Kommentit (8)

Lehmän oikeudet vs ihmisen oik...

Kotieläinten suhteen on olemassa hyvinkin tarkat säännökset mm sen suhteen minkä verran tulee olla tilaa navetassa, tallissa tai sikalassa eläintä kohden. Lehmien pienessä navetassa tulee olla 8 neliötä tilaa lehmää kohden.Oletkos ajatellut koskaan että lasten kohdalla suositus on sama?Tosin siis pelkkä suositus.Tarkoittaa siis sitä, että 21 lapsen ryhmän käytössä tulisi olla neliöitä 168.Eipä taida olla montaakaan päiväkotia jossa tilaa on oikeasti käytössä tuon verran?Ja ryhmien lapsilukua aiotaan kasvattaa. Tilojen laajentamista ei keskustella missään,Miksi lapsia on mahdollista säilä kokonaisen päivän ajan vaikka millaisessa pienessä tynnyrissä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kotieläinten suhteen on olemassa hyvinkin tarkat säännökset mm sen suhteen minkä verran tulee olla tilaa navetassa, tallissa tai sikalassa eläintä kohden. Lehmien pienessä navetassa tulee olla 8 neliötä tilaa lehmää kohden.Oletkos ajatellut koskaan että lasten kohdalla suositus on sama?Tosin siis pelkkä suositus.Tarkoittaa siis sitä, että 21 lapsen ryhmän käytössä tulisi olla neliöitä 168.Eipä taida olla montaakaan päiväkotia jossa tilaa on oikeasti käytössä tuon verran?Ja ryhmien lapsilukua aiotaan kasvattaa. Tilojen laajentamista ei keskustella missään,Miksi lapsia on mahdollista säilä kokonaisen päivän ajan vaikka millaisessa pienessä tynnyrissä?

On ehkä pieni ero lapsen max 10h/5pv päiväkodissa viettävän ajan välillä ja lehmän 24h/7pv... Ja lehmät on ehkä hieman isompia kuin lapset.

ex-lto

Noin neljä vuotta sitten ennen burnoutia työskentelin lastentarhanopettajana helsinkiläisessä päiväkodissa 3-6v ryhmässä. Ryhmässä oli 26 lasta,joista muutama oli puolipäiväisiä lapsia. Puolipäiväiset lapset olivat paikalla aamupäivisin. Usein oli tilanteita että olin kaksin lastenhoitajan kolmannen hoitajan ollessa sairas, koulutuksessa. Sijaisia ei palkattu, koska koko talon kasvhenkilökunnan suhdeluku koko talon lapsilukuun suhteutettuna oli plussan puolella. Näitä tilanteita oli viikottain.Eräänkin kerran puin siivousapulaisen kanssa 22 lasta ulos. Johtaja oli tietoinen että olin yksin iltapäivän lasten kanssa. Valmiit puetut lapset odottivatulko oven edessä minun tuloaulos.yksi lapsi tönäs toista ja tönäistyllä murtui jalka. Vanhemmille en saanut kertoa, että olin yksin. Johtaja raapusti nimensä vakuutus ja tapaturmslomakkeeseen, johonkirjoitti, että koko talon aik-lapsisuhdeluku oli ok. Ei siihen laitettu, että olin yksin 22 lapsen kanssa. Omaa allekirjoitusta en suostunut siihen laittaa.jos tuo lakimuutos astuu voimaan, että 8lasta yks aikuinen ja siihen päälle lasketaan puolipäiväiset lapset päälle, ni ryhmän luku voipi olla 30 !! Koska puoliväisen lapsen kerroin on vain 0,5. Niin kaksi puoliväiväisestä tulee kertoimeksi 1 ja hups taas mahtuu lisää lapsia ryhmään. Onneksi en siis ole enää töissä päiväkodissa, enkä sinne koskaan enää palaa. Lapsia kuitenkin ikävä ❤

Vierailija

Lakisääteiseksi myös ulkoilu säällä kuin säällä väh 2xpvä min 1h. Ulkoleikeistä lapset tykkää eikä tartte tätienkään tumput suorina kylmissään seisoskella!

Vierailija

Kyllä on sitten tarhatädit heikkoa ja saamatonta ainesta. Kaikki mikä ei ole pullakahvittelua on niin rankkaa, niin rankkaa js burnout iskee heti kun pitää persettä ylös nostaa

Vierailija

Yleisempi ongelma päiväkodissa on se ettei henkilökunta ole kuin pari kolme tuntia yhtä aikaa paikalla. Iltavuorossa oleva tulee myöhään ja Aamu vuorossa oleva lähtee aikaisin. Tilapäinen ylitys pitäisi laista saada pois.

Vierailija

6.kommentin kirjoittaja ei ole varmaan ollut päiväkodissa töissä. Tommosia voisin vetää lapiolla päähän. Yst.terv. lastenhoitaja

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat