Ihanko ok, että isä ei suostu vuoroviikkoon, pidennettyyn vkl:uun eikä joka toinen vkl-tapaamisiin?

Vierailija

Vaan tahtoo itse määritellä milloin ottaa. Mä en suostu. Nyt ei ole iskä nähnyt lastaan kohta kolmeen kuukauteen kun osoittaa mieltään.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Ja keuhkoaa varmaan netin keskustelupalstoilla ja yleisönosastoissa miten naisten salaliitto sorsii miehiä huoltajuus- ja tapaamiskiistoissa. Vähintään 90 prosenttia eronneista miehistä unohtaisi mieluimmin lapsensa kokonaan.

Vierailija

Menkää lastenvalvojalle sopimaan, saatte mustaa valkoselle. Jos isukki kieltäytyy oikeudestaan tavata lastaan ei häntä voi pakottaa. Mutta tuommoinen random fiiliksen mukaan tapailu ei käy, ellei se ole ok äidille ja lapselle asiat pystytään hoitamaan ymmärryksess, sovussa ja luottamuksessa.

Vierailija

On ihan OK; mutta äiti voi ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja pyytää, että sovitaan selkeät ajankohdat. Silloin tulee kirjattua papereihin se, että lapsi ei tapaa isää siksi, että isä haluaa päättää asiasta eikä siksi, että äiti ei anna lasta sovittuun aikaan isälle.

Vierailija

Ei ole ok. Tehkää tapaamissopimus ja menkää sen mukaan. Varaudu kuitenkin siihen, että isä ei tapaa kuten sovittu, mutta ainakin pääset jatkuvasta säätämisestä. Älä kerro lapselle tapaamisesta ennen kuin isä on jo pihalla (vaikeaa jos lapsi on jo iso...silloin on varmaan pakko kertoa ja selittää että isä ei pysty aina pitämään lupauksiaan tms).
Jos isä ei suostu allekirjoittamaan tapaamissopimusta niin sinun ei tarvitse antaa lasta tapaamisiin. Voit toki antaa kun teidän aikatauluun sopii.

Vierailija

Ei ole ok, ja kokemusta viisaampana suosittelen, ettet suostu antamaan periksi yhtään. Minun tapauksessani äiti antoi periksi ja jousti, koska ajatteli sen olevan parempi lapsille kuin riitely. VÄÄRIN!!! Tuo mahdollistaa isälle ainoastaan äidin ja lasten pompottelun mielensä mukaan, eikä tuosta ole mitään hyötyä, saati että äidin hyväntahtoisuus toisi isässä esille saman ominaisuuden!

Älä suostu mihinkään, mikä ei tunnu hyvältä ja oikeudenmukaiselta. Mieluummin sinnittele vuosi odotellen oikeuden tuomiota (jos sopimusta ei lastenvalvojalla saada aikaiseksi kahdella yrityksellä, niin HETI oikeuteen!), kuin suostut pompoteltavaksi ja alistat lapsesi sille, että heidän tulevaisuudessaan ei ole enää mitään säännöllisyyttä.

Vierailija

Laitoin asian oikeuteen, jossa vaadin säännöllisiä tapaamisia. Tähän mennessä isä on vain yksipuolisesti ilmoittanut milloin ottaa lapsen. 

Ai että mikä raivo repesi isän puolelta! Sieltä tuli silmille isän uusi vaimokin. On tullut vittuiluviestejä ja kännipuheluita tuolta naiseltakin.

Ap

Vierailija

Isäkin otti lakimiehen, niin hän ainakin naureskeli. Mietin vain että mitähän varten. Meinaako kukaan tuomari vahvistaa tapaamissopimusta, joka lähtee vain isän tarpeista käsin? Isä vetoaa myös ratikkakuskin työhönsä, jossa tuollaiset säännölliset tapaamiset eivät muka onnistuisi. Olen soittanut nimettömänä hänen esimiehelleen ja kysynyt miten he ottavat perheelliset huomioon ja että voiko heidän kanssaan neuvotella inhimmilliset vuorot silloin kun lapsi on etän luona. Kyllä vain! Mutta kun isä ei halua.

Itsekin teen vuorotyötä. Lapsi on vuoropäiväkodissa, joten miten ihmeessä isä ei voi käyttää palvelua samalla tavalla kuin itsekin käytän. Isän mielestä ei ole lapsen edun mukaista (huom! isän edun mukaista) olla päiväkodissa silloin kun on isällään. Minä taas väitän että että ihmisen normaaliin elämään kuuluu työ, ja silloin kun lapsi on isällään, niin isä ottaa vastuun lapsesta hoitoonviemisineen päivineen.

Ja olisikin ollut mahtavaa, jos isä olisi koskaan laittanut mulle työvuorolistojaan ja yrittänyt mun kanssa sopia tapaamispäiviä. Mutta ei! Hänen listansa "ei kuulu mulle", ja mulle pitää kelvata ne päivät jotka hän ehdottaa parin päivän varoitusajalla. Jos meille ei sovi, niin olen tapaamisten estäjä.

ap

PäteväPirkko
Seuraa 
Liittynyt10.9.2015

No ei ole ok, mutta valitettavasti nyt vaan jotkut isät on tuollaisia mulkkuja. Mun lapsen isä esimerkiksi. En suostunut hommaan, vaan laitettiin paperille tapaamisajat kellonaikoineen. Eipä tuo lapsi sitten jossain vaiheessa enää suostunut menemään isälleen enää, koska isä näytti käytöksellään hänelle sen, ettei halua lastaan sinne edes yhdeksi yöksi kolmen kuukauden aikana.

Vierailija

Käsittämättömiä mulkeromiehiä! Olisi niin paljon helpompaa kun mies sanoisi vaan että ei oikeasti kiinnosta sitoutua tapaamisiiin kun on uusi lapseton elämä ja silleen. Vielä siihen päälle eukko, joka määkii että hänetkin on otettava huomioon tapaamispäivien sopimisessa. Eli mä olen se viimeinen jolta pitäisi kysyä mitään :D

Halvemmaksikin tulisi kun sanoisi suoraan että pidä kersasi. Lakimies maksaa ihan mukavasti. Ainakin on todiste lapselle sitten joskus, että mä en ollut se joka isän ja lapsen erotti.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on vuoropäiväkodissa, joten miten ihmeessä isä ei voi käyttää palvelua samalla tavalla kuin itsekin käytän. Isän mielestä ei ole lapsen edun mukaista (huom! isän edun mukaista) olla päiväkodissa silloin kun on isällään. Minä taas väitän että että ihmisen normaaliin elämään kuuluu työ, ja silloin kun lapsi on isällään, niin isä ottaa vastuun lapsesta hoitoonviemisineen päivineen.

ap

Päivähoito-oikeus on subjektiivinen, mutta oikeus vuorohoitoon määräytyy vanhempien työvuorojen (+yövuoron jälkeinen lepoaika) mukaan, eronneiden vanhempien lapsen osalta lähivanhemman työvuorojen mukaan. Eli etä-isällä ei ole oikeutta viedä lasta hoitoon, jos lähi-äidilläkin ei ole työvuoro samaan aikaan.

Usein oikeus määrittää vuorotyötä tekevän etävanhemman tapaamisoikeuden muoton xx vuorokautta kuukaudessa, etävanhempi ilmoittaa tapaamispäivät edellisen  kuun xx päivään mennessä (yleensä 15 tai 20 päivä) tai muotoon xx päivää kuukaudessa etävanhempi ilmoittaa päivät vähintään xx päivää ennen tapaamista (yleensä 7-14 päivää). Eli ei kannata suostua tuohon, että tapaa parin päivän varoitusajalla, mutta toisaalta välttämättä oikeudessa ei mene läpi myöskään tuo joka toinen viikonloppu tms. säännöllinen rytmi ja ajatus siitä, että lapsi olisi hoidossa isän työvuorojen mukaan onnistuu vain silloin, kun isällä on töitä arkipäivisin.

Vierailija

Mutta mitäs kun isä pystyisi sopimaan työvuoronsa? Mutta kun ei vaan halua. Lakimieheni kyllä sanoi että isän esimies voidaan kutsua todistamaan että työvuorojen rukkaaminen onnistuu. Itsekin olen vuorotyössä ja opiskelen, ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä olen töissä tai opinnoissa kun lapsi on isällään ja joutuisi menemään päiväkotiin.

Ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat