Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi zombit ovat niin suosittuja?

Vierailija

Miksi älyttömät, hitaat, vajavaiset ja typerät zombit ovat niin suosittuja? Mitä zombeista pitäminen kertoo ko. leffojen katselijoista?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Tarkoitat siis, että zombiaiheiset elokuvat ja tv-sarjat ovat suosittuja? Miksei zombit hahmonakin, ainakin 31.10. näkyi kaupungilla zombeiksi pukeutuneita.

Samaa olen ihmetellyt, mutta kai nämä ovat muoti-ilmiöitä. Katsoin World War Z:n kun se hiljakkoin tuli tv:stä. Kiehtovampi juoni olisi ollut jokin realistisempi tartuntatauti, vaikka olihan tarina tuollaisenakin viihdyttävä.

Kaipa noilla zombeilla tavoitellaan mahdollisimman laajaa yleisöä, sillä lapset ja nuoret rakastavat kauhua ja zombi on heistä hahmona kauhistuttava. Aikuista katsojaa varten leffaan tai sarjaan ympätään jotain muuta kiinnostavaa.

Vierailija

Ylellä hyvä dokkari Elävien kuolleiden yöstä, tosta elokuvasta Zombit sai alkunsa sellaisena kun me ne tunnetaan.

Vierailija

Mulle taas Walking dead kertoo tosi vähän oikeastaan zombeista ja ihan sikapaljon kaikesta muusta elämään liittyvästä.

Jätin sen vuosikausia seuraamatta kun luulin sen koskevan vain zombijuttuja.

Vierailija

Anastasia kirjoitti:
Olen TWD-fani ja zombieapokalypsit on mun mielestä vaan kiehtovia :)
Et ole ainoa, kun uppoutuu kunnolla niin terapiaa itselle, kirjat toimii mulle samalla tavalla, olen ihan omissa maailmoissa :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulle taas Walking dead kertoo tosi vähän oikeastaan zombeista ja ihan sikapaljon kaikesta muusta elämään liittyvästä.

Jätin sen vuosikausia seuraamatta kun luulin sen koskevan vain zombijuttuja.

Sun kannattaa katsoa se Ylen dokkari, siellä hyvää analyysia kuinka se elokuva josta kaikki alkoi peilaa paljon yhteiskuntaa jossa tekijät elivät sillä hetkellä.

Vierailija

Itse ajattelisin niin, että ihmisluontoon kuuluu tietyllä tavalla pelko ja pelkääminen, ja koska nykyisin elämämme on niin turvattua, haemme sitä elokuvista. Onhan pelkoa käytetty kautta aikojen myös ihmisten (etenkin lasten) suojelemiseen ja kasvattamiseen. Esim. varoiteltu veden vaaroista hiisi-tarinoilla jne.

Zombit ovat hahmoina ehkä kaikista "realistisimpia", jos nyt näin voi sanoa. On selvää, ettei meidän kimppuumme voi käydä kummitukset tai avaruushirviöt, mutta kaikki tietävät, että toiset ihmiset voivat syystä tai toisesta muuttua vaarallisiksi ja hyökätä. Zombit siis tavallaan kannustavat ihmisiä tekemään realistisia valintoja ja miettimään elämäänsä selviytymisen kannalta ihan oikeasti. Kuten survivalistitkin sanovat; jos olet valmistautunut zombeihin, olet valmistautunut mihin tahansa.

Vierailija

Mun kiehtoo näissä nykyzombeissa tuo virus- tai tautiaspekti, siis se, että kyseessä on hurjan nopeasti leviävä tauti, jota ei osata parantaa ja joka aiheuttaa ihmisten muuttumisen ja maailmanlaajuisen epidemian. Lisäksi kiinnostaa ajatusleikki siitä, miten ihmiset toimivat, kun yhteiskuntarakenne ja infrastruktuuri hajoavat ja sivistys katoaa, miten psyyke reagoi, millainen ryhmädynamiikka syntyy jne.

Vierailija

Onhan vampyyritkin kokeneet viime vuosina uuden nousun, kun tuli Twilightit, True Bloodit, Vampyyripäiväkirjat ym. Tosin suosio on jo vähän hiipunut ja zombit ovat tulleet tilalle. Vampyyreihin liittyy perinteisesti myös seksi ja erotiikka, zombeihin taas ei.

Vierailija

Ihmiset haaveilee yhteiskunnan romahduksesta. Postapokalyptinen eloonjäämiskamppailu kiehtoo, koska siinä ollaan vapauduttu yhteiskunnan ja kulutuskapitalismin oravanpyörästä.

Vierailija

Zombien synnystä sen ekan leffan tekijä sanoi, että helvetissä ei ollut enää tilaa ja jumala näin päätti, siksi ne vaeltaa ihmisten ilmoilla. Mutta sekin oli heitto ja mitään kovin järkiperäistä syytä ei haluttu edes antaa, niinkuin monissa nykyelokuvissa joissa selitetään niiden olemassaolo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onhan vampyyritkin kokeneet viime vuosina uuden nousun, kun tuli Twilightit, True Bloodit, Vampyyripäiväkirjat ym. Tosin suosio on jo vähän hiipunut ja zombit ovat tulleet tilalle. Vampyyreihin liittyy perinteisesti myös seksi ja erotiikka, zombeihin taas ei.
Teinivamppyrileffat ei oikein sytytä meikäläistä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat