Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä? 165cm/68kg tytöstäni sanottiin terveystarkastuksessa "normaalipainoinen"

Vierailija
03.11.2015 |

Onhan hän aika tukeva 14-vuotiaaksi, ihmettelen mitkä painotaulukot nykyään on käytössä? Itse olin tuon ikäisenä 162cm/58kg ha terkkari sanoi "No älä nyt tuosta enää  enempää painoa kerää"

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh... Mulle sanottiin 26-vuotiaana työpaikan terveystarkastusessa ihan samoin, että nyt ei saisi painoa tulla yhtään lisää enää. Olin silloin jo kolmen lapsen äiti ja mitat 164/67kg

Vierailija
2/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan hän aika tukeva 14-vuotiaaksi, ihmettelen mitkä painotaulukot nykyään on käytössä? Itse olin tuon ikäisenä 162cm/58kg ha terkkari sanoi "No älä nyt tuosta enää  enempää painoa kerää"

Suomalaiset ovat niin lihavia, että Suomessa on  käsitys normaalista painosta hämärtynyt. Ts. lihavia pidetään  normaalipainoisena. Jos on 165 cm ja painaa 68 kg, painoa on kutakuinkin 10 kg liikaa.

Koulussa on sitäpaitsi sanottu terkkaritädeille, ettei oppilaiden mieltä saa pahoittaa. Siksi lapsille ei saa kertoa totuutta, vaikka se olisi kaikin puolin terveellistä sanoa heille ääneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö? Kamala äiti olet. Itse 170/80 ja mulla on tavallista enemmän lihasmassaa eikä yhtään ylimäärästä läskiä,vaan vatsalihakset näkyvissä. Paino ei kerro koko totuutta, vaikka ilmeisen moni typerys niin luuleekin

Vierailija
4/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän tuo ihan painoindeksinkin mukaan on normipainon yläräjalla tuon mittaiselle. Mitä sun mielestä olisi pitänyt sanoa? Sitäpaitsi noin nuorella ihisellä on vielä lapsenpyöreyttäkin kehossaan, että eiköhän tyttäresikin siitä solakoidu. Eikä siis painoindeksitaulukoiden mukaan edes tarvi, kun on tosiaankin siinä normaalipainon ylärajalla.

Vierailija
5/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö? Kamala äiti olet. Itse 170/80 ja mulla on tavallista enemmän lihasmassaa eikä yhtään ylimäärästä läskiä,vaan vatsalihakset näkyvissä. Paino ei kerro koko totuutta, vaikka ilmeisen moni typerys niin luuleekin

Oletko sinä muka 14-vuotias tyttö?

Kamalan kova olet ainakin nimittelemään ja haukkumaan, että teinistä kävisit henkisesti.

ohis

Vierailija
6/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista. Muistan kun minä olin noin 18-vuotias (olen 164 cm) ja painoin noin 55 kg, olin kuulema normaalin painon ylärajalla. Nyt 49-vuotiaana olen 65 kg ja olen kuulema normaalipainoinen. Ota näistä nyt sitten selvää. Haluaisin kyllä 5-10 kg pois.

Vierailija
7/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten (2-18-vuotiaiden) painoindeksin (ISO-BMI) laskin

Sukupuoli tyttö poika
Syntymäaika (p.kk.vvvv)
Mittauspäivä (p.kk.vvvv)
Pituuscm
Painokg
Aikuista vastaava painoindeksi on noin 26.1 kg/m2.

Ikäisekseen pitkillä ja lihaksikkailla lapsilla painoindeksi saattaa olla yli 25, vaikka rasvaprosentti on normaali. Jos näin ei ole, lapsi on todennäköisesti ylipainoinen. Painoindeksiä on syytä seurata kerran kuussa, ettei se enää nouse. Painoindeksin saaminen normaalialueelle on suotavaa.

Tämän lapsen normaalipainon alue on 43.4 - 64.8 kg.

http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html

Vierailija
8/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoista. Muistan kun minä olin noin 18-vuotias (olen 164 cm) ja painoin noin 55 kg, olin kuulema normaalin painon ylärajalla. Nyt 49-vuotiaana olen 65 kg ja olen kuulema normaalipainoinen. Ota näistä nyt sitten selvää. Haluaisin kyllä 5-10 kg pois.

BMI-laskelmissa pitää ottaa huomioon ikä. Kopioin tuohon alemmaksi mitä lasten laskuri antaa vastaukseksi 14-vuotiaan mitoista, jos ne ovat tuota luokkaa.

Samoin ikääntyvien laskuri on erilainen.

Vierailija
9/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi minusta on 14-vuotiaalle teinille ihan liikaa painoa. Jos tyttö olisi 175cm pitkä, niin silloin olisi OK vaikka tikkulaihasta teinistä ei olisi silloinkaan kyse. Kymmenen senttiä lyhyempi on jo todella pyöreä jos ei sitten ole kyse jostain kilpaurheilijasta jolla on todella paljon lihasmassaa.

Vierailija
10/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lihava 14-vuotiaana (BMI 26 on jo lievästi ylipainoinen), niin yli 20 vuotiaana on todennäköisesti vielä raskaampi. Suurimmalla osalla se laardinkerääminen alkaa vasta siinä 18-ikävuoden jälkeen.. joten olisin huolissani.

Vierailija
11/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se syö suruunsa, kun on noin ilkeä äiti?

Vierailija
12/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei itse kommentoi mitään, joten provoillen taas mennään

Vierailija
13/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä tuo laskuri. Oma12-v tyttäreni on 155 cm ja painaa 40-41 kg ja on erittäin hoikka, laiha jopa. Laskurin mukaan tuon pituiselle ja ikäiselle normaalipaino olisi 35.6-53.7 kg, mielestäni tuo 35 kg olisi jo reilusti alipainoinen. Tosin tyttäreni harrastaa aktiivisesti balettia, joten ehkä sitten lihakset jo painavat jonkun verran.

Vierailija
14/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on lihava 14-vuotiaana (BMI 26 on jo lievästi ylipainoinen), niin yli 20 vuotiaana on todennäköisesti vielä raskaampi. Suurimmalla osalla se laardinkerääminen alkaa vasta siinä 18-ikävuoden jälkeen.. joten olisin huolissani.

Ihan samaa mieltä.

Vierailija
15/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuoli tyttö poika
Syntymäaika (p.kk.vvvv)
Mittauspäivä (p.kk.vvvv)
Pituuscm
Painokg

Ikäisekseen pitkillä ja lihaksikkailla lapsilla painoindeksi saattaa olla yli 25, vaikka rasvaprosentti on normaali. Jos näin ei ole, lapsi on todennäköisesti ylipainoinen. Painoindeksiä on syytä seurata kerran kuussa, ettei se enää nouse. Painoindeksin saaminen normaalialueelle on suotavaa.

MItä varten te tätä alanuoletatte? Ihan voitte itse kokeilla omien lastenne mittoja tuolla ja katsoa mikä on armoton totuus.

Vierailija
16/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuoli tyttö poika
Syntymäaika (p.kk.vvvv)
Mittauspäivä (p.kk.vvvv)
Pituuscm
Painokg

MItä varten te tätä alanuoletatte? Ihan voitte itse kokeilla omien lastenne mittoja tuolla ja katsoa mikä on armoton totuus.

Jaa, minun lapseni on tämän mukaan alipainoinen. Ihan normaali hoikka tyttö on.

Vierailija
17/17 |
03.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä toi minusta on 14-vuotiaalle teinille ihan liikaa painoa. Jos tyttö olisi 175cm pitkä, niin silloin olisi OK vaikka tikkulaihasta teinistä ei olisi silloinkaan kyse. Kymmenen senttiä lyhyempi on jo todella pyöreä jos ei sitten ole kyse jostain kilpaurheilijasta jolla on todella paljon lihasmassaa.

Samaa mieltä! Meillä on 13v 171cm/58kg ja on tikkulaihasta tuokin kaukana! Urheilullinen ja lihaksikas mutta ei tosiaankaan erityisen hoikka. Saati 6cm lyhempi ja 10 kg painavampi....!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi