Onko jo liian suuri ikäero nuoressa suhteessa?
Eräs tyttö lähetti minulle netin kautta viestin että tulisinko kahville koska haluaisi tavata, ja itse kyllä mietin tätä hetken koska on niin nuori verrattuna itseeni. Elikkä olen 19v/96 ja tyttö on 15/00. Ennen kuin menin tapaamaan häntä kysyin kyllä että eikö minun ikäni haittaa häntä,hän sanoi että ei iällä ole niin merkitystä,ja ei edes halua oman ikäisen kans seurustella. No menin kuitenkin tapaamaan häntä ja ollaan muutamat kerrat tavattu nytten ja samalla hänen vanhempansa,niitä ei ole haittanut tämä ikäero. Ja muutenkin tytön seurassa on helppo olla,pystynyt olemaan rentona hänen kanssaan heti alusta lähtien,juttua tulee ihmeen paljon,eikä tarvi pelätä mitä uskaltaa sanoa ja on ainakin vaikuttanut tosi mukavalta ihmiseltä ja muutenkin olen saanut semmoisen käsityksen että on todella ikäistään vanhempi. Minulle tämä ikäero ei ole ongelma,vaan se että tämä TULEE aiheuttamaan toisille ihmisille ''mielipahaa'',koska jos rupeasin seurustelmaan niin sanoisivat että seurustelen lapsen kanssa/tyttö on liian nuori minulle tai minä liian vanha hänelle. Kavereilta saan varmasti kuulla vittuilua tästä koska no ne on just semmosia.. Mutta kysymys kuuluu onko tämä liian suuri ikäero tämän ikäisenä? Ps. Pedofiili komenttia odotellessa.
Kommentit (28)
Monet vanhemmat kuvittelevat, että heidän teininsä ovat vielä ihan pikkulapsia. Kuitenkin teinit elää kotioven ulkopuolella ihan erilaista elämää kuin isi ja äiskä luulevat.
Faktahan on, että lain mukaan tuo ei ole laillista...
Jos se tyttö ei jaksa odottaa puolta vuotta seksiä niin ehkei se ole valmis aikuisten ihmisten parisuhteeseen muutenkaan. Niin kuin ei olekaan. Tuskin kannattaa ottaa riskiä seksirikollinen- merkinnästä rikosrekisterissä.
Tietty kaikki muukin koskettelu ja suutelu on tuolla ikäerolla laitonta. Se nyt vaan on niin.
Ikäero ei ole iso, ja 19-vuotias on teini itsekin. Toki kannattaa seksissä odottaa, että tyttö täyttää sen 16. Sekä englanninkielisen wikipedian Age of consent -artikkelin että suomenkielisen Suojaikäraja -artikkelin (lähteeksi annettu linkki Finlexiin) mukaan syytettä hyväksikäytöstä ei välttämättä tule, mikäli teko on tehty yhteisymmärryksessä eikä osapuolten välillä ole merkittävää eroa fyysisessä ja psyykkisessä kypsyydessä.
Suomenkielisessä artikkelissa viitataan tapaukseen vuodelta 2003, jossa käräjäoikeus oli vapauttanut 19-vuotiaan pojan syytteistä 14-vuotiaan hyväksikäytöstä, koska teot oli tehty yhteisymmärryksessä eikä osapuolten henkisessä ja fyysisessä kypsyydessä katsottu olevan merkittävää eroa. 15-vuotiaalla tytöllä on yleensä jo pituuskasvu ohi ja keho muuttunut naiselliseksi. Jos kyseessä olisi fyysisesti ja henkisesti kehittymätön 15-vuotias, hän tuskin olisi ehdottamassakaan seurustelua, eikä edes vielä kiinnostunut pojista. Haluan vielä tuoda esiin harvemmin kuullun näkökulman: osa teineistä on 18-19-vuotiaina jo aikuisen näköisiä ja käyttäytyviä, mutta huomattavan suurin osa ei. Se, että nuoresta tilee 18 täytettyään lain edessä täysi-ikäinen, ei muuta häntä maagisesti aikuiseksi henkisesti tai fyysisesti. Olen itse 20, ja olin lukiossa viime ja tämän vuoden keväällä. Siellä lukion tokalla ja abivuonna (18-19v) useimmat nuoret, varsinkin pojat, pukeutuivat teinityyliin kuten yläastelaiset, moni näytti 15-16-vuotiaalta,puhui teinimäisesti, sääti tunneilla kaikkea ja pelleili jne, käyttäytyi siis lapsellisesti/teinimäisesti. He toki saivat ajokortit ja alkoivat käydä baareissa, mutta he eivät muuten muuttuneet 16-17-vuotiaista sinä aikana. Jatkuvasti käytettiin puhelinta opettajan kiellosta huolimatta ja pari heitettiin ulos luokastakin kun häiritsivät tunneilla. Nyt syksyllä olen aloittanut amk:ssa ja ryhmäläiseni ovat 20-25v. Ero 18-19-vuotiaisiin on miehillä suuri ulkonäöllisesti, ja sekä miehillä että naisilla käytöksessä ja puheissakin 18-19v verrattuna. Tunneilla oikeasti keskitytään opiskeluun eikä kuunnella musiikkia. Mielestäni 13-14-v ei mielellään pitäisi harrastaa seksiä, ja seurustella max 3v vanhemman kanssa, 15-19v max 4v vanhemman kanssa. Ei 18-19v sen enempää ole kypsä seurustelemaan vaikka 30v kanssa kuin 15-17v ja yhtälailla 25v+ miehet jotka seurustelevat 18-19-v kanssa, ovat teineistä kiinnostuneita ja mahd. epäilyttäviä. Mielestäni lain voii uudistaa siten, että 13-14v voi harrastaa seksiä max 3v ja 15-19v max4v vanhemman kanssa. 20v eteenpäin voi sitten harrastaa ilman yläikärajaa. 13-vuotias voisi nuorimmillaan samana vuonna syntynern kanssa, 14v vuotta nuoremman, 15v max 2v nuoremman, 16-18 max 3v nuoremman ja19v max 4v nuoremman. Ps. Pedofiili tarkoittaa vähintään 16-vuotiasta henkilöä joka on kiinnostunut esimurrosikäisistä lapsista, ei teiniä (esim. tässä 19v) joka seurustelee muutamaa vuotta nuoremman teinin kanssa. Katsokaa wikipediasta, jos ette usko, älkääkä menkö mutu-tiedolla. Tosin jos vaikka 16-19v poika olisi kiinnostunut 12-14v tytöstä jolla on vielä lapsen kasvot ja vartalo (hyvin lyhyt, ei rintoja jne) niin pojalla voi olla sen suuntaisia taipumuksia. Sama toki toisinpäin. Wikipediassa luki vielä, että vastoin yleistä käsitystä alle 16-vuotiaskin voi lapsen hyväksikäyttöön jos kyse on huomattavasti nuoremmasta lapsesta. Esim. 13-15 v ja 9-12v.
Lisäksi mielestäni täysi-ikäisyyden raja pitäisi nostaa 20v. Useat tutkimukset tukevat tätä. Ihmisen aivot kehittyvät 25v saakka ja esimerkkeä siitä, miten vastuuttomia ja aikuisuuden velvoitteisiin sopimattomia 1819-v nuoret ovat. Tuonikäiset kuskit kaahaavat eniten, alle 20-v autoilijat joutuvat onnettomuuksiin useimmin, ottavat paljon pikavippejä, käyttävät rajusti alkoholia ja hölmöilevät humalassa teinityyliin jne. 23-vuotias tuttuni amk:sta kertoi, että Erasmus-vaihdossa olo on 22-23-vuotiaana painajaista. Jos osuu 18-19-v kanssa samaan kouluun ja että heidän kanssa ei kannata olla vapaa-ajalla: sekoilevat kännissä pahasti, häiriköivät baareissa jne. Alle 20v ei myöskään pitäisi päästä naimisiin. Eivät olevielä kypsiä siihen. Vain wt, jehovat, lestat ja muslimit ym vastaavat menevät alle 20v naimisiin.
Ihan yhtäkkiä palsta on täynnä "eri" kirjoittajien laatimaa ikäeropöhinää. Just joo...
Hei Ikäerohullu eli Ikis. SInut on nähty ja tunnistettu taas.
https://www.google.fi/search?q=ikis+vauva.fi&oq=ikis+vauva.fi&aqs=chrom…
Turhaan laitat poikki pelkästään iän perusteella, kun ei tuo mikään mahdoton ikäero ole ja puolen vuoden odotukseen ette kumpikaan kuole. Ikäeronne helpottaa vanhentuessanne.