Ystävä suunnittelee itsemurhaa

Vierailija

Läheinen ystäväni on ollut hyvin väsynyt elämäänsä jo pidemmän aikaa. Taustalla on jo aikaisempia itsemurhayrityksiä, ja nyt jälleen pidemmän tauon jälkeen hän otti puheeksi sen, ettei jaksa enää. Onko kenellekään kokemuksia tai ideoita mitä tällaisessa tilanteessa voisi tehdä? Ystäväni itse kokee tilanteensa olevan niin toivoton, että hän on kaiken avun ulkopuolella, eikä ole sen vuoksi halukas hakemaan psykiatrista apua ongelmiinsa. Jaksaisin kyllä kuunnella ja olla tukena, mutta en halua yksin ottaa vastuuta toisen elämästä, varsinkin kun hän on selvästi niin syvällä masennuksessa, että siihen tarvittaisiin mielestäni jo hyvin vahvaa ammattilaisen apua. Juuri nyt tilanne ei ole akuutti, joten hätänumeroon soitosta ei taida olla mitään hyötyä. Mihin ja kehen tässä tilanteessa pitäisi olla yhteydessä? 

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Mitä tahansa hän päättääkin tehdä, toivon, ettei hän vedä muita mukanaan. Ei siis autolla päin rekkaa tai lapsilta ensin henki pois tms.

Vierailija

Ei ole sellaista huolenaihetta tämän henkilön kohdalla. Välittäviä läheisiä hänellä on, joten henkisiä vahinkoja hän kyllä poismenollaan saisi aikaiseksi.

Vierailija

Soita vaikka paikalliselle psykiatrian poliklinikalle ja kysy neuvoa. Jos hän saa ajan jonnekin, voisit mennä vaikka mukaan henkiseksi tueksi. Yritä kertoa että hänen olonsa ja elämänsä voi muuttua. Hän on sairas, mutta sairautta voidaan hoitaa.

Olet ollut ystäväsi tukena, se on musta hienoa. Jos hän kuitenkin päättää tappaa itsensä, se ei ole sinun tai kenenkään muunkaan syy, vaan hänen oma päätöksensä.

Vierailija

Ota yhteyttä vanhempiin, jos se on mahdollista. Ellei ole, niin sisarukset? 

Yleensä sukulaiset välittävät toisistaan ihan viime kädessä kuitenkin, vaikka välit olisivat olleet viileät jonkin aikaa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pakkohoidon krit.täytyy, vaarallinen itselleen

Ei täyty. Kolmen eri kriteerin kohdan pitää täyttyä samaan aikaan. Pitää olla 1)vaaraksi itsellen ja muolle 2)henkilöllä mielisairaus (esim psykoosi) 3) muut mt-palvelut ei riitä.

Ihmisiä ei onneksi saa pakkohoitaa heppoisin perusteisin. Jokaisella on oikeus päättää haluaako ottaa hoitoa vastaan vai ei. Terveyspalvelut ovat pääsääntöisesti muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta vapaaehtoisia. Suomessa ei ole hoitopakkoa niille jotka ajattlevat itsemurhaa.

Vierailija

Ajattelin jos olisi joku päivystys numero tms, josta voisi joku ammattilainen hänelle soittaa ja kanssaan keskustella, ehkä anonyymisti, jolloin kynnys avun hakemiseksi olisi ehkä pienempi. Muistelin, että pääkaupunkiseudulla toimisi joku mielenterveysambulanssi, jonka voisi ihmisen ovelle tällaisessa tilanteessa tilata. Ilmeisesti muistin väärin, tai sitten on mennyttä aikaa, koska mistään tällaisesta en löytänyt internetistä neuvoa kun yritin etsiä. Sen sijaan löysin neuvoja hakea ystävälle apua, mutta missään ei kerrota mistä sitä apua saa.

Yritän ystävälle ehdottaa vielä tuota psykiatrian poliklinikan aikaa, kiitos ajatuksesta. Aiemmasta kokemuksesta muistan, että pakkohoidon piiriin tuskin tällä informaatiolla saa, koska juuri nyt ei ole itselleen vaaraksi. En myöskään mielellään lähde ilman suostumustaan hätänumerosta apua soittamaan, koska en halua hänen laittavan välejään poikki minuun. Parempi jos saisin hoidon piiriin yhteisymmärryksessä.

ap

Vierailija

Vanhempiinsa hän kielsi minua olemaan yhteydessä, mutta yritän tässä samalla miettiä sopivia sanamuotoja, joilla tekisin heille asian tiettäväksi. Uskon, että heistä olisi kuitenkin tässä tilanteessa enemmän hyötyä kuin haittaa. 

ap

Vierailija

Hyvin vaikea tilanne. Onko mitää asioita, millä hänen asioitaan saisi heti paremmaksi, tarkoitan, että onko hän jonkinlaisessa konkreettisessa umpikujassa (velkaa, surua, väkialtaa yms) vai onko kyse psyykkisestä sairaudesta?

Jos sairaudesta, niin ymmärrän todella hyvin miksi psyk. poliklinikka ei houkuttele...Siellä hoito ei aina ole kauhena ammattitaitoista. Kunnon psykoterapiaa on vaikeaa saada julkiselta puolelta. Yksityinen psykoterapia voisi olla ratkaisu, mutta se maksaa tosi paljon. Julkinen mt-hoito on ihan oikeasti ala-arvoista. Itse olen roikkunut julkisella vuosia saamatta apua, yksityisellä sektorilla ihan eri meininki. Onko mahdollista saada jotain kautta tukea yksityiselle? Tai maksaa itse?

Vierailija

Arvaan että masentunut ystäväsi on sukupuoleltaan nainen vai olenko väärässä?

Jos kyseessä olisi masentunut mies. Niin silloin suosittelisin että hän kävisi edes testauttamassa testosteronitasonsa koska alhainen testosteronitaso lisää miehillä ennenaikaisen kuoleman riskiä, heikentäen monia miehiä myös psykologisesti. Liian korkea estrogeenitaso lisää myös monen miehen riskiä itsetuhoisuuteen.

Vierailija

Maksuissa ja hoidon saamisessa hänellä ei olisi ongelmaa, mikä tässä tilanteessa itseäni  erityisesti harmittaa. Konkreettisia ongelmia hänellä kyllä on, mutta kaikki niistä olisivat ratkaistavissa. Vakavasti masentunut hän selvästi on, mutta kokee, että kukaan ei pysty häntä auttamaan, vaikka ei ole avulle antanut ikinä mahdollisuutta.

ap

Vierailija

Kotkassa toimii akuuttityöryhmä. Sinne pääsee heti samana päivänä kun soittaa. Mutta, asianomaisen on itse soitettava. Jokaisessa kaupungissa ei ole tällaista. Tuossa tilanteessasi sinun on vaan tärkeintä olla tukena, sanoa, että tulet vaikka mukaan käynnille. Joka kaupungista varmasti löytyy kriisipäivystys, akuuttityöryhmä, tms. Sinä ET ole kuitenkaan vastuussa ystäväsi elämästä. Et jaksa kantaa tuota taakkaa yksin eikä se sinulle yksin kuulukaan. Jos tilanne on paha niin soita ambulanssi.

Olen itse ollut tilanteessa, jossa en näe ulospääsyä. Joku ihme sai minut kuitenkin soittamaan lääkärille. Se oli puolen vuoden sairaalareissu, mutta sain itseni suht koht kuntoon. Nyt elän ihan ok elämää. JOs et voi muuta, näytä ystävällesi tämä viestiketju ja sano, että olet huolissasi. Voimia teille molemmille <3 Toivottavasti ystäväsi saa apua.

Vierailija

Kiitos, yritän ottaa selvää onko täällä olemassa akuuttityöryhmää. Ongelma psyk.poliklinikkojen kanssa on se, että ajat tapaavat mennä hirveän pitkälle. Jos saisin ystäväni taivuteltua avun piiriin, niin sen tarvitsisi tapahtua varmaan siinä hetkessä, ettei hän ehdi muuttaa mieltään. 

Väsyttävä ja surullinen tilanne kaiken kaikkiaan, kiitos teille viesteistä. Nämä jo selkeyttivät omia ajatuksia hieman. On ollut tosi yksinäistä näin isojen asioiden äärellä kun ei voi hänelle elämäniloa antaa ja kokoajan on huoli siitä mitä hän itselleen tekee. 

Vierailija

Tuon takia jokin akuuttityöryhmä olisikin tärkeää. Ystäväsi tarvitsee apua jo heti maanantaina, huomenna terveyskeskukseen jos tilanne menee todella pahaksi. Lupaat vaan mennä mukaan. Minulla jo se olisi auttanut. Akuutti apu tässä tilanteessa lienee se tärkein. Kiitos sinulle kun olet niin hyvä ystävä. -12

Vierailija

Nyt tosiaan kaikki keinot käyttöön, hän ei usko että kukaan voi auttaa, mutta tämä on ihan yleistä. En tiedä numeroista, kerran soitin miehelleni apua hätänumerosta jolloin veivät hänet putkaan. Ja kuudelta ulos pakkaseen ilman apuja. Olin erittäin pettynyt. Toivottavasti löydät paremman avun jostain.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat