Jäisitkö kotiäidiksi, jos se olisi taloudellisesti mahdollista?

Vierailija

Paljonko miehesi pitäisi ansaita, jotta voisit jäädä kotiin?

Sivut

Kommentit (57)

Vierailija

Mies ansaitsee 3000€/kk ja olen kotiäiti siihen saakka kun lapsi täyttää 3 vuotta. Asumme pienessä kaksiossa ja menot on muutenkin pienet. Tyttö nyt 2 vuotta. Monella tämä on arvokysymys. On liian suuret lainat ja muut menot eikä niistä haluta luopua.

Vierailija

En jäisi, koska 

A) oman eläkkeeni kertyminen, oma urakehitys

B) en rehellisesti sanoen viihtyisi kotiäitinä. Kaipaan älyllisiä haasteita, työyhteisön, hiljaisuutta ja sen, että elämä on muutakin kuin lelujen noukkimista, puklurättien pyykkäämistä ja ruuanlaittoa. 

Vierailija

Miehen palkka 4080e. Lapset 5, 3 ja 1. Aion olla kotona niin kauan kun kaikista tuntuu hyvältä, sitä ei tiedä milloin nämä asiat muuttuvat. Olen kyllä kouluttautunut ja töitä olisi.

Miehellä menee lainoihin 1300 plus kaikki muut menot, eli paljon kuluu. 

Mutta on metsätilaa, josta vuosittain saa tuottoa. Ja vuoden päästä loppuu metsätilan lainan maksu 300/kk.

Vierailija

Jäisin ja mieskin olisi varmasti samaa mieltä.

Meidän kulutustottumuksilla riittäisi, että mies tienaisi (nettona) 2700e-3000e/kk.

Vierailija

En jäisi kokonaan, mutta tekisin unelmatyötäni (akateeminen tutkimus) täysin ilman aika- ja rahoituspaineita, ja juuri sen verran kuin kulloinkin hyvältä tuntuu. Lapset olisivat hoidossa muutaman lyhyen päivän viikossa, jolloin tekisin omia töitäni, ja muun ajan olisin kotiäitinä.

Tämä edellyttäisi siis mieheltä niin hyviä tuloja, että sekä arki että oma tulevaisuuteni (myös vanhuuteni) olisi taloudellisesti turvattu. Lisäksi se tietysti edellyttäisi että mies haluaisi elättää mua, mitä ei tosin ehkä tapahtuisi, kun se tykkää itsekin tehdä muutakin kuin painaa hirveesti duunia. :)  

Vierailija

Jäisin. Olin jo kahdeksan vuotta mutta sitten taas työt kutsui. Kaikki lapset isoja koululaisia ja aikuisia, nytpä se vasta mukava olisi olla kotirouva. Olisi aikaa harrastaa, käydä kursseilla ja opiskella avoimessa kaikkea höpöhöpöä. Olisi aikaa ystäville, lapsenlapsille (2kpl).

Vierailija

Jäin. Opiskelen kyllä samalla sillä haluan vaihtaa alaa. Kuvitteleeko joku oikeasti, että eläkekertymillä on merkitystä? Se on kuulkaa viimeiset ikäluokat nyt ansiosidonnaisella eläkkeellä. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat