Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yön yli lämpimässä ollut ruoka pilalla - miksi?

Vierailija

Te jotka heitätte yön yli lämpimässä olleen "lihapadan" roskiin, miksi te teette niin?=
Mihin perustuu se käsityksenne, että se on mennyt pilalle?

Ettekö te oikeasti tiedä, että ei sille ole kuinkaan käynyt, vai on teidän keittiönne muutenkin niin epähygieeninen, että olette yhtenään sairaina - vaiko niin ylihygieeninen, että ette siedä mitään elävää mikrobia missään vaan sairastutte jo ajatuksestakin?

Oletteko tulleet ajatelleeksi, että normaalielämässä - eikä totta puhuen läheskään aina edes ravintoloissa ja laitoskeittiössä - ole tarpeen toimia kaikilta osin hygieniapassiohjeitten mukaan?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Olen syönyt monestikin tuollaista ruokaa enkä ole saanut mitään oireita koskaan. Jauhelihakastikekin säilyy 4 päivää JÄÄKAAPISSA jos sen laittaa sinne heti.

Typeriä hysteerikoita ja uusavuttomia nyt on maailmassa aina ollut.

Vierailija

Tämä lienee vain niiden ongelma, jotka jättävät kylmäsäilytystä vaativat ruoat lämpimään. Jos vaikka sammuu kesken aterian, niin puolikas uunimakkarasta voi jäädä lautaselle. Parempi sekin kuin että se jää kuumaan uuniin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tämä lienee vain niiden ongelma, jotka jättävät kylmäsäilytystä vaativat ruoat lämpimään.
Itse asiassa ei ole ongelma meille jotka jätämme  vaan niille, jotka unohtavat.

Mutta miksi se on heille ongelma?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jauhelihakastikekin säilyy 4 päivää JÄÄKAAPISSA jos sen laittaa sinne heti.

Typeriä hysteerikoita ja uusavuttomia nyt on maailmassa aina ollut.

Kyllähän jääkaapissa säilyy suurin osa ruoista 4 päivää. Mutta tässä kyse oli lämpimässä säilytyksestä.

Vierailija

Ihmisiä kuoleekin ruokamyrkytyksiin, joten ihan hirveästi en lähtisi keulimaan pöydällä säilyttämisellä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Te jotka heitätte yön yli lämpimässä olleen "lihapadan" roskiin, miksi te teette niin?=
Mihin perustuu se käsityksenne, että se on mennyt pilalle?

Ettekö te oikeasti tiedä, että ei sille ole kuinkaan käynyt, vai on teidän keittiönne muutenkin niin epähygieeninen, että olette yhtenään sairaina - vaiko niin ylihygieeninen, että ette siedä mitään elävää mikrobia missään vaan sairastutte jo ajatuksestakin?

Oletteko tulleet ajatelleeksi, että normaalielämässä - eikä totta puhuen läheskään aina edes ravintoloissa ja laitoskeittiössä - ole tarpeen toimia kaikilta osin hygieniapassiohjeitten mukaan?

Se ei ole välttämättä pilalla, mutta riski siihen - ja samalla ruokamyrkytykseen - on kasvannut hyvin merkittävästi. Ja koska ruuasta ei ole samalla tavalla pulaa kuin esimerkiksi sota-aikana, pilaantunutta tai todennäköisesti pilaantunutta ruokaa ei ole tarpeellista syödä.

Vierailija

Sen verran tiedän bakteerien kasvusta, että olen aika varovainen ruoan kanssa. Minulla on pari kertaa ollut ruokamyrkytys, ja voin kertoa ettet halua sitä kokea.

Vierailija

Ruokamyrkytysbakteerit eivät lähestulkoonkaan aina hyppää ruokaan sieltä keittiöstä, vaan näitä bakteereja on luonnostaan ruoka-aineissa, päästyään lisääntymään liikaa aiheuttavat ruokamyrkytyksen.

Vierailija

Millä perusteella nykyaikana ruokamyrkytysbakteereja hyppii ruokiin yhtenään? Olishan ihmiskunta kuollut sukupuuttoon ennen jääkaappien keksimistä, jos ne niin yleisiä ja vaarallisia olisivat olleet.

Ruokamyrkytysbakteerit kuolevat kuumassa. Siksi niitä ei ole siinä vasta valmistetussa lihapadassa, vaan oikeasti hyppivät siihen jostakin.

Eilen valmistettuun ruokaan on varmaan ryöminyt yön aikana yhtä ja toista kannen välistä, mutta ei ne ole ehtineet sitä saada pilalle, jos ei ole jotain erikoisen helposti pilaantuvia aineksia ja suorastaan kuuma huone.

Vierailija

Siis ihmisiähän kuoli vielä muutama vuosikymmen sitten OIKEASTI ihan kasapäin ruokamyrkytyksiin. Loput eivät kuolleet, mutta aina oli vähän ripuli siitä huolimatta, että elimistö tietysti myös tottui osaan bakteereista ja niiden tuottamista aineista. Ihmisiltä on vaan tämä päässyt unohtumaan, vähän niin kuin rokotusta vaativat taudit ovat ihmisten mielikuvissa muuttuneet vaarattomiksi, vaikka niitä ennen pelättiin kuolemanvaarallisina.

Vierailija

Mulla on kaveri, joka ei ikinä syö ruokaa useampaan kertaan. 

Jos tekee esim. lasagnen illanistujaisiin, niin loppu lasagnesta heitetään roskiin, koska sitä ei voi bakteerien (jotka siis hänen mukaansa lisääntyvät huikeasti jo siinä ajassa, kun se on uunista nostettuna seissyt siinä tarjoulupöydässä esim. tunnin) vuoksi enää säilyttää ja lämmittää uudelleen.

Tämä siis kaikkien ruokien kohdalla.

Sitten kun lähtee ulkomaille, niin kaikesta käsien desinfioimisesta ja vain tulikuuman ja kypsennetyn ja kapean ruoka-ainevalikoiman sisältävän syömisestä aina menee maha sekaisin ja on ripulia ja vatsatautia. Jaa, miksiköhän?

Itse en todellakaan laittaisi yön yli lämpimässä ollutta lihapataa roskiin, jonkun kalakeiton kyllä.

Vierailija

Vähän ot, mutta mulla unohtui just nakkikeitto yön yli keittiöön (himpun viileämpi kuin normaali huonelämpötila), nostin sen pari tuntia sitten jääkaappiin. Uskaltaisitteko syödä?

Vierailija

Kyllä mä vaan syön yön yli lämpimässä olleita ruokia, riippuu vähän vaan ruuasta. Riisiä en syö, kuulemma siinä bakteerit villiintyvät nopeasti. Yhden ruokamyrkytyksen olen elämässäni sairastanut, oli kovat vatsakivut ja oksensin ihan hirveästi, mutta ihan kotosalla se ohi meni. Sain sen eräästä pikaruokapaikasta tai siis niin arvelin, kun jo sitä ruokaa syödessäni jotenkin etoi ja jätinkin ruuan puoleksi syömättä. Myöhemmin alkoi vatsanväänteet, mutta en käynyt lääkärissä, joten arveluksihan se jäi.

Mun yli 80-v äiti pitää kaikki ruuat lämpimässä, jos tarvii vain yhden yön säilytystä ja syö myös esim. 2 viikkoa sitten vanhaksi mennyttä kermaa ja jugurttia. Eipä tuo ole kertaakaan sairastunut. No, en itse silti ihan noin toimisi.

Ja muuten vanhaan aikaan ei pelätty kaikkia lastentauteja, päinvastoin. Vesirokko, tuhkarokko, sikotauti oli ihan tavallisia, eikä niitä mitenkään pelätty, ei käyty edes lääkärissä. Kaikki ne sairasti. Polio yms oli sitten vähän toinen juttu.

Vierailija

Joskus vaan ruokaa jää erinäisistä syistä niin paljon yli, ettei ilkeä heittää pois. Kertaalleen kokatut ruoat säilyvät jääkaapissa reippaasti yli viikonkin ilman että laatu juuri kärsii, eli näin: vetäisee vakuumikoneella vakuumikippoon laitetusta ruoasta ilmat pois, todella yksinkertaista!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaveri, joka ei ikinä syö ruokaa useampaan kertaan. 

Jos tekee esim. lasagnen illanistujaisiin, niin loppu lasagnesta heitetään roskiin, koska sitä ei voi bakteerien (jotka siis hänen mukaansa lisääntyvät huikeasti jo siinä ajassa, kun se on uunista nostettuna seissyt siinä tarjoulupöydässä esim. tunnin) vuoksi enää säilyttää ja lämmittää uudelleen.

Tämä siis kaikkien ruokien kohdalla.

Sitten kun lähtee ulkomaille, niin kaikesta käsien desinfioimisesta ja vain tulikuuman ja kypsennetyn ja kapean ruoka-ainevalikoiman sisältävän syömisestä aina menee maha sekaisin ja on ripulia ja vatsatautia. Jaa, miksiköhän?

Itse en todellakaan laittaisi yön yli lämpimässä ollutta lihapataa roskiin, jonkun kalakeiton kyllä.

Tietääkö kaverisi, että sen suussa on miljardeja bakteereja, ja ettei joku miljoona lisää kesää tee ;)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat