Siis mitä? 165cm/68kg tytöstäni sanottiin terveystarkastuksessa "normaalipainoinen"

Vierailija

Onhan hän aika tukeva 14-vuotiaaksi, ihmettelen mitkä painotaulukot nykyään on käytössä? Itse olin tuon ikäisenä 162cm/58kg ha terkkari sanoi "No älä nyt tuosta enää  enempää painoa kerää"

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Ohhoh... Mulle sanottiin 26-vuotiaana työpaikan terveystarkastusessa ihan samoin, että nyt ei saisi painoa tulla yhtään lisää enää. Olin silloin jo kolmen lapsen äiti ja mitat 164/67kg

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onhan hän aika tukeva 14-vuotiaaksi, ihmettelen mitkä painotaulukot nykyään on käytössä? Itse olin tuon ikäisenä 162cm/58kg ha terkkari sanoi "No älä nyt tuosta enää  enempää painoa kerää"

Suomalaiset ovat niin lihavia, että Suomessa on  käsitys normaalista painosta hämärtynyt. Ts. lihavia pidetään  normaalipainoisena. Jos on 165 cm ja painaa 68 kg, painoa on kutakuinkin 10 kg liikaa.

Koulussa on sitäpaitsi sanottu terkkaritädeille, ettei oppilaiden mieltä saa pahoittaa. Siksi lapsille ei saa kertoa totuutta, vaikka se olisi kaikin puolin terveellistä sanoa heille ääneen.

Vierailija

Öö? Kamala äiti olet. Itse 170/80 ja mulla on tavallista enemmän lihasmassaa eikä yhtään ylimäärästä läskiä,vaan vatsalihakset näkyvissä. Paino ei kerro koko totuutta, vaikka ilmeisen moni typerys niin luuleekin

Vierailija

No kyllähän tuo ihan painoindeksinkin mukaan on normipainon yläräjalla tuon mittaiselle. Mitä sun mielestä olisi pitänyt sanoa? Sitäpaitsi noin nuorella ihisellä on vielä lapsenpyöreyttäkin kehossaan, että eiköhän tyttäresikin siitä solakoidu. Eikä siis painoindeksitaulukoiden mukaan edes tarvi, kun on tosiaankin siinä normaalipainon ylärajalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Öö? Kamala äiti olet. Itse 170/80 ja mulla on tavallista enemmän lihasmassaa eikä yhtään ylimäärästä läskiä,vaan vatsalihakset näkyvissä. Paino ei kerro koko totuutta, vaikka ilmeisen moni typerys niin luuleekin

Oletko sinä muka 14-vuotias tyttö?

Kamalan kova olet ainakin nimittelemään ja haukkumaan, että teinistä kävisit henkisesti.

ohis

Vierailija

Aika erikoista. Muistan kun minä olin noin 18-vuotias (olen 164 cm) ja painoin noin 55 kg, olin kuulema normaalin painon ylärajalla. Nyt 49-vuotiaana olen 65 kg ja olen kuulema normaalipainoinen. Ota näistä nyt sitten selvää. Haluaisin kyllä 5-10 kg pois.

Vierailija

Lasten (2-18-vuotiaiden) painoindeksin (ISO-BMI) laskin

Sukupuoli tyttö poika
Syntymäaika (p.kk.vvvv)
Mittauspäivä (p.kk.vvvv)
Pituuscm
Painokg
Aikuista vastaava painoindeksi on noin 26.1 kg/m2.

Ikäisekseen pitkillä ja lihaksikkailla lapsilla painoindeksi saattaa olla yli 25, vaikka rasvaprosentti on normaali. Jos näin ei ole, lapsi on todennäköisesti ylipainoinen. Painoindeksiä on syytä seurata kerran kuussa, ettei se enää nouse. Painoindeksin saaminen normaalialueelle on suotavaa.

Tämän lapsen normaalipainon alue on 43.4 - 64.8 kg.

http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoista. Muistan kun minä olin noin 18-vuotias (olen 164 cm) ja painoin noin 55 kg, olin kuulema normaalin painon ylärajalla. Nyt 49-vuotiaana olen 65 kg ja olen kuulema normaalipainoinen. Ota näistä nyt sitten selvää. Haluaisin kyllä 5-10 kg pois.

BMI-laskelmissa pitää ottaa huomioon ikä. Kopioin tuohon alemmaksi mitä lasten laskuri antaa vastaukseksi 14-vuotiaan mitoista, jos ne ovat tuota luokkaa.

Samoin ikääntyvien laskuri on erilainen.

Vierailija

Kyllä toi minusta on 14-vuotiaalle teinille ihan liikaa painoa. Jos tyttö olisi 175cm pitkä, niin silloin olisi OK vaikka tikkulaihasta teinistä ei olisi silloinkaan kyse. Kymmenen senttiä lyhyempi on jo todella pyöreä jos ei sitten ole kyse jostain kilpaurheilijasta jolla on todella paljon lihasmassaa.

Vierailija

Jos on lihava 14-vuotiaana (BMI 26 on jo lievästi ylipainoinen), niin yli 20 vuotiaana on todennäköisesti vielä raskaampi. Suurimmalla osalla se laardinkerääminen alkaa vasta siinä 18-ikävuoden jälkeen.. joten olisin huolissani.

Vierailija

Jännä tuo laskuri. Oma12-v tyttäreni on 155 cm ja painaa 40-41 kg ja on erittäin hoikka, laiha jopa. Laskurin mukaan tuon pituiselle ja ikäiselle normaalipaino olisi 35.6-53.7 kg, mielestäni tuo 35 kg olisi jo reilusti alipainoinen. Tosin tyttäreni harrastaa aktiivisesti balettia, joten ehkä sitten lihakset jo painavat jonkun verran.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos on lihava 14-vuotiaana (BMI 26 on jo lievästi ylipainoinen), niin yli 20 vuotiaana on todennäköisesti vielä raskaampi. Suurimmalla osalla se laardinkerääminen alkaa vasta siinä 18-ikävuoden jälkeen.. joten olisin huolissani.

Ihan samaa mieltä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Lasten (2-18-vuotiaiden) painoindeksin (ISO-BMI) laskin

Sukupuoli tyttö poika
Syntymäaika (p.kk.vvvv)
Mittauspäivä (p.kk.vvvv)
Pituuscm
Painokg
Aikuista vastaava painoindeksi on noin 26.1 kg/m2.

Ikäisekseen pitkillä ja lihaksikkailla lapsilla painoindeksi saattaa olla yli 25, vaikka rasvaprosentti on normaali. Jos näin ei ole, lapsi on todennäköisesti ylipainoinen. Painoindeksiä on syytä seurata kerran kuussa, ettei se enää nouse. Painoindeksin saaminen normaalialueelle on suotavaa.

Tämän lapsen normaalipainon alue on 43.4 - 64.8 kg.

http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html

MItä varten te tätä alanuoletatte? Ihan voitte itse kokeilla omien lastenne mittoja tuolla ja katsoa mikä on armoton totuus.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat