Pyykinpesu ja lajittelu

Vierailija

Miten lajittelette ja pesette?

minä: 60astetta; (alushousut, sukat, vauvan vaatteet) ja (lakanat, pyyhkeet) ja (miehen työvaatteet)

40astetta; (muut vaatteet, kirkkaat/voimakkaat värit ja valkoiset/vaaleat erikseen)

Urheilu- ja ulkoiluvaatteet vähän tilanteen mukaan. Päällystakkeja ja ulkoiluhousuja pesen yleensä omana pyykkinä, riippuen vähän likaisuudesta että 40 vai 60 astetta. Urheiluvaatteet pääasiassa 60'C mutta välillä 40.. Rintaliivit pesen käsin tai 30 villavaatteiden tai arkojen tekstiilien kera.

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Ja tosiaan, vertailun vuoksi, mieheni pesi eilen pyykkiä..samassa koneessa alusvaatteet, colleget, pipot, hanskat, treenivaatteet ja ulkoilutakki. Kysyin vielä että miten hän sai koneellisen täyteen kun ei meillä ollut juurikaan pyykkiä kopassa, totesi että "oli siellä että kyllä mä osaan" ja mainitsi että pesee ulkovaatteet kyllä erikseen. Tyhjensin konetta niin mikäs tää takki täällä on.............. 40'C ja nyt mietin pitäiskö alusvaatteet pestä vielä uudestaan

Vierailija

Millaisia urheiluvaatteita sulla on kun kestävät 60°? Tekis mieli pestä omiakin kuumemmassa kuin 40° (ohjeen mukaan) ja hajuttomalla aineella. Sporttipesuaine haisee kamalalle!

Lakanoita ja pyyhkeitä pesen usein 90° tai 75°, alkkarit ja sukat 60°. 

Puuvillaiset T-paidat jne. 50°

Vierailija

Kai ne vaatteet pitäisi olla yhtä puhtaita riippumatta siitä, mitäon pesty samassa. En pesisi alusvaatteita uudestaan ennen käyttöä, mutta vähän keskustelisin miehen kanssa lajittelun aakkosista.

Vierailija

Kaikki, paitsi ulkovaatteet samaan, 60 astetta ja värinkerääjäliina koneeseen. Ulkovaatteet pesuohjeen mukaan. Ihan hyvänä on vaatteet pysynyt.

Vierailija

Keskustelin miehen kanssa pyykinpesusta jo.. Totesi siihen yhteen takkiin että "Noku se oli vaan yks takki" öö?! Mitä väliä sillä on, yks tai neljä, ulkotakki silti, en ymmärrä. Lisäksi niissä vaatteissa oli huuhteluainetta mitä ei teknisiin vaatteisiin tai elastaanisiin suositella. Tämän oli kuulemma tajunnut mutta liian myöhään.. 

Vierailija

Alkkarit, paidat, sukat, tekniset vaatteet 40. Villa 30.

Lakanat ja pyyhkeet 60-90.

Ulkoiluvaatteet pesen usein käsin tai ainakin liotan. Ehkä joku hellä villapesu päälle. 

Farkut farkkujen kanssa. Välillä olen tunkenut housut 40 pyykin sekaan silloin kun on vähän pyykkiä. Mies

Vierailija

Lakanat ja pyyhkeet 60.

Miehen kauluspaidat ja vauvan vaatteet 60.

Muut vaatteet 40.

Tekokuidut 30.

Ulkoiluvaatteet 30.

Rintaliivit aina käsin.

Urheiluvaatteet 30 ja keittiöpyyhkeet ja rätit 95 astetta (nämä tuuletan hyvin ja annan kuivua ilmavasti ennen pesuja, eivät haise. Näihin en myöskään käytä huuhteluaineita). 

Vierailija

Alusvaatteet, sukat, arkivaatteet (mm. t-paidat, edulliset peruskauluspaidat) ja urheiluvaatteet 40 astetta

Farkut/muut housut, neuleet 30 tai 40 astetta hienopesu

Lakanat, pyyhkeet, tiskirätit 60 astetta

Valkoiset aluslakanat 90 astetta (lähinnä jotta kone puhdistuu samalla, heh)

Ulkovaatteet ja juhlavaatteet tilanteen mukaan. Noudatan aina pesuohjeita, ei sitten tarvitse ihmetellä kun vaatteet eivät kestä, kun ei pese niitä 30 asteen hienopesukamoja neljässäkympissä. 

Vierailija

Lakanat ja pyyhkeet 60 astetta ja värin mukaan eroteltuna. Samassa pyykissä alusvaatteet ja sukat.

Muuten melkein kaikki 40 asteessa ja tarkasti värin mukaan eroteltuna: Valkoiset, tummat, punaiset ja ns. kirjavat.

Vierailija

Laittakaa ne urheiluvaatteet surutta 60 asteen pesuun. Eihän ne muuten puhdistu, vaan haisevat ja sitten pitää ostaa taas uusia. Hiki ei pienimmissä asteissa edes lähde pesemällä. Itse pesen lähes kaiken 60 asteessa, oli pesuohje mitä hyvänsä. Hyvänä ovat pysyneet, keinokuidut, puuvilla ja sekoitteet.. Villa tietenkin asia erikseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa ne urheiluvaatteet surutta 60 asteen pesuun. Eihän ne muuten puhdistu, vaan haisevat ja sitten pitää ostaa taas uusia. Hiki ei pienimmissä asteissa edes lähde pesemällä. Itse pesen lähes kaiken 60 asteessa, oli pesuohje mitä hyvänsä. Hyvänä ovat pysyneet, keinokuidut, puuvilla ja sekoitteet.. Villa tietenkin asia erikseen.

Minun treenivaatteisiini ei ainakaan jää hiki pyörimään, vaan se haihtuu kankaan läpi. Luulin, että kaikilla on jo teknisempiä asuja käytössä? Tuuletan ne käytön jälkeen ja pesen ohjelapun mukaan. 

Eivät haise :) 

Enkä edes käytä hajusteellisia pesuaineita.

Vierailija

Kauluspaidat paitaohjelmalla. Sekaan voi laittaa esim kevyen puuvillaneuleen tai mitä sattuu olemaan samantyylistä matalaa linkousta vaativaa.

Omat topit, neuleet, alusvaatteet, sukat hienopesu 30 astetta.

Farkut ja sen tyyliset tummat housut farkkuohjelmalla.

Miehen alusvaatteet ja t-paidat 60 astetta normaali ohjelma.

Petivaatteet, pyyhkeet, siivousliinat ym 60 astetta normaali ohjelma, usein lisävedellä.

Collegevaatteet, paksummat neuleet ja kevyesti hionneet t-paidat, puuvillasukat 40 astetta, usein riittää 40 astetta normaali, mutta lyhyempi pesu.

Valkoiset käsi- ja keittiöpyyhkeet 90 astetta.

En käytä ikinä huuhteluainetta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun treenivaatteisiini ei ainakaan jää hiki pyörimään, vaan se haihtuu kankaan läpi. Luulin, että kaikilla on jo teknisempiä asuja käytössä? Tuuletan ne käytön jälkeen ja pesen ohjelapun mukaan. 

Eivät haise :) 

Enkä edes käytä hajusteellisia pesuaineita.

Ehkä sun hiki ei sitten vaan haise. Ei minunkaan treenivaatteet haise, mutta miehen haisee, eikä se haju lähde 40 asteessa pois, kokeiltu on. Ja meilläkin on tekniset asut ja hajusteettomat pesuaineet.

Vierailija

Pesen lakanat ja pyyhkeet samassa koneessa 95 asteessa.

Pikkuhousut pesen omana satsinaan 95 asteessa.

Muut vaatteet pesen yleensä 40 asteessa, joskus 60 asteessa, jos on likaisempaa.

Omista vaatteista, lakanoista ja pyyhkeistä ei väriä lähde, joten pesen eri värejä aika sekaisin. Uusien (eka pesu) ja valkoisten vaatteiden kanssa olen varovaisempi.

Herkät villa- ym. jutut pesen sitten tapauskohtaisesti omilla ohjelmillaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat