Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuulin lapsena ääniä

Vierailija

Ihan yhtäkkiä muistin, että pienenä lapsena kuulin ääniä pääni sisältä. Muistan myös maininneeni kaverilleni joskus näistä tyylin että "kuuleksää ikinä ääniä". Tuntui monesti kuin nimeni olisi kuiskattu yllättäen. Ovatko aistiharhat yleisiäkin lapsilla?

Kommentit (8)

Vierailija

Minäkin kuulin. Käsittääkseni tosi monet kuulee. Muistan kun joskus pelotti nukkua, kun minusta ihan selvästi kuului ikään kuin päällä olevan telkun ääntä alakerrasta, vaikka tiesin ettei telkku ole päällä. Samoin joskus kuulin kuiskauksia ja sanoja pääni sisältä. En koskaan kertonut noista kellekään, koska en halunnut että minua pidetään omituisena tai viedään mihinkään tutkimuksiin. Ja itsestään nuo menivät ohi teini-iän myötä. 

Vierailija

Minä en nyt ehkä varsinaisesti ääniä kuullut, mutta kuulin sydämen sykkeen toisessa korvassani. Ajattelin, että sieltä on minikokoinen armeja marssimassa ulos, ja painoin pään tiiviiisti tyynyä vasten, että eivät olisi päässeet ulos asti. Olin n. 7-v. 

Vierailija

Minä kuulin. Olin joku 3-5v ja muistan kun olin yksinään leikkimässä huoneessa ja vanhemmat olivat toisessa huoneessa. Kuulin kesken leikkejen möreän miehen äänen joka sanoi jotain täysin järjetöntä jotain, että: ovi lähti seikkailemaan. Tiedän, että tuossa ei ole mitään järkeä, mutta noin kuulin eikä se ollut isäni ääni.
Näin myös kerran puoliunessa jonkun ihme mummon meidän keittiössä, heräsin yöllä ja näin hahmon keittiön pöydän ääressämme ja huusin äiti, kun luulin että se oli äitini no hahmo lähti eteenpäin kävelemään ja näin sen todella aitona ihmisenä ja hymyili minulle ja kun juuri oli tulossa ovesta sisään niin taittui lattiaan ja katosi. Mutta tuo eka kävi hereillä ollessa.

Vierailija

Eipä ole mitenkään yleistä tai normaalia, voi lievimmissä tapauksissa olla oire masennuksesta ja vakavammasta päässä skitsofreniasta.

Vierailija

No, muistaakseni 3-4 vuotias on herkkä näkemään henkiä. Sen jälkeen se kyky katoaa. Toki tähän harva uskoo.

Vierailija

Onhan lapsilla mielikuvituskavereitakin. Miksei siis näkisi ja kuulisi muitakin mielikuvituksen tuotteita? Ehkä lapsen käsitys vielä todellisuudesta ja oman mielen tuotoksista ei toimi kuten aikuisella, ja toden ja mielikuvituksen ero on vaikea havaita. Tai toisaalta lapsilla on vilkkaampi mielikuvitus, joten ehkä siksin he tulkitsevat asioita eri tavalla.

Toisaalta munmoni uskoo, että lapsilla on herkkyys nähdä asioita joita aikuiset eivät enää nää. Tiedä sitten. Maailma on ihmeellinen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole mitenkään yleistä tai normaalia, voi lievimmissä tapauksissa olla oire masennuksesta ja vakavammasta päässä skitsofreniasta.

Minä juttelin näistä joskus useamman kaverin kanssa, ja meillä kaikilla oli erilaisia "yliluonnollisia" kokemuksia lapsuudesta. Moni oli kuullut ääniä, joku oli kouluiässä tuntenut että kun kukaan ei näe, pystyy hyppimään niin että liitää kymmenen metriä yhdellä loikalla, mielikuvitusystäviä tai henkiä oli moni myös kokenut. Kellään meistä ei ollut, eikä ollut lapsenakaan ollut, mitään mielenterveysongelmia. Minusta menee vaan ihan lapsen vilkkaan mielikuvituksen piikkiin.

N21

Kai kaikki kuulee joskus nimeään kuiskittavan tai epämääräisiä sanoja ja huudahduksia? Luulisin, että se on ihan normaalia. Myös silloin, kun on hiljaista, pääni usein täyttyy äänistä ja sekasortoisesta keskustelusta, missä ei ole päätä eikä häntää :D Liittyy varmaan väsymykseen ja hiljaisuuden täyttöön tms.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat