Miksi luovat ihmiset ovat usein neuroottisia ja sairaita?

Vierailija

Monet kirjailijat, taiteilijat ja innostavat ajattelijat ovat olleet - jos ei nyt hulluja - niin vähintäänkin omalaatuisia ja ovat kärsineet mielenterveysongelmista. Neuroottisuuden ja luovuuden on todettu usein kävelevän käsi kädessä. Mistä tämä johtuu? 

Ovatko mielenterveysongelmat seurausta tietynlaisesta elämäntyylistä, vai onko neuroottisuus ja ongelmat luovuuden ja nerouden edellytys? Useinhan sanotaan, että ihminen alkaa ajatella vasta kun edessä on ongelma.

Kommentit (4)

Vierailija

Veikkaan että kyse on herkkyydestä. Herkkyys taas altistaa mielenterveysongelmille, koska kokee kaiken intensiivisemmin ja kaikki on myös vaikeampaa ja raskaampaa kuin ei-herkille. Neuroottisuus taas tulee siitä, että herkkänä ja luovana ihmisenä monesti ajattelee todella paljon ja hyvin monimutkaisia ajatuksia, joista taas voi syntyä pelkoja. 

Vierailija

Me ollaan henkisesti sairaita sen tähden, että me tajutaan tästä maailmasta enemmän kuin tavan tallaaja ja huolehditaan ihan kaikesta. Ymmärretään tätä elämää vähän niinkun kokonaisvaltaisesti ja metatasolla! Sitä kutsutaan maailmantuskaksi! Ilman sitä yhdistettynä partaveitsenterävään älykkyyteen ei synny mitään taidetta tai muutakaan luovaa!

Vierailija

Jokaisen sellaisen kohdalla ihan varmasti omanlaisistaan syistä ja niiden sekoituksista johtuvaa, perimä, ympäristö ja sitä rataa. Erittäin tasapainoisiakin luovia kyllä muuten on! Uskon sen olevan joidenkin vähemmän tasapainoisten kohdalla kierre, joka on alkanut jostain mutta päättyy pisteeseen joku jo sitten omastakin panostuksesta johtuen. Eli esim. päihteet eivät ketään ainakaan tasapainota, mutta syy niiden nauttimiseen voi olla sekin ettei maailmaa herkempänä oikein selvinkään päin aina jaksaisi ja mieli jähmettyy stressistä, kunnes päästyään parempaan tilaan jollain keinolla, on ihminen taas luovempikin. Tulee varmaankin aika helposti kierre.

Kyllä tämäkin on niitä asioita, että on todellakin syytä muistaa että kahta samanlaista ihmistä ei ole. Jokaisen kohdalla tarina on oma. Siksi yleistäminen... no ei se vaan kannata.

Vierailija

Minä olen sitä mieltä, että aivojen hieman poikkeava toiminta on usein luovuuden edellytys. Erityisesti bipolaarinen mielialahäiriö ja skitsofrenia ovat hyvin yleisiä poikkeuksellisen luovilla ihmisillä. Ilmeisesti nämä sairaudet ja niihin liittyvät aivotoiminnan poikkeamat ovat sellaisia, että ne saavat ihmisen ajattelemaan "out of the box", ja saamaan tavista paremmin yhteyttä itsensä syvempiin vesiin, sinne mistä aito luovuus kumpuaa. 

Olen miettinyt tätä kun olen itse äärimmäisen "terve", tylsyyteen asti, ja myös äärimmäisen epäluova. Mieheni taas on bipolaarihäiriöinen matemaattisesti huippulahjakas ja luova ihminen. Itse olen myös huomannut, että tietyillä psykedeeleillä minäkin saan yhteyden luovaan tasoon itsessäni, siis sellainen ON olemassa minussakin, mutta normitietoisuudentilassa en saa. Psykedeelien alainen aivotoiminta taas on tutkimusten mukaan skitsofreenistä muistuttavaa: aivoissa on supervilkasta toimintaa ja aivoalueet on yhteydessä toisiinsa tavoilla joilla ne ei selvin päin terveillä ole. Eli minä ajattelen tämän perusteella, että kyllä luovuus usein taitaa vaatia sinne "mielisairaan" suuntaan menevää aivotoimintaa, vaikka kaikilla ei toki niin vahvasti että mitään diagnoosia tarvittaisiin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat