MILLAISTA OLISI ASUA LAPISSA?

Vierailija

Esimerkiksi Rovanniemen tai Sodankylän suunnilla? Oon 15v poika ja oon miettynny et haluaisin muuttaa lappiin joskus, mutta en ehkä kuitenkaan ekaan asuntoon vaan joskus.

Onko lapin kesät kylmiä? Tai sanoohan sen järkikin, mutta toisaaltaan mietin, että kun etellässä on meri lähellä niin sehän saattaa kesäisin kylmentää säätä.

Kommentit (12)

Vierailija

No jos tykkäät nussia poroja ja et halua älyllistä seuraa, miksei, kai se voisi olla miellyttävää.

Jos pidät sivistyksestä, palveluista tai älykkäistä ihmisistä, ei varmaan kannata.

Vierailija

Ihmiset on siellä paljon ystävällisempiä. Talvet himskatin kylmiä, kesiä en ole viettänyt. Mahtavat ulkoilumaastot ja harrastusmahdollisuudet. Itse en kovin hyvin viihtynyt, mutta moni viihtyy.

Mieluummin itse asuisin Rovaniemellä kuin Helsingissä.

t:Rovaniemellä opiskellut

Vierailija

Plussat: Luonto on lähellä, "oikea" talvi, kauniit yöttömät yöt kesällä, revontulet, ihmisillä hyvä huumorintaju & tietyllä tapaa nöyriä, marjastaminen, sienestäminen, kalastus, metsästys... Ihana murre!

Miinukset: Matkustaminen ulkomaille vaikeaa, kaikki tuntee kaikki, kylmyys, pimeys, nuhjuisuus vert. Pk seutu niinkuin ympäristöllisesti. Töitä vähän tietyille aloille.

Kannattaa esim tsekata mitä jatko-opinto mahdollisuuksia on pohjoisessa,kiinnostaisiko jokin koulutus sieltä. Tai ala joksikin Elämysfarmi yrittäjäksi, hankit huskyt ja re'et sinne :D varmaan periferiassa saa jotain lisäavustusta yrityshommiin...

Vierailija

Sitten kun olet kutsuntaiässä, hakeudu Ivalon rajavartiostoon, Sodankylään tai vähintään Someronharjulle, niin sinulle selviää aika paljon Lapissa asumisesta. Useimmat varusmiestoverisi kun ovat lappilaisia.

Lappi on se osa Suomesta, jossa löydät sekä palveluja ( lähinnä matkailu-), älykkäitä ihmisiä (kuten minä), mutta sivistystä ja kulttuuria joudut järjestämään ihan itse.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hakeudu sinne opiskelemaan. Päätä aitten opintojen päätyttyä mihin jäät asumaan.

Mitä siellä voi edes opiskella? Osaako noi lappilaiset lukea edes? Onko siellä oikeesti jotain kouluja?!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeudu sinne opiskelemaan. Päätä aitten opintojen päätyttyä mihin jäät asumaan.

Mitä siellä voi edes opiskella? Osaako noi lappilaiset lukea edes? Onko siellä oikeesti jotain kouluja?!

Varmaan enemmän kuin sinun asuinseudullasi, tai sitten unohdit käydä koulusi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Oikeustiedettä, kansainvälistä politiikkaa, kasvatustiedettä, sosiaalityötä ja mitä kaikkea Lapin yliopistossa onkaan, ei kuitenkaan lääketieteitä, ei maa- ja metsätaloustiedettä eikä teologiaa.

Ammattikorkeakoulusta löytyy niitäkin jossakin muodossa, teologiaan lukuunottamatta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat