Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häpeääkö teidän lapsi perheen autoa!?

Vierailija

Meillä sanoi äksykohtauksessaan, että koulukaveritkin huomautellert vanhasta autostamme, jossa laturin hihna välillä vinkuu. Ei vaan ole varaa uuteen autoon. Muilla luokkalaisillaan isotuloisemmat vanhemmat kuin me ollaan, on painotettu kieliluokka.

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No vaihda vitun apina se hihna. Joa ei ole varaa, osta hihnasprayta.

kiitos taas kerran palstan tasoa kuvaavasta kommentista! On vaidettu hihna ja laitettu sprayta. Silti joskus vinkuu. Auto on 11vuotta vanha, mutta pelittää ok. 

Vierailija

Lapsena häpesin eeppisesti meidän perheen autoja. Isäni oli tykästynyt erääseen vanhaan automerkkiin, jonka yksilöt pitivät järkyttävää ääntä ja olivat rumia. Nykyisin ei taida olla enää montaa vastaavaa autoa hävettämässä lapsia, kun ovat jo aika harvinaisia. :D

Ei siihen häpeään kuole. Nyt 20 vuotta myöhemmin muistelen aika lämmöllä meidän kauheita autoja ja vähän hassua isääni. Ja tajuan, että elämässä oli siinä kohtaa tärkeämpiäkin rahanreikiä kuin joku auto.

Vierailija

Pistä lapsi kävelemään jos kyydissä on vikaa :)

Tai luopumaan jostain omista menoistaan jotta  rahat muutaman vuoden päästä riittää uudempaan autoon. Ei elokuvia, mäkkireissuja kaverin kanssa, ei ylimääräisiä vaatteita, ei karkkia jne...

Tai keskustele ihan vaan elämän realiteeteista: suomessa autojen keski-ikä on 12v, joten monella on vielä vanhempia auto.

Vierailija

Häpesin itsekin lapsena isääni, joka hyvästä elintasosta huolimatta ajeli ensin ruostuneella transiitilla ja myöhemmin puolimädällä Mazdalla. Nämä autot olivat kuitenkin hänelle rakkaita ja hän itse niitä kunnosti parhaansa mukaan. Eläkepäivillään pisti elämän risaiseksi ja osti Audin. :)

Tosiaan, häpeään ei kuole, ja lapselle tekee ihan hyvää oppia miksi ette halua ostaa uutta autoa. 2000-luvun autot ovat ihan hyvännäköisiä vielä, eivät mitään Corolloja kuitenkaan.

Vierailija

Omasta lapsuudesta voin kertoa, että ei se ole auton hinta mikä hävettää. Se hävettää jos auto kiinnittää jotenkin huomiota. Meillä oli hirveän isoääninen dieselauto kun olin lapsi. Kaikki kääntyivät katsomaan kun lähestyimme. Se hävetti. Lapsesi häpeää sitä että autonne herättää huomiota. Vaihda se hihna.

Vierailija

Kiusaaminen tuossa on ongelma, ei vanhat pelit ja vehkeet.

Meillä oli aika köyhä lapsuus ja autot, harrastukset ja tavarat sen mukaiset. Koulussa kiusattiin tästä, mutta minä olin oppinut jo pienenä että vika ei todellakaan ole siinä ettei meillä ole uusinta uutta, vaan siinä että toiset lapset ovat ilkeitä ja materialistisia. Opeta tämä asenne lapsellesi, säästyy vielä monelta murheelta ja vastustaa ryhmäpainetta helpommin muissakin tilanteissa.

Vierailija

Häpeää ne vanhempiaan kuitenkin, teit mitä teit. Muistan omasta teini-iästä sen, että aina oli jotain hävettävää:) Ei ole kasvaminen helppoa, ei!

Vierailija

Muistelen itse miten 80-luvulla kiusattiin yhtä poikaa jonka isällä oli wartburg. Vähän sama kuin joku tulisi skodalla nykyään kouluun.

Vierailija

Kerro lapsellesi että auto on kuitenkin teidän oma. Ne hienot autot on pankin tai autoliikkeen. Eli ne vanhemmat ei omista niitä autoja, eikä todennäkösesti kerkii koskaan omistaakkaan kun vaihtavat taas uuteen velkalaatikkoon.

Meillä tuo riitti lapsille aikanaan. Loppu kiusaaminen siihen kun lapsi sano että se on vanha mutta oma.

Vierailija

Meillä on ihan päinvastainen ongelma lapsella kun mitä edellisillä vastaajilla on ollut. Mies ajaa 150 000 euron arvoisella autolla ja lasta hävettää, kun se kerää huomiota. Ryntää aina nopeasti ulos autosta kouluun vietäessä.

Vierailija

Miten niin oli jotain hävettävää. Itse olen aina ollu vanhemmistani ylpeä. Ei se tarkoita että kun on murkkuisässä häpeis vanhempiaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat