoti nähdään positiivisena asiana verrattuna pelkkään kotihoitoon, ja jos jollain on 3-vuotias vielä kotona, sitä joutuu todella selittelemään.Tosin kokopäiväisiä päiväkoteja ei ole, eikä myöskään kerhoja kuten Suomessa, yleiset leikkipuistot ovat sattuneesta syystä päivisin tyhjiä.  Ja tämä kaikki niinkin kaukaisessa kulttuurissa kuin Saksa. 

Vierailija

Ikäero. 

Esikoinen on jo 5v. ja menee syksyllä eskariin joten haluan että lapsi saa olla tutussa porukassa. Esikoinen itse haluaa ehdottomasti olla päiväkodissa kavereiden kanssa eikä halua olla kotona äidin ja vauvan kanssa. On ollut päiväkodissa 2,5v. asti ja viihtyy mainiosti.

Vierailija

Lapsi aloitti kielikylvyn. Tyttö on 5 vuotta ja sisko täyttää vuoden. Isompi käy kielikylvyssä 12 pv kuukaudessa, koska sinne ei pääse myöhemmin, eli ensi vuonna.

Vierailija

Ihan rehellisesti voin sanoa että MINÄ en meinaisi jaksaa arkea joka päivä itsekseni tämän kolmikon kanssa. Olen kotona kahden 3kk vanhan vauvan kanssa ja 3 vee käy kaksi kertaa viikossa avoimen päiväkodin kerhossa puoli päivää.
Aluksi ajattelin että ehdottomasti pidetään esikoinenkin kotona, mutta eipä osattukkaan arvata että meille saapuu vaativat kaksoset.

Vierailija

Esikoinen melkein 5 vuotta, vauva 3 kk. Ainoa paikka nähdä ikätovereitaan on tuolle sosiaaliselle ja reippaalle esikoistytölle päiväkoti, sillä leikkipuistoista ei noin isoja lapsia tällä alueella löydy eikä säännöllistä, organisoitua kerhotoimintaa ole kohtuullisen matkan päässä kuin seurakunnalla, jonka päiväkerhot hartaushetkineen ovat meidän perheelle ehdoton ei - emmekä ole edes kirkon jäseniä, joten olisi tekopyhää lasta sinne ylipäänsä viedäkään. 

Lisäksi koen, että mustasukkaisen esikoisen on parempi olla päiväkodissa eikä jatkuvasti joutua kokemaan sitä, kuinka vauva keskeyttää "kaiken". Pitää lähteä sisään puistosta koska vauvalla on nälkä, vauva heräsi ulkona joten odotapas hetkinen, olepas nyt hiljaa että vauva saa nukuttua ja niin edelleen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö ei ole koko- vaan puolipäivähoidossa, ihan vaan sen takia että kaipaa hurjasti ystäviään. Monikaan ei ehdi päiväkodin jälkeen tai viikonloppuisin leikkimään. Kuukauden kotona olemisen jälkeen todettiin koko perheen kesken että muutama tunti ystäviensä seurassa päivällä on vaan ainoastaan hyvä juttu.

Oletko selvittänyt kuinka moni lapsesi kavereista on samasta syystä päiväkodissa? Onko lapsesi kavereilla myös äiti ja pikkusisarus kotona? Olisiko vaihtoehtona se, että lapsesi ja sen kaveri otettaisiin pois päiväkodista ja voisitte vierailla toistenne luona ihan ilman sitä päiväkotiympäristöä?

Vierailija

KJÄH KJÄH KJÄH!Meillä todettiin  että isomalla ad/hd  ja sain hänet ILMAISEKSI päivähoitoon kun olen pienemmän kanssa kotona.Sanoin vain neuvolassa etten kestä vilkkaan esikoisen kanssa kotona!Helppoa!

Vierailija

Yrittäjänä olo, osa hommista oli itse tehtävä vaikka olin suurimman osan ulkoistanut. Vähän myöhemmin vielä vauvan vakava sairaus, sairaalakierrosta kesti kolme kuukautta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
KJÄH KJÄH KJÄH!Meillä todettiin  että isomalla ad/hd  ja sain hänet ILMAISEKSI päivähoitoon kun olen pienemmän kanssa kotona.Sanoin vain neuvolassa etten kestä vilkkaan esikoisen kanssa kotona!Helppoa!

Ja vielä enemmän nauratti kun kuuntelin kuinka työssä käyvä naapurin ämmä kuskaa omaa lastaan tesomalta hervantaan päiväkotiin kun mun ad/hd.ni on siinä viereisessä tarhassa..hyvä systeemi mutta eipä ole multa pois!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minäkään en lähtökohtaisesti ymmärrä isomman lapsen työntämistä päiväkotiin jos itse on pienemmän kanssa kotona. Mutta kaikkien tilanteestahan ei voi tietää.

Meille kun syntyi kolmas lapsi, vanhin jatkoi päiväkodissa 2-3 päivää viikossa. Oli tuolloin 4v. Keskimmäinen 3v jä kotihoitoon vauvan kanssa. Tähän järjestelyyn päädyimme arjen sujuvuuden kannalta.

Kaupassa oli käytävä 5-henkisessä perheessä 2 kertaa viikossa. Jos auto oli käytössä, oli monien kauppakassien raahaaminen kotiin melkoinen urakka, sillä parkkipaikkamme sijaitsi 300m päässä. Se on uskomaton matka raahata vauva turvakaukalossa, neljä kauppakassia ja kaksi muuta tenavaa kotiin. "varokaa autoja! Älkää menkö niin reunaan! Jaksatte vielä vähän matkaa..." jne.

Jos autoa ei ollu (mies meni sillä töihin), kävin kaupassa tuplarattailla. 4v ei  jaksanut kiukuttelematta ylämäkeä takaisin kotiin (2 km suuntaansa).

Kerhopaikkaa ei ollut lähellä, joten päiväkoti tuntui ainoalta mahdollisuudelta.

Sittemmin perheemme on kasvanut, eikä toista kertaa "virikepaikkaa" ole tarvittu, sillä muutimme helpompaan asuinpaikkaan.

Kas näin. Malliesimerkki siitä, miten nykyinen päivähoitojärjestelmä tarjoaa päivähoitoa niille, jotka eivät sitä tarvitse.

Ja kivasti työssäkäyvän tai opiskelevan vanhemman lapselle ei sitten löydykään omalta alueelta päivähoitopaikkaa, koska naapurin perheessä parkkipaikka on 300 metrin päässä ja kaupassakäyminen on hankalaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat