Yhtä ammattialaa ei pystytä automatisoimaan tulevisuudessa, joten se jatkuu aina

Vierailija

Ja se ammattiala on nimittäin merenkulku! Tätä en ollut tullut ajatelleksi aikaisemmin, mutta näinhän se kiistämättä on. Mitkään tekniikat ei pysty ennakoimaan ja ohjelmoimaan aluksia kulkemaan turvallisesti merellä.
Merenkulku on tulevaisuuden ala ja sitä tarvitaan aina. Kaikenlaiset pikkuvirkamiesten puuhastelut jossain toimistonkopperoissa voidaan ulkoistaa miten päin vaan.

Sivut

Kommentit (58)

Vierailija

Johan ne laivat nytkin seilaa pitkälti automaatilla ja työtä tehdään kovasti sen eteen, että muutaman vuosikymmenen päästä nähtäisiin ensimmäiset täysin autonomiset rahtialukset.

Tuossa on toteutuessaan varustamoille (ja ympäristölle) niin valtavia säästöjä tarjolla, että se kiinnostaa ilman muuta.

Suurin osa laivaonnettomuuksista johtuu inhimillisistä tekijöistä, joten turvallisuuskin paranee kunhan tuonne asti päästään.

Vierailija

Olipa huono esimerkki. Kyseessä on puhdas tekniikka. Sen kehitys on yllättänyt aiemminkin. Kuka olisi pystynyt kuvittelemaan edes kännyköitä muutama vuosikymmen sitten. 

Sanoisin, että alat, joissa ihmiskontakti henkisessä mielessä on tärkeä, tulevat aina olemaan olemassa. 

Miten tekniikan avulla hoidettaisiin koskaan varhaiskasvatus?

Vierailija

Laivat kulkee kyllä pitkälti gps.n ja toisten laivojen transpondereitten avulla, eli osaavat väistää vastaantulijaa. Ainoo millon kapteeni hyökkää ruoriin on sillon kuin tulee muu alus ilman transponderia ja satamoissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hoitotyö. Inhimillistä puolta ei korvaa mikään.

No tulihan se sieltä. Oletin, että kun vauvapalstalla ollaan ois ollut koko pääaihe. Jotenkin kyllä uskon, että joku päivä tulee päivystykseen diagnoosilaite joka hoitaa kaiken puolesta.

Vierailija

No meri on kuitenkin niin monimuotoinen ja jatkuvasti muuttuva elementti että en tod. usko että tuolla ajeltaisiin jollain automatiikalla ikinä. Ootko kattonut AIS:sta esim tänään että minkä verran liikennettä on tuossa englannin kanaalissa? Tai rotterdamin sataman lähettyvillä? Ettäkö sinne automatiikalla, lähtösatamasta ohjelmoidaan alus putkuttelemaan laituriin numero 201 B Rotterdamiin? Not.

Vierailija

Ap olisit nyt edes tutkinut ensin vähän aihetta, miehittämättömät laivat on jo olleet kehitteillä muutaman vuoden, otetaan käyttöön lähitulevaisuudessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No meri on kuitenkin niin monimuotoinen ja jatkuvasti muuttuva elementti että en tod. usko että tuolla ajeltaisiin jollain automatiikalla ikinä. Ootko kattonut AIS:sta esim tänään että minkä verran liikennettä on tuossa englannin kanaalissa? Tai rotterdamin sataman lähettyvillä? Ettäkö sinne automatiikalla, lähtösatamasta ohjelmoidaan alus putkuttelemaan laituriin numero 201 B Rotterdamiin? Not.

Et taida olla ihan terävimmästä päästä?

Se, ettei jotaan tekniikkaa ole juuri tänä päivänä, ei tarkoita etteikö tulevaisuudessa olisi. Tekniikan kehitystä ei kukaan pysty ennakoimaan. 

Sen sijaan evoluutio ei tee ihmisestä (ainakaan miljoonaan vuoteen) oliota, joka kehittyisi ilman ihmiskontakteja. Siten lasten hoito, ei voi koskaan kokonaan automatisoitua. 

Tai ehkä tämäkin on mahdollista, jos robotit kehittyvät ihmisen kaltaisiksi tunteviksi subjekteiksi. Sitä odotellaan varmasti kuitenkin pidempään kuin jotain huippu navigointilaitetta... 

Vierailija

"Brittiläinen konepajayhtiö Rolls-Royce kehittää teknologiaa, jolla rahtilaivoista voidaan jättää miehistöt pois. Financial Times -lehden mukaan yhtiö arvioi, että ensimmäinen itseään ohjaava laiva voidaan ottaa liikenteeseen kymmenen vuoden kuluttua.

Rolls-Roycen mukaan miehittämättömillä laivoilla olisi selvästi halvempi liikennöidä. Henkilöstökulut muodostavat rahtilaivan kuluista 10-30 prosenttia. Laivoista tulee myös kevyempiä, kun miehistön tilat voidaan jättää pois.

Kehitystyötä johtaa Rolls-Roycen suomalainen innovaatiojohtaja Oskar Levander, joka siirtyi Rolls-Roycelle Wärtsilästä. Levanderin mukaan aluksia voitaisiin etäohjata maista. Yksi miehistö voisi ohjata kymmenkuntaa alusta kerralla.

Miehittämättömien alusten käyttöönotto vaatisi muutoksia merenkulun turvallisuussääntöihin."

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/talous/ft-rolls-royce-kehittaa-miehit...

Vierailija

Tämä on hauska trolli, koska laivat ovat kyntäneet meriä automaatilla jo 60-luvulta lähtien. Lienee ensimmäinen liikennöintiväline (lentokonieden ohella), joka tänä päivänä käytännösä pystyisi hoitamaan koko matkan 100% automaattiohjauksella. Käytännössä laivoja ohjataan vain satamissa ja hankalilla reiteillä, mutta valmius miehittämättömään laiva- ja lentoliikenteeseen on jo täysin olemassa olevaa teknologiaa.

Vierailija

Merenkulusta en tiedä mitään, joten sitä en kommentoi, mutta toinen on taide: kirjallisuus, musiikki, kuvataide, teatteri ja elokuva ....

Taiteellahan kansakunnat ja kansalaisten minäkuva rakennetaan. Jokainen suomalainen, joka on nähnyt Gallen-Kallelan Kullervon kirouksen tai Pojan ja variksen tunnistaa, millainen tunne kuvassa on, millainen ihminen. Jokaisella on suhde omaan äidinkieleensä, tunnusti sen tai ei, käytti sitä hyvin tai huonosti. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No meri on kuitenkin niin monimuotoinen ja jatkuvasti muuttuva elementti että en tod. usko että tuolla ajeltaisiin jollain automatiikalla ikinä. Ootko kattonut AIS:sta esim tänään että minkä verran liikennettä on tuossa englannin kanaalissa? Tai rotterdamin sataman lähettyvillä? Ettäkö sinne automatiikalla, lähtösatamasta ohjelmoidaan alus putkuttelemaan laituriin numero 201 B Rotterdamiin? Not.

Näin siinä tulee käymään, askelmerkit on jo olemassa. Ei se liikenne tule olemaan koneelle ongelma, ihmisellä ne palikat alkaa putoilla liikkuvien osien lisääntyessä paljon nopeammin, kuin koneella. Lisäksi mitä vähemmän ihmiskippareita seassa seilaa, sen tehokkaammaksi meriliikenne muuttuu, kun on vähemmän riskitekijöitä seassa joiden irrationaalista sekoilua autopilotin tarvitsee arvailla.

Samahan se on maaliikenteessäkin. Nykytekniikallakin pystyttäisiin jo moninkertaistamaan tieverkon kapasiteetti, jos liikenteessä olisi pelkästään autonomisia ajoneuvoja.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat