Omat vanhemmat

Rosa

Olen pohjattoman uupunut siihen, miten omat vanhempani kaatavat ongelmiaan minulle. Olen kuunnellut samaa jorinaa lapsesta asti ja nyt olen 28-vuotias. Olen päättänyt tehdä jotain asialle, mutten tiedä, miten saisin ilmaistua asian niin, ettei mitään katastrofia synny. Molemmat vanhemmat puhuvat toisistaan ikävään sävyyn, pitävät minua jonkinlaisena terapeuttinaan... Olen sanonut aiheesta useasti, mutta minut on sivuutettu ja sama jorina vaan jatkuu.  Jos eivät syyttele toisiaan jatkuvasti, niin sitten vedetään vaikka mun veli tai mummo samaan soppaan. Äiti vetää AINA marttyyrivaihteen päälle ja rypee jossain "olen niin huono äiti"-itsesäälissä, vaikka sanoisin miten hienovaraisesti jostain asiasta. Hän ei suostu hakemaan apua terveysongelmiinsa eikä parisuhdeongelmiin tai masentuneeseen mieleensä. Minä koen avuttomuutta, kun en voi auttaa vanhempiani ja he jatkavat samoja riitoja vuodesta toiseen. Siellä se äiti on uhoamassa erolla ihan samalla tavalla kuin aina ennenkin. Mikään tilanne ei etene mihinkään ja minä väsyn. Oisko neuvoja? :( Aina kun olen jotain hienovaraisesti yrittänyt sanoa, niin äiti heittää sen marttyyri-korttinsa ja ohhoh... Raskasta käydä siellä. Menee aina monta päivää, että selviän henkisesti näiden reissujen yli. Vähän ne skarppaa, jos otan miesystävän mukaan (eivät heittele tavaroita tai huuda päin näköä), mutta kuitenkin juurikin miehenikin puhui, miten häntä häiritsee, että isä alkaa avautua äidistäni  ja kuulemma myös exästäni (samaan aikaan, kun äitini yritti hakea musta jotain tukea itselleen isää vastaan...... Minä katselen tuota meininkiä kuin mitäkin farssia ja mitta on täynnä. Nyt tarvis vaan löytää oikeat sanat. Help!

Kommentit (3)

Vierailija

Minulla äiti väsyttää puheillaan minut. Omasta takaa on isoja huolia joiden muuttaminen paremmaksi ei ole ollenkaan meidän käsissämme ja se aiheuttaa ääretöntä avuttomuutta ja ahdistusta. Äitini ei tiedä näistä asioista eikä hänelle voisi mitenkään kertoakaan. Mutta hän kertoo kaikkien huolet minulle ja muistelee kaikkea vanhaa ja kertoo esim edesmenneestä isästämme kaikkea pahaa. Sellaista jota meille ei todellakaan tarvitse kertoa. Äiti haluaa ihan tahallaan pahoittaa minun mielen. Hänen luonaan käyminen on todella rasittavaa tai jos käymme hänen kanssaan jossain niin viimeistään hetki ennen autosta pois nousemista hän raottaa sanaista arkku ja kertoo jonkin loukkaavan tai mieltä harmittavan asian. Illalla myöhään äiti soittaa sitä kuinka siskoni on taas soittanut ja pahoittanut äidin mielen. Äiti ei tajua sitä että hän pahoittaa sitten minun mielen. Ensi viikon loppuna on taas haudalla käynnin aika. En jaksaisi millään olla hänen kanssaan. Koskaan ei voi kauniisti kaivata edesmenneitä vaan jokin ikävistä ikävin asia pitää sanoa tai viimeistään autossa kertoa.

Vierailija

Läheisten ei pidä joutua olemaan läheiselle terapeuttina vaan se pitää ulkoistaa ammattilaiselle. Kukaan läheinen ei kestä sitä. Eihän ammattilainenkaan ole 24/7 auttamassa. Miten sitten läheinen?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat