Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvissyöjät neuvokaa: millä korvaisin aamiaisleivistä leikkeleet?

Vierailija

Olen vähän kerrallaan jättänyt lihatuotteita pois ruokavaliostani, ryhtymättä kuitenkaan kokonaan kasvissyöjäksi, koska olen kokenut sen olevan kuitenkin aika hankalaa (minulla ei ole paljoa aikaa käyttää ruokavalion suunnitteluun).

Nyt kuitenkin sain tarpeekseni siitä syyllisyydentunnosta, jota nuo teurastamo-, eläinkuljetus- ym. aiheiset videot ja uutisoinnit aiheuttavat. En kerta kaikkiaan halua olla edes pieneltä osin vastuussa siitä, että eläimiä kohdellaan tuolla tavalla.

Aamiainen on minulle päivän tärkein ateria ja ainoa lihatuote, jota olen vielä säännöllisesti ostanut, ovat leikkeleet: kalkkuna ja naudanliha. Laitan niitä ruisleivän päälle salaatin ja tomaatin kanssa. Nyt jääkappissa ollut pakkaus tyhjeni ja huomasin ajattelevani, että en halua enää ostaa uutta.

Kysymys kuuluukin: millä voisin korvata lihasta valmistetun leikkeleen? Haluaisin proteiinia sisältävän ja lihan tapaan kylläisenä pitävän vaihtoehdon, jota voin käyttää samaan tapaan ruisleivän päällä. Makukin saisi mielellään olla hyvä. Mitä ehdottaisitte?

Sivut

Kommentit (72)

Vierailija

Valmiiksi marinoitua tofua? Esim. Jalotofulla on hyviä, alprolta en osta kuin marinoimatonta. 

Paputahna on toinen vaihtoehto, mutta se vie aikaa enemmän. Hummusta saa valmiina pakastehyllystä, on tosin kallista kilohinnalta.

Toki on myös soija- ja seitanleikkeleitä, jotka muistuttavat aika tavalla lihaleikkeleitä.

Vierailija

Hummus helppo tehdä itse:

1 prk kikherneitä purkissa
3 rkl oliiviöljyä
2 valkosipulinkynttä
2 rkl seesamtahnaa eli tahinia
1 tl juustokuminaa
puolen sitruunan mehu
cayennepippuria (ripaus)
paprikajauhetta

Vierailija

Laita juustoa, jos et vegaaniksi aio ryhtyä. Avokado sopii levitteeksi myös. Sitä kannattaa maustaa suolalla ja/tai sitruunalla.

Vierailija

Pähkinävoi, tahini, sopivat hyvin kurkun, tomaatin ja salaatin kanssa.

Tempeh, on ehkä vähän erikoisen makuista.

Vierailija

Itse en laita enää leivän päälle muuta kuin oliiviöljyä. Paahdan leivän, laitan päälle hyvää oliiviöljyä ja  hankaan pintaan vähän valkosipulin makua puolitetusta valkosipulista. Nam!

Koska olen lakto-ovovegetaristi, syön sitten leivän kaveriksi aina hedelmän ja lisäksi jotain proteiinipitoista, usein keitetyn munan tai maustamattoman jogurtin.

Vierailija

Pesto (ihan purkissa saa ja näitä on erimakuisia) on hyvää noiden tuorejuttujen kanssa leivällä. Tai sitten tosiaan ihan juustosiipale. 

Vierailija

Itsellä on aina jotain papulevitettä kaapissa. Viikonloppuna tein hummusta paketillisesta kuivattuja kikherneitä, herkkua.

Raejuustosta saa myös nopean tahnan. Purkki raejuustoa ja mausteita oman maun mukaan. Sauvalla kaikki sekaisin tasaiseksi tahnaksi.

Mies tekee välillä seitania (bravuurinsa), joten pitkästä aikaa muistui se mieleen tästä ketjusta. Pitääkin pyytää tekemään vaihtelun vuoksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kananmunaa tai juustoa. Erilaisia juustoja on vaikka kuinka paljon.

Joskus se aloitus kannattaisi lukea.

Nyt kuitenkin sain tarpeekseni siitä syyllisyydentunnosta, jota nuo teurastamo-, eläinkuljetus- ym. aiheiset videot ja uutisoinnit aiheuttavat. En kerta kaikkiaan halua olla edes pieneltä osin vastuussa siitä, että eläimiä kohdellaan tuolla tavalla.

Vierailija

En tiedä missä ap asut, mutta ainakin Ruohonjuuressa erilaisia soijapohjaisia, ohuehkoja leikkeleitä joita voi laittaa leivän päälle. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kananmunaa tai juustoa. Erilaisia juustoja on vaikka kuinka paljon.

Joskus se aloitus kannattaisi lukea.

Itse luet rivien välistä. Missään ei sanottu että myös maitotuotteet tai munat menisi boikottiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat