Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tehdään rikosilmoitus Tori.fi-myyjästä?

Vierailija00

Olen tehnyt Huuto.netissä ja Tori.fi:ssä kauppaa 10 vuotta ja tullut huijatuksi kaksi kertaa - molempina kertoina puhelinkaupoissa. Ensimmäisellä kerralla olin nuori ja vähän hölmö ja menin ostamaan puhelimen, josta ei ollut edes kuvaa ja myyjä käyttäytyi uhkailevasti (en saanut rahojani takaisin, enkä uskaltanut tehdä rikosilmoitusta). Tämä toinen kerta oli kuitenkin todella suuri yllätys. Olin flunssassa, tarvitsin puhelimen pian ja en jaksanut tarkistaa myyjän taustaa. Sitten aloin pikkuhiljaa ihmetellä miksei puhelinta tule postissa ja Googletin myyjän sähköpostiosoitetta ja tämä löytyi: http://keskustelu.suomi24.fi/t/13683336/juha-laitinen-lohja , eikä ollut edes ainoa osuma. En olisi ikinä uskonut 10 vuoden kokemuksellani ko. myyjää huijariksi ja tällä kertaa näin puhelimesta kuvan. 

Olen nyt tehnyt niin, että olen ilmoittanut myyjälle, että joko palauttaa rahat tai teen huomenna rikosilmoituksen. Tämän jälkeen tulostin koko sähköpostikirjeenvaihtomme ja kaiken mitä löysin myyjästä Internetistä. Ajattelin viedä kaiken materiaalin poliisille huomenna. Mitä muuta rikosilmoituksen tekemiseen tarvitaan? Huijattu raha ei ollut iso, mutta köyhälle opiskelijalle kuitenkin huomattava, tai niin paljon, etten voi jättää rikosilmoitusta tällä kertaa tekemättä. Pelkään vähän, että myyjä alkaa uhkailemaan niin kuin kävi ensimmäisenkin huijarin kohdalla. 

Sivut

Kommentit (61)

Vierailija

Katso poliisin sivuilta ohjeet, siellä voi tehdä myös netissä ilmoituksen. Tee joka tapauksessa vaikkei rahat tulisi, niillä voi olla poliisissa jo muitakin ilmoituksia, niin saavat lisää näyttöä huijaria vastaan.

Vierailija00

Vierailija kirjoitti:

Katso poliisin sivuilta ohjeet, siellä voi tehdä myös netissä ilmoituksen. Tee joka tapauksessa vaikkei rahat tulisi, niillä voi olla poliisissa jo muitakin ilmoituksia, niin saavat lisää näyttöä huijaria vastaan.

Myyjä on vastannut kaksi kertaa sähköpostiini, mutta en ole vielä katsellut mitä on vastannut. Vähän ahdistaa - olen huono riitelemään. Jokatapauksessa osaa kyllä varmaan perheenisänä kopioida verkkopankista tilinumeroni ja siirtää rahat ja lähettää kuitin siitä tilinsiirrosta minulle niin halutessaan. Ilmeisesti on joidenkin nettikirjoitusten mukaan huijannut jo vuodesta 2007, mutta harvempi on jaksanut tehdä rikosilmoitusta. Vaikutti sympaattiselta ihmiseltä, eikä miltään sekopäältä niin kuin ensimmäinen huijari. Olen yleensä hyvä ihmistuntija ja luotin tähän myyjään vaistomaisesti.

Vihaan varkaita yli kaiken ja tekisi mieli kävellä jo nyt poliisilaitokselle. En voi ymmärtää mitä varkaan päässä pyörii. Ilmoitin vielä maksaneeni puhelimen opintolainastani ja sähköpostiviesteistä kävi ilmi, että mies on työssäkäyvä eli ei edes köyhempi kuin minä. 

Ap 

Vierailija00

Vierailija kirjoitti:

No poliisille. Netissä tai käymällä laitoksella.

Mahtaakohan tämä olla oikea lomake: https://www.poliisi.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/intermin/embe...

En oikein osannut tulkita näitä: https://www.poliisi.fi/rikokset/tulostettavat_rikosilmoituslomakkeet

Menen mieluiten paikan päälle kuin teen netissä (esitäytän kotona), ehkä silloin poliisi reagoi nopeammin. Enkä halua miettiä viikonlopun yli täytinkö lomakkeen oikein vai en. 

Ap

Vierailija

Lue ne myyjän sähköpostit heti. Jos saat rahasi takaisin , niin ok. Muuten pysy kylmän viileänä ja tee rikosilmoitus netissä. Samoilla tyypeillä voi olla näitä huijauksia kymmeniä ellei satoja', ja poliisin on hyvä tietää kaikista, vaikka summa olisi miten pieni.

Liity myös Facebook-ryhmään Huijarit pois. Saat sitä kautta hyviä toimintaohjeita, infoa huijareista jne.

Vierailija

Mullekin on yhden kerran tullut uhkailuviestejä tekstareina (prepaid-liittymästä), kun jäin aprikoimaan ostanko vai enkö. Olin sitä ennen kysellyt tarkemmin tuotteesta ja vastaukset olivat ympäripyöreitä. En sit ostanut. Kannaattaa aina tarkistella edes se, löytyykö numero Fonectasta tai netissä jotain vinkkiä myyjästä. Jos isompia ostoksia tekee, niin postiennakolla. Siinäkin toki riskinsä, että laatikossa voi olla kiviä.

Sovitteko myyjän kanssa, missä ajaa toimittaa luurin? Jos toimitus on viivästynyt, aseta hänelle viimeinen päivä, jolloin luuri oltava sulla. Tästä todistettavaa kirjallista materiaalia. Ellei luuri tule, niin kiikuta kaikki sähköpostivaihdot polizeille. Sähköpostiosoite voi olla tekaistu, mutta tilinumeron kautta voi keissi aueta Toivottavasti!

Vierailija00

Ko. myyjä väitti vielä eilen kivenkovaan, että puhelin olisi minulle lähetetty ja että se olisi tänään perillä. Eipä paljon huvita olla mukava ja ymmärtävä, kun oletin puhelimen alunperin olevan perillä jo maanantaina. 

Seuraavaksi alkaa selittämään, että se on kadonnut postissa ja alkaa selvittää mihin se olisi mennyt. Näin saa pelattua lisäaikaa itselleen ja asia venyy loputtomiin. Tai päättyy vaikka siihen, että postin lajittelukone tuhosi puhelinpaketin tms. Tai asia on postin vastuulla tästä edespäin. 

Tosin väitti, että puhelin olisi lähetetty työpaikan kautta, joten luulisi löytyvän helposti. Mitään lähetystunnusta en ole tietystikään nähnyt. 

Ap 

Vierailija

Tuo on kyllä paha, kun lähetyksessä ei ole tracking numeroa. Silloin posti ei voi olla vastuussa lähetyksestä, koska koko pakettia ei ole välttämättä laitettu postiin.

Vierailija00

Vierailija kirjoitti:

Mullekin on yhden kerran tullut uhkailuviestejä tekstareina (prepaid-liittymästä), kun jäin aprikoimaan ostanko vai enkö. Olin sitä ennen kysellyt tarkemmin tuotteesta ja vastaukset olivat ympäripyöreitä. En sit ostanut. Kannaattaa aina tarkistella edes se, löytyykö numero Fonectasta tai netissä jotain vinkkiä myyjästä. Jos isompia ostoksia tekee, niin postiennakolla. Siinäkin toki riskinsä, että laatikossa voi olla kiviä.

Sovitteko myyjän kanssa, missä ajaa toimittaa luurin? Jos toimitus on viivästynyt, aseta hänelle viimeinen päivä, jolloin luuri oltava sulla. Tästä todistettavaa kirjallista materiaalia. Ellei luuri tule, niin kiikuta kaikki sähköpostivaihdot polizeille. Sähköpostiosoite voi olla tekaistu, mutta tilinumeron kautta voi keissi aueta Toivottavasti!

Mietin juuri tuota tilinumeron käyttämistä ko. henkilön löytämisessä (verkkopankkikuitti on jo tulostettu). Tosin netissä näyttää olevan hänen osoitteensakin???? Puhelinnumerot ovat nettikirjoitusten mukaan vaihdelleet koko ajan. Kyllä mahtaa lapsi olla ylpeä isästään...

Pelkään että jos alan painostaa liikaa, sulkee sähköpostiosoitteen. 

Tosin sama huijaussähköposti on ollut tasaisesti voimassa jo kuukausia ja Suomi24-kirjoitus on jo heinäkuulta. 

Ap 

Vierailija00

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä paha, kun lähetyksessä ei ole tracking numeroa. Silloin posti ei voi olla vastuussa lähetyksestä, koska koko pakettia ei ole välttämättä laitettu postiin.

Erittäin hyvä pointti. 

Ap 

Vierailija

Minua uhkasi myös myyjä, jonka käyttäjänimi huutonetissä on Naked2.

Hän myy feikkejä isolla rahalla, eikä anna kuittia.

Antaa kyselijöiden ymmärtää, että olisivat aitoja-eivät ole!

Vierailija

Kumpi postimaksut maksaa / maksoi? Paljonko kustansi? Jos paketti on yli 3 cm paksu, niin se ei tule välttämättä luukusta kotiin seuraavana päivänä. Eli jää paikallispostiisi noudettavaksi. Eli jos se on eilen ehtinyt ykkösluokan postiin, niin posti lähettää sulle noutolapun, jonka pitäisi kolahtaa postiluukustasi huomenna.

Vierailija

Älä vaan nyt ala painostamaan, sun pitää olla cool ja ovela. Selvittää etukäteen seuraavat siirrot rauhassa, kuten nyt teetkin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat