Pari ruotsinkielistä työ"kaveria" puhuu musta vaikka olen samassa tilassa

Vierailija

En tiedä luulevatko että en ymmärrä, vai eivätkö vain välitä. Ovat n. 50-vuotiaita miehiä. Itse olen 3-kymppinen nainen. Muutaman kerran olen kuullut näitä juttuja, jotka koskevat työhön/työpaikkaan liittyviä asioita, esim. istumapaikkaani (jossa pitäisi toisen heistä mielestä istua jonkun muun tai vaikkapa vapaapäivääni, joka ilmeisesti harmittaa. Osaan kyllä normaalisti sanoa takaisin, mutta nämä tilanteet ovat niin kummallisia, kun puhuvat kuin en olisi paikalla. Miten toimisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (11)

Vierailija

No jos sulla on mielipide/jotain sanottavaa asiasta takaisin niin sano!! Jos ymmärrät ruotsia, du kan ju väl säga det. Kanske tror de att du inte förstår.

Vierailija

Olen parin vuoden aikana vasta oppinut puolustamaan itseäni, eikä se aina ole niin helppoa. Olen siis entinen kynnysmatto. Vieraalla kielellä takaisin sanominen on liian vaikeaa, varsinkin kun ymmärrän ruotsia huomattavasti paremmin kuin puhun.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen parin vuoden aikana vasta oppinut puolustamaan itseäni, eikä se aina ole niin helppoa. Olen siis entinen kynnysmatto. Vieraalla kielellä takaisin sanominen on liian vaikeaa, varsinkin kun ymmärrän ruotsia huomattavasti paremmin kuin puhun.

Ap

Voithan heille suomeksikin sanoa takaisin.

Vierailija

Tuo on tuttua, mutta minä olen tehnyt selväksi, että ymmärrän ruotsia. Kysyin suoraan suomeksi saman asian. Säikähtivät mokomat ja sen jälkeen ovat tajunneet, että minä osaan. 

Jotkut ruotsinkieliset ovat kyllä pirun ylimielisiä. Mun pomo on kanssa ja haukkuu kaikki, jotka haluavat hänen kanssaan harjoitella ruotsia. En ole viitsinyt sanoa, että opettele itse sitten täydellistä suomea, mutta ihan piruillessani korjailen välillä hänen kielioppivirheitään, nätillä tyylillä tosin.  Ei tämä viesti täydellistä suomea ole, tiedän, mutta korjaankin sellaisia selkeämpiä juttuja 

Vierailija

Takaisin sanominen on niin vaikeaa, jos joku puhuu musta jollekin toiselle. Kerran kuulin toisen näistä miehistä mainitsevan nimeni ja kysyin mitä hän sanoi, heitti hän vain että oli puhunut jostain toisesta. Siksikin vaikea laittaa mitään kohtausta pystyyn, että en voi olla 100-varma heidän puheistaan, kun ollaan kielelliseltä mukavuusalueeltani poissa. En halua nolata itseäni . Toisaalta olen alkanut ihan liikaa kuuntelemaan ja stressaamaan, mitä puhuvat.

Vierailija

Seuraavan kerran kun ne alkaa puhumaan susta, niin räjähdät aivan täysillä niiin teeskenneltyyn tekonauruun kuin vaan voit. Läiskytä kättä pöytään naurun tahdissa, mene herrojen viereen ja jatka, katsoen molempia vuorotellen silmiin.

Sitten yksinkertasesti lopetat, katsot niitä vielä kerran silmiin, mutta helvetin vihaisesti ja poistut kaikessa hiljaisuudessa.

Tuon ymmärtää kuka tahansa, puhui mitä tahansa kieltä. Siinäpä jääkööt sitten miehet miettimään, että mitä tuli sanottua.

Vierailija

Opettele puhumaan ruotsia.
Tee aina selväksi kun olet tehnyt duunin, että sinä teit. Jos ukot mokaa, älä peittele. Sano suureen ääneen, että voisi jompi kumpi lähteä pois, ilmapiiri paranisi. Tee pomolle valitus noista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun ne alkaa puhumaan susta, niin räjähdät aivan täysillä niiin teeskenneltyyn tekonauruun kuin vaan voit. Läiskytä kättä pöytään naurun tahdissa, mene herrojen viereen ja jatka, katsoen molempia vuorotellen silmiin.

Sitten yksinkertasesti lopetat, katsot niitä vielä kerran silmiin, mutta helvetin vihaisesti ja poistut kaikessa hiljaisuudessa.

Tuon ymmärtää kuka tahansa, puhui mitä tahansa kieltä. Siinäpä jääkööt sitten miehet miettimään, että mitä tuli sanottua.

Typerä neuvo. Mitä tuollaisesta naurusta sitten pitäisi ymmärtää? Ap vaikuttaisi lähinnä idiootilta jos käyttäytyisi noin.

Vierailija

No, tämä on toki vaikea tilanne, mutta parasta olisi, jos selkeässä tilanteessa vain huikkaisit mukaan, että sorry, kuulin mitä puhuitte, olen tässä, jos haluatte käydä asiaa läpi kanssani. 

Mokahan on heidän, koska on moukkamaista puhua läsnäolevasta toisella kielellä ja vähän idioottia luulla, että muut eivät ymmärrä heidän kieltä. Kuullun ymmärtäminen on varsin eri asia kuin kielen sujuva puhuminen. Sinä et ole tehnyt mitään mokaa, vaan he toimivat tökerösti.  

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat