Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka helppo saada pääkaupunkiseudulta vuokra-asunto näillä spekseillä?

Vierailija

- 24v nainen, sinkku

- vakituinen työpaikka

- kelpaa Helsinki, Vantaa, Espoo kunhan julkisilla pääsee keskustaan kohtuullisessa ajassa

- joku 30 neliötä tai päälle

- ei lemmikkieläimiä, en tupakoi

- luottotiedot kunnossa ja varaa maksaa kohtuullinen takuuvuokra

- olen asunut vain opiskelija-asunnoissa, joten ei suositteluja edellisiltä vuokranantajilta

- olen suht asiallisen näköinen, ei ole mitään tatuointeja eikä myrkynvihreää tukkaa, näytän ehkä vähän porvarikakaralta vaikka en ole

Kuinka nopeasti arvelisitte minun saavan asunnon? Minkähintaista kannattaa odottaa? Googlettelin näitä keskusteluja siitä miten joillakin menee hirveän kauan asunnon saamiseen ja monissa näytti olevan ongelmana että kyseinen henkilö on työtön, luottotiedoton, sossu takaajana tai mies. Nämä ei kuitenkaan päde minuun, ja jollekinhan ne asunnot aina menevät, niin mietin että kuuluisinko minä kuinka helposti näihin ihmisiin. Ja kun tilanne ei edes ole se että asuntoja ei tulisi vuokrattavaksi, vaan nytkin oikotieltä löytyy useita sivuja omiin vaatimuksiin sopivia asuntoja (en ole kyllä käynyt näytöissä). Miltä teistä minun tiedot näyttää, haittaako esim. se että olen sinkku jolloin joku voi kuvitella että minusta ei saa pitkäaikaista vuokralaista yksiöön jos kuitenkin alan seurustella.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Helppo jos et aivan ydinkeskustaan halua asumaan. Ydinkeskustasta kenellä tahansa on vaikeuksia saada asuntoa.

Vierailija

Helppo. Laita Hesariin ilmoitus,että etit kämppää. Meillä on kaks kertaa ollu (tosin etittiin kaksiota) ja saatiin molemmilla kerroilla 20+ vastausta. Kaikki ei halua laittaa vuokrailmoitusta julkiseksi, että pystyy vähän tarkemmin valikoimaan että kelle sitä omistamaansa asuntoa tarjoaa.

Vierailija

Tuut yllättyyn, ei ole niin helppoo.

Nyt on vielä matuja tulossa, menee tiukoille.

Yksin asuva nuori nainen, mitkä tulot?Pystyykö maksaa? 

Sitten se, että katso tarkkaan aluiden speksit ensin, esim matu tilanne, jos aiot kulkea julkisilla yksinään varsinkin iltaisin.

Vierailija

Löytynee helposti jos et nirsoile sijainnin suhteen, tietysti jätit mainitsematta paljonko olet valmis maksamaan ja sehän tässä myös ratkaisee, 500e tuskin tulet saamaan yksiötä seutulipun alueelta.

OT, kysytäänkö nykyään Helsingissä suosituksia entisiltä vuokranantajilta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Helppo. Laita Hesariin ilmoitus,että etit kämppää. Meillä on kaks kertaa ollu (tosin etittiin kaksiota) ja saatiin molemmilla kerroilla 20+ vastausta. Kaikki ei halua laittaa vuokrailmoitusta julkiseksi, että pystyy vähän tarkemmin valikoimaan että kelle sitä omistamaansa asuntoa tarjoaa.

Tämä voi olla ihan hyvä vinkki. Tosin naisen kannattaa varautua myös asiattomiin yhteydenottoihin, eli kiva asunto ja maksu luonnossa -tyyppisiin yhteydenottoihin.

Selaamalla ilmoituksia saat käsityksen vuokratasosta eli arvelen, että 30 neliön asunnot ja siitä ylöspäin lähtevät 700 euron vuokrasta, paljonkohan haluat maksaa?

Varaudu siihen, että sinulta tentataan, missä olet töissä ja että voi tarkistaa, että luottotietosi on kunnossa. En näe mitään syytä siihen, miksi et saisi asuntoa, varsinkin, jos vuokran suuruus ei ole sinulle ongelma.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sitten se, että katso tarkkaan aluiden speksit ensin, esim matu tilanne, jos aiot kulkea julkisilla yksinään varsinkin iltaisin.

Siis joo. Joo, ihan kun mamut edustaisi jotain viholliskansaa jotka ei tee mitään muuta kun ryöstää ja raiskaa. Asun kaupunginosass jossa on paljon mamuja - pieni alue ja heti naapurissa kaupungin kerrostalo = paljon mamuja. Itse olen täällä asuessa oppinut sen että ihan samalla tavalla mamulapset leikkii ja kulkee aamuisin kouluun, mamuvanhemmat vetää pihalla piiloleikkiä lasten kanssa, mamuvanhemmat kulkee pihassa käsi kädessä, mamut käy kaupassa ja sieltä on tähän asti varastellut lähinnä suomalaiset narkkarit ja niitäkään ei ihan riesaksi asti ole.

Vastaanottokeskus voi tietty olla eri asia...

Vierailija

Onpas positiivisia viestejä, kiitos neuvoista! Osaisiko joku heittää arviota kuinka nopeasti asunnon voisi saada, jos hakee muualta kuin ydinkeskustasta ja hintahaarukka vaikka joku 600-700?

Vierailija

Jos vuokran suuruus ei ole ongelma, niin kyllä asunto löytyy. Keskustan ja lähialueiden ulkopuolella 700 eurosta ylöspäin jos pystyy maksamaan ja on työpaikka (yli vuoden sopimus tai vakituinen), niin ei mitään hätää.

Ja hätätilassa voi mennä noihin huoneistohotellien soluihinkin asumaan, niitten kuukausivuokra on soluksi järjettömän kallis, mutta hyvällä sijainnilla olevaan yksiöön verrattuna ei ihan niinkään. Sillä pääsee ainakin alkuun, jos töiden takia on pakko olla asunto heti.

Vierailija

Mulla on kokemusta, vuodelta 2005 tosin, jolloin olin aika tarkkaan samassa tilanteessa kuin AP. Tokan kämpän jota katsoin vuokrasin itselleni. Se oli Kalliossa vanhasta ja juuri peruskorjatusta talosta. Kyseessä 30 neliön yksiö ja vuokra oli poismuuttaessani 2008 660€. En ole koskaan vuokrannut yksityiseltä, joten ei ole tarvinnut stressata esim. oman ulkonäön sopivuudesta, asunnon myynnistä tai vuokraajan oikuista.

Vierailija

Itse sain suunnilleen samoilla spekseillä kahdessa vuorokaudessa kaksi kämppää :) toisen sitten valitsin. Riippuu tietysti miten paljon on valmis maksamaan, valitettavasti...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onpas positiivisia viestejä, kiitos neuvoista! Osaisiko joku heittää arviota kuinka nopeasti asunnon voisi saada, jos hakee muualta kuin ydinkeskustasta ja hintahaarukka vaikka joku 600-700?

Uskon, että saat hyvin asunnon, mutta en pidä todennäköisenä, että saisit 600-700 euron vuokralla yli 30 neliötä. Tai jos saat, asunto on kaukana tai syrjässä.

Vierailija

Vuokraovi ja Oikotien vuokra-asunnot. Sieltä näet hinnat ja menet näyttöön. Asunto on sinun.

Työssäkäyvä kunnollinen ihminen saa vuokra-asunnon helposti ja on varaa valita.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat