Kymppiuutisten innoittamana, kumpi nyt sitten on parempaa rasvanpolttoa; sali vai lenkkeily?

Seuraa 
Liittynyt9.1.2015

Jos jompikumpi olisi pakko jättää pois ja haluaisit laihtua, niin kumpiko jäisi pois? Juoksulenkit 4km kolme kertaa viikossa, vai tunti salia 2 kertaa viikossa? 

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Juoksu laihduttaa, mutta myös lisää ruokahalua merkittävästi. Joten pitää olla tarkkana mitä syö, sillä jos ei ole niin voi vaikka lihoa! Tosin 4km lenkit on aika lyhyitä... 

Vierailija

Mulla tää on helppo, kun jalka ei kestä enää juoksemista. Mutta jos olisin terve, juoksu, koska sen olen itse todennut terveenä ollessa tehokkaammaksi painon pudotuksessa. Valitettavasti vaan se jalka juuri juostessa meni viimeksi lähes käyttökelvottomaan kuntoon.

Vierailija

Juoksu kuluttaa enemmän kaloreita (toki riippuu toteutuksesta, mutta totta kun kyseessä normilenkki vs. normisali 1-2 minuutin sarjatauoilla). Toisaalta juoksemisella on pidemmän päälle peruskulutusta laskeva vaikutus. Salilla taas päinvastoin, koska se kasvattaa/säilyttää lihasmassaa, mikä taas helpottaa rasvanpolttoa. Lenkillä helposti poltat lihasta, salilla taas et ellet ylitreenaa jotain lihasryhmää.

Sali siis selvästi parempi rasvanpolttoon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Juoksu kuluttaa enemmän kaloreita (toki riippuu toteutuksesta, mutta totta kun kyseessä normilenkki vs. normisali 1-2 minuutin sarjatauoilla). Toisaalta juoksemisella on pidemmän päälle peruskulutusta laskeva vaikutus. Salilla taas päinvastoin, koska se kasvattaa/säilyttää lihasmassaa, mikä taas helpottaa rasvanpolttoa. Lenkillä helposti poltat lihasta, salilla taas et ellet ylitreenaa jotain lihasryhmää.

Sali siis selvästi parempi rasvanpolttoon.

Eikä polta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksu kuluttaa enemmän kaloreita (toki riippuu toteutuksesta, mutta totta kun kyseessä normilenkki vs. normisali 1-2 minuutin sarjatauoilla). Toisaalta juoksemisella on pidemmän päälle peruskulutusta laskeva vaikutus. Salilla taas päinvastoin, koska se kasvattaa/säilyttää lihasmassaa, mikä taas helpottaa rasvanpolttoa. Lenkillä helposti poltat lihasta, salilla taas et ellet ylitreenaa jotain lihasryhmää.

Sali siis selvästi parempi rasvanpolttoon.

Eikä polta.

No kyllähän kaikki pitkänmatkanjuoksijat ja himolenkkeilijät ovat ihan pystyyn nostettuja mehupillejä.

Painonhallinnan kannalta olisi tietysti parasta käydä sekä salilla että lenkillä, mutta jos vain toisen saa valita, niin syömiset kuntoon ja rautaa tankoon on ehdottomasti parempi valinta.

Vierailija

Sali on tehokkaampi. Lihakset kuluttavat ja lihaskuntoa täytyy kuitenkin pitää yllä. Juoksun voi korvata vaikka reippaalla kävelyllä. Sekin on tehokasta. Itse juoksen vain koska pidän juoksemisesta ja se on omaa aikaa yksin. Salilla käyn kuntouttaakseni itseäni ja pitääkseni lihaskuntoa yllä. Salilla kannattaa tehdä välillä aerobista ja jos käyt myös ryhmätunneilla, niin pumppi, spinning ja steppi ovat tehokkaita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sali pois. En ole ikinä laihtunut, kun olen salilla käynyt. Päinvastoin muutun köntimmäksi vaikka kuinka laskisin kaloreita. 


Ei niillä kaloreilla ole niin suurta merkitystä, kuin sillä, mitä ja miten syöt. Ja jos syö, liian vähän, ei välttämättä laihdu. Pitää olla erittäin pieni kalorivaje.

Jaahas

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sali pois. En ole ikinä laihtunut, kun olen salilla käynyt. Päinvastoin muutun köntimmäksi vaikka kuinka laskisin kaloreita. 

Ei niillä kaloreilla ole niin suurta merkitystä, kuin sillä, mitä ja miten syöt. Ja jos syö, liian vähän, ei välttämättä laihdu. Pitää olla erittäin pieni kalorivaje.

Laihdun kuitenkin ihan normaalisti, kun jätän salin käymättä. Samalla ruokavaliolla, sillä erolla että salin jälkeen olen syönyt vähän enemmän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mikä laji on käytännössä paras rasvanpolttoon? Veikkaan luisteluhiihtoa ja (maasto)pyöräilyä.

Päälläseisonta, jos sitä kiinnostaa harrastaa tarpeeksi usein ja siinä saa sykkeet pysymään sopivalla alueella. Toisaalta ihan kaikki muutkin lajit, jotka täyttävät samat kriteerit.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksu kuluttaa enemmän kaloreita (toki riippuu toteutuksesta, mutta totta kun kyseessä normilenkki vs. normisali 1-2 minuutin sarjatauoilla). Toisaalta juoksemisella on pidemmän päälle peruskulutusta laskeva vaikutus. Salilla taas päinvastoin, koska se kasvattaa/säilyttää lihasmassaa, mikä taas helpottaa rasvanpolttoa. Lenkillä helposti poltat lihasta, salilla taas et ellet ylitreenaa jotain lihasryhmää.

Sali siis selvästi parempi rasvanpolttoon.

Eikä polta.

No kyllähän kaikki pitkänmatkanjuoksijat ja himolenkkeilijät ovat ihan pystyyn nostettuja mehupillejä.

Painonhallinnan kannalta olisi tietysti parasta käydä sekä salilla että lenkillä, mutta jos vain toisen saa valita, niin syömiset kuntoon ja rautaa tankoon on ehdottomasti parempi valinta.

Minkäänlaiseksi mehupilliksi saati sitten pitkänmatkan juoksijaksi ei tule juoksemalla 12 km/viikko. Onhan se toki alku, mutta jotta sillä olisi oikeasti merkitystä painonhallinnan kannalta, kannattaa tähdätä noin kolminkertaiseen määrään. Ja sittenkin pitää katsoa, mitä syö.

Taekwondo

Vierailija kirjoitti:

Mikä laji on käytännössä paras rasvanpolttoon? Veikkaan luisteluhiihtoa ja (maasto)pyöräilyä.

Tästä on tehty tutkimuskin. 

Taekwondo oli paras. Kokoelma erillaisilla sykkeillä tehtyjä treenejä pitkin viikkoa. Seuraavana taisi tulla yleisurheilu moniottelu.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat