Tiedättekö ketään kaksikielistä perhettä (suomi/ruotsi), joka olisi laittanut lapsensa suomenkieliseen kouluun?

Vierailija

Jotenkin tuntuu, että laitetaan lähes automaattisesti ruotsinkieliseen.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Tiedän yhden perheen jossa kaikki muut paitsi yksi lapsi kävii ruotsinkielisen koulun, on siinä ollut mukavaa sillä yhdellä, muut puhuu ruotsia, hän suomea..

Vierailija

Tiedän muutaman. Ovat sanoneet perusteluiksi sen, että ruotsinkielisissä kouluissa pakotetaan oppilaat kokonaan suomenruotsalaiseen identiteettiin, mistä he eivät pidä, koska pitävät molempia kieliä yhtä arvokkaina. Suomenkielinen lienee siinä mielessä neutraalimpi, että siellä ei korosteta tyyliin "suomen kieli on se juttu".

Vierailija

Tiedän kolme perhettä, joiden kaksikieliset lapset käyvät koulua suomeksi. Suurin syy näissä perheissä kai se, että lapsille tulisi melko pitkä koulumatka. Kaikki nämä lapset osaavat mielestäni ihan hyvin ruotsia. Oma lapseni on ruotsinkielisessä koulussa, mut koulumatkaa onkin vain muutama kilometri.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden perheen jossa kaikki muut paitsi yksi lapsi kävii ruotsinkielisen koulun, on siinä ollut mukavaa sillä yhdellä, muut puhuu ruotsia, hän suomea..

Mikä urpo! Kyllä niillä on yhteinen kotikieli. Kaksikielisyys tarkoittaa sitä, että on kaksikielinen, you know: kaksi kieltä.

Vierailija

Pakosta olen joutunut laittamaan lapset suomenkieliseen kouluun. Kun ei täällä ole ruotsinkielistä koulua. Tulis kohtuuttoman pitkä koulumatka.

Vierailija

Meillä. Käytännön syistä. Oikeastaan minulla ei ole väliä kummankieliseen kouluun lapset menevät (olen se äidinkieleltäni ruotsinkielinen osapuoli, vaikka itse asiassa olen itsekin täydellisen kaksikielinen, kouluni olen ruotsiksi käynyt), kunhan vain käyvät koulut sillä kielellä joka heillä on vahvempi eli että sen suhteen ei tule koulussa ongelmia. Kotona puhun tietysti heille ruotsia, kuten myös sukuni äitiäni lukuunottamatta. Jokainen omalla äidinkielellään. Molemmat kielet ovat heillä yhtä vahvoja joten näillä mennään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tiedän muutaman. Ovat sanoneet perusteluiksi sen, että ruotsinkielisissä kouluissa pakotetaan oppilaat kokonaan suomenruotsalaiseen identiteettiin, mistä he eivät pidä, koska pitävät molempia kieliä yhtä arvokkaina. Suomenkielinen lienee siinä mielessä neutraalimpi, että siellä ei korosteta tyyliin "suomen kieli on se juttu".

Lähes jokaisessa ruotsinkielisessä koulussa on mahdollista opiskella suomea äidinkielentasoisena oppimääränä. Toisin päin taitaa olla aika harvinaista.

Vierailija

Serkkuni isä on ruotsinkielinen, äiti suomenkielinen ja serkku kävi suomenkielisen koulun. Kirjoitti b-ruotsista lubenterin. Hänen sisaruksillaan se meni vähän paremmin. Puhe heillä sujuu ruotsiksi...

Vierailija

Tiesittekö, että laki kieltää kakskieliset suomi/ruotsi-koulut? Monet kaksikieliset vanhemmat haluaisivat laittaa lapsensa tällaiseen, mutta RKP:n vaatimuksesta sellaisia ei saa perustaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat