Musta piste seuraa katseen mukana

Vierailija

Joskus myös välähtää pieni kirkas piste.
Matomaisia läpinäkyviä juttuja seuraa myös katseen mukana, mutta ne taitavat olla verisuonia.

Tuo musta piste häiritsee kyllä kovasti, koska välillä aina erehdyn luulemaan sitä ötökäksi. Ei näy aina, usein vaaleaa pohjaa vasten. Mikä ihme se on?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Kannattaa mennä lääkäriin, mutta ei se välttämättä mitään ole. Mun yhdellä sukulaisella on tuo. Hänet on tutkittu moneen otteeseen, mitään ei löydy. Joku lääkäri sanoi, että se voi tavallaan olla migreeni, joka on jäänyt päälle. Piste on ollut hänellä 10 vuotta, mitään muuta oiretta ei ole. Mutta siis piste voi kertoa monestakin asiasta, eli kannattaa tutkittaa.

Vierailija

Yleensä nuo on ihan vaan lasiaissamentumia, eivät mitään vaarallista eikä hoitoa vaativaa. 

"Lasiainen irronnut?"

Tämä aiheuttaa niitä välähdyksiä. Lasiainen alkaa iän myötä irtoilla yhä enemmän, eikä se ole ongelma eikä hoitoa vaativa sairaus. Ainoastaan jos verkkokalvo irtoaa (mihin voi joskus lasiaisen irtoaminen olla riskinä), on kiire lääkäriin. Verkkokalvon irtoamisen oireita ovat salamoinnin yhteydessä esiintyvä tumma yhtenäinen varjo näkökentässä, nokisademainen muutos, viivojen vääristyminen ja näön alenema.

Vierailija

Ei se lasiaisen irtautuminen aina vaaraton ole. Jos verkkokalvo repeytyy eli siihen tulee reikä tarkan näön aluelle, se on saatava nopeasti korjatuksi (laser): jos verkkokalvoa ei voi korjata, silmä voi sokeutua lopullisesti. Ehdottomasti heti lääkäriin, vaikka ei muita oireita olisikaan vielä! Minulta on kursittu verkkokalvo kokoon. Leikkaus on nopea, mutta hoito vaati 8 pv:n ajan alaspäin katsomisen ja silmätippojen käyttämisen. Sairasloma oli muistaakseni 3 viikkoa. Oli varmasti hoidettu liian myöhään....

Vierailija

Mä olen tänään menossa silmälääkäriin, kun nyt on reilun parin viikon ajan toisessa silmässä ollut salamointia ja ylimääräisiä mustia pilkkuja, jotka näkyvät häiritsevästi vaaleaa taustaa vasten. Epäilen kyllä, että kyseessä on lasiaisen irtoaminen, mutta ajattelin silti käydä tarkistuttamassa, kun välillä salamointia on todella kiusaksi asti, varsinkin aamuisin heti herättyäni ja iltaisin, kun alan telkkaa katsella.

Vierailija

Silmälääkärille, jos jotain häikkää epäilee.

En kyllä oo itekään mennyt, vaikka mustia kohtia on häiritsevästi ollut pari kuukautta oikeassa silmässä.

Vierailija

Miten mä muistelisin yläasteen biologian tunnilta, että ihmisellä on näkökentässään sellainen musta piste, joka liikkuu silmän liikkeen mukaan.. Että olisi ihan normaalia ja kaikilla ihmisillä. Liittyy näkemiseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miten mä muistelisin yläasteen biologian tunnilta, että ihmisellä on näkökentässään sellainen musta piste, joka liikkuu silmän liikkeen mukaan.. Että olisi ihan normaalia ja kaikilla ihmisillä. Liittyy näkemiseen.

Sekoitat varmaan ns. sokeaan pisteeseen? Se on kohta, josta näköhermo lähtee eikä verkkokalvolla ole aistinsoluja siinä kohtaa. Mutta ei sitä tavallisesti huomaa, eikä näkökentässä siis liiku mitään pistettä.

https://m.riemurasia.net/kuva/Sokea-piste/78699

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat