Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isyyden selvittäminen isommalta lapselta

Vierailija

Onko kenelläkään suhteellisen tuoreita kokemuksia siitä minkälainen prosessi isyyden selvittäminen ja vahvistaminen on isomman lapsen kohdalla? Isä on tiedossa ja lapsi vielä alle 15-vuotias eli itse ei voi kannetta ajaa. Isä todennäköisesti vastustaa selvitystä. Ei halua tavata lasta eikä maksaa elatusmaksuja, tietää kyllä lapsen olemassaolosta.

Kommentit (13)

Vierailija

Mietin lähinnä sitä että kannattaako sittenkin odottaa siihen että lapsi on täyttänyt 15 ja voi itse nostaa kanteen?
- ap

Vierailija

Anna tämän nuoren hoitaa asia ihan itse, jos katsoo tarpeelliseksi. Ei noin vanhan ihmisen asioihin tarvitse enää mennä sörkkimään.

Vierailija

On useampi vuosi siihen että lapsi täyttää 15. Ja ilmeisesti isä voi aika huonosti eli voi olla ettei elä enää tuolloin. Harmittaa että asia jäi aikanaan isän painostuksen vuoksi hoitamatta.
-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
eli perintöä kärkkymässä :D

Odotinkin tätä kommenttia. Isältä ei jää mitään perittävää eli se ei ole syynä.
-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Anna tämän nuoren hoitaa asia ihan itse, jos katsoo tarpeelliseksi. Ei noin vanhan ihmisen asioihin tarvitse enää mennä sörkkimään.

No varsinkin kannatta, siis taloudellisesti, isähän on elatusvelvollinen. Voi olla ratkaiseva asia lapsen tulevaisuden kannlta, jos onkin varaa lähteä opiskelemaan tms.

Vierailija

Ei ihan ilmaista lystiä ole enää tuossa kohtaa.
Kalliit kokeet ja omasta pussista pitää maksaa.
Miksi vasta nyt isyyskokeet? Mikä on muuttunut?
Jos ei halua olla tekemisissä niin tuskin haluaa olla tekemisissä testin jälkeenkään. Elarithan saat joka tapauksessa kelasta.

Vierailija

Taloudelliset asiat eivät ole syynä. Oma rahatilanteeni on hyvä ja saan toki Kelasta elatustuen. Isä tuskin pystyisi elatusapua edes maksamaan.

Syynä on se että haluan että isyys vahvistetaan virallisesti. Mielestäni se on lapsen oikeus ja kadun sitä etten aikoinaan asiaa hoitanut.
- ap

Vierailija

No itse ajattelisin, että jos on riski että tämä biologinen isä kuolee ennen kuin lapsi täyttää sen 15 vuotta, lähtisin ajamaan asiaa, jos se tuntuisi olevan lapselle tärkeää että on isä edes paperilla. Toisaalta, jos isä ei lapsen elämässä ole, ja isyys selvitetään, onko sekään lapselle hyvä asia? Lähinnä siis se, että sitten se on vähän eri asia ettei isä halua olla tekemisissä jos selvitysasia on lapsen tiedossa. Ja kun isyyttä ei ole aikanaan selvitetty, mikä on muuttanut mielesi, jos kyse ei ole lapsen omasta toiveesta?

Jos taas ajattelet, että asia selvitettäisiin ns. salassa lapselta ja se olisi tärkeää lapselle aikuisena, että voisi tavallaan varmaksi sanoa että XX on minun biologinen isäni, niin siitä vaan.

Vierailija

Kiitos kaikille mielipiteistä! Asia on ollut mielessäni oikeastaan koko lapsen olemassaolon ajan. Nyt on tullut sellainen hetki että tunnen omat voimavarani sellaisiksi että jaksaisin asiaa alkaa selvittää. Lapsi tietää isänsä ja myös sen että isä on itse tehnyt päätöksen ettei halua tätä tavata.
- ap

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat