Lopettakaa yliopistojen ryhmätyöt!

Vierailija

Opiskelen toista vuotta yliopistossa ja menee yksinkertaisesti hermot näihin ryhmätöihin. Ei kai siinä mitään, jos ryhmään osuisi aina ne muut yliopistoon panostavat opiskelijat, joilla olisi sitä aikaa. Mutta kun omaan ryhmääni on tähän mennessä osunut ihmisiä, jotka lopettavat kurssin kesken kaiken eivätkä edes viitsi ilmoittaa siitä lopulle ryhmälle. Sitten on nämä työssäkäyvät, joilla ei ole aikaa tehdä omaa osuuttaan ja sitten muu porukka joutuu tekemään nämä työt.

Olen niin kyllästynyt tähän! Olen tässä 1,5 vuoden aikana tehnyt paljon enemmän töitä, mitä olisi pitänyt näiden kesken lopettaneiden ja työssäkäyvien aikataulujen vuoksi. Ryhmätyön kun on vaan pakko valmistua eikä me muut opiskelijat oikein voida pakottaakaan ketään tekemään kaikkia osiaan, jos he eivät siihen suostu.

Joskus tekisi vain mieli sanoa päin naamaa, että mitä jos tekisit niitä töitä sen viiden vuoden ajan ja keräisit itsellesi säästöön rahaa ja sitten kävisit ne opinnot loppuun niin, että niille tosiaan olisi aikaa!

Sivut

Kommentit (72)

Vierailija

Ei kannata stressata. Meillä ainakin on käytäntö että itselleen voi pyytää parempaa arvosanaa, jos muut on lusmuilleet.

Oot varmaan joutunut joihinkin jämäryhmiin. Yritä seuraavaksi valita parempia ryhmäläisiä.

Vierailija

No sano se niille. Ja sano lehtorille. Liitä työn mukaan erittely siitä, kuka teki ja mitä. Pyydä opettajaa muuttamaan tehtävänantoa kevyemmäksi jos ryhmä pienenee. Kurjaa että tilanne on tuo, mutta opettaja on se joka voi sen muuttaa.

mullakin kokemusta

Kannattaa tosiaankin jutella kurssin pitäjän kanssa asiasta. Hän voi siirtää sinut toiseen ryhmään tai antaa erivapauksia. Kannattaa avata suu.

Vierailija

Jep, ja sitten vielä edistetään sitä että yliopistot muuttuisivat enemmän amkin kaltaisiksi. Mä tykkään tehdä tehtävät nimenomaan yksin, vaikka ei ryhmätyötkään mua tapa ja niistä on joitain ihan hyviä kokemuksia, tykkään vaan enemmän itsenäisestä työskentelystä.

Vierailija

Ryhmätyössä on tarkoituksena itse oppia. Ainakin meillä kysytään ihan suoraa, ketkä ei ehdi ryhmätöitä tekemään. He saa vastaavasti ihan järkyttävän laajan esseetehtävän yksi tehtäväksi. Loput tekee ryhmätyön ja siihen liitteeksi selvityksen, kuka teki mitä.

Vierailija

Ryhmätyöt olisivat hyvä työtapa, josta kaikki oppisivat, jos kaikki ryhmän jäsenet siihen panostaisivat. Itseäni vituttaa sluibailijoitakin enemmän he, joiden mielestä tehtävä pitää "jotenkin jakaa" niin, että jokainen tekee oman palasensaa kotona ja sitten pätkät yhdistetään yhdeksi työksi. Onko se yhdessä tekeminen oikeasti niin ylivoimaista? Kun se olisi vähän niinkun ryhmätyön tarkoitus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Yllätyksenä voi tulla, mutta työelämässä voi myös joutua ryhmätyöhön.

Et siis näe mitään eroa koulussa tehdyn arvosteltavan ryhmätyön ja työelämän ryhmätyön välillä? Eivät mielestäni ole millään tavalla vartailukelpoisia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Itseäni vituttaa sluibailijoitakin enemmän he, joiden mielestä tehtävä pitää "jotenkin jakaa" niin, että jokainen tekee oman palasensaa kotona ja sitten pätkät yhdistetään yhdeksi työksi. Onko se yhdessä tekeminen oikeasti niin ylivoimaista? Kun se olisi vähän niinkun ryhmätyön tarkoitus.

Tuo "jokainen tekee oman palasensa" on ainoa tapa, jolla kykenen tekemään ryhmätöitä. Mikään ei ole nimittäin hirveämpää, kun yrittää saman pöydän ääressä tuntikaupalla vääntää ryhmätyötä ihmisten kanssa, joiden ajatus juoksee noin kymmenen kertaa hitaammalla kuin omasi. Syö naista semmonen. Tietty jos koko ryhmä on samalla tasolla, silloin eri asia.

Vierailija

Kasi, on se hankalaa. Mua ainakin vituttaa istua tunteja jossain ryhmätyötilassa pyörittelemässä asioita. Saan hommat tehtyä paljon tehokkaammin ykain kotona. Yleensä varsinkin tuntemattomat kunnioittavat liikaa toisiaan ja myhäilevät paskaankin ideaan, että "olipa hyvä pointti". Paras tapa on jakaa osiot jokaiselle ja tehdä yhteenveto lopulta. Ryhmätyöt ja opintopäiväkirjat ovat vittumaisimpia mitä tiedän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jep, ja sitten vielä edistetään sitä että yliopistot muuttuisivat enemmän amkin kaltaisiksi. Mä tykkään tehdä tehtävät nimenomaan yksin, vaikka ei ryhmätyötkään mua tapa ja niistä on joitain ihan hyviä kokemuksia, tykkään vaan enemmän itsenäisestä työskentelystä.

Itse olen opiskellut samaa alaa sekä amk:ssa että yliopistossa. AMK:ssa ryhmätöitä oli oikeasti koko opintojen aikana varmaankin jotain 3-4 kappaletta. Yliopistossa ryhmätöitä oli lähestulkoon joka kurssilla. Osassa kursseista ei edes ollut tenttiä vaan ryhmätyö oli se työ, josta saatiin arvosana. AMK:ssa ihmiset olivat motivoituneita ja yhteistä aikaa ryhmätyön tekemistä varten oli helppo löytää, kun opetus oli koulumaista ja kaikki olivat samoilla tunneilla ja koulupäivät loppuivat samaan aikaan ja vain harva työskenteli opintojen ohella. Yliopistossa taas suurin osa käy opintojen ohella töissä ja sen ajan löytäminen on hemmetin vaikeaa, kun ihmiset on joko töissä tai sitten on muita luentoja. Mutta siis toki eri alojen välillä on eroja, mutta tämä on oma kokemukseni.

Vierailija

Hei, kiitos ap, kun jaksat hoitaa minunkin osuuteni. Minä luotan aina siihen, että ryhmästä joutuu yksi tai kaksi, jotka jaksavat panostaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätyksenä voi tulla, mutta työelämässä voi myös joutua ryhmätyöhön.

Et siis näe mitään eroa koulussa tehdyn arvosteltavan ryhmätyön ja työelämän ryhmätyön välillä? Eivät mielestäni ole millään tavalla vartailukelpoisia.

en kauheasti näe. Koulussa on tarkoitus oppia tekemään töitä, arvostelu on toisarvoista. Molemmissa siipeilijät on ongelma.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen opiskellut samaa alaa sekä amk:ssa että yliopistossa. AMK:ssa ryhmätöitä oli oikeasti koko opintojen aikana varmaankin jotain 3-4 kappaletta. Yliopistossa ryhmätöitä oli lähestulkoon joka kurssilla. Osassa kursseista ei edes ollut tenttiä vaan ryhmätyö oli se työ, josta saatiin arvosana. AMK:ssa ihmiset olivat motivoituneita ja yhteistä aikaa ryhmätyön tekemistä varten oli helppo löytää, kun opetus oli koulumaista ja kaikki olivat samoilla tunneilla ja koulupäivät loppuivat samaan aikaan ja vain harva työskenteli opintojen ohella. Yliopistossa taas suurin osa käy opintojen ohella töissä ja sen ajan löytäminen on hemmetin vaikeaa, kun ihmiset on joko töissä tai sitten on muita luentoja. Mutta siis toki eri alojen välillä on eroja, mutta tämä on oma kokemukseni.

Minä en tehnyt yliopistossa ainuttakaan ryhmätyötä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat