Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pieneläimiä ei viedä eläinlääkäriin??

Vierailija

Jos rotta, hiiri tai lisko sairastuu, ei sitä usein viedä eläinlääkäriin. Olen törmännyt tähän monta kertaa! Illalla katsotaan kun hiiri käyttäytyy oudosti ja aamulla jatkaa mutta mitään ei tehdä, kun tullaan töistä kotiin kas, hiiri on kuollut. Kerran omistaja ompeli itse rotan haavan. En tajua, miksei pieneläinten henki ole yhtä painava kuin kissan tai koiran?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Minäkin voisin ommella haavan itse, myös isommilta elukoilta. Ja näin monet toimivatkin suurempien, vaikeasti liikuteltavien tuotantoeläinten kansssa. Ei ole kovin vaativaa puuhaa kunhan on steriilit vehkeet.

Vierailija

Juuri siksi kun pienen/ruman/vaarallisen/tyhmän eläimen henki ei ole niin tärkeä, sanoit sen itse. Vaikka alapeukutatte tätä, niin se on totta silti, ja jokainen ihminen käyttäytyy samoin lopulta. !!!TÄMÄ SAMA PÄTEE IHMISIIN!!! Ruma/vaarallinen/tyhmä ihminen on aina halveksittu/sorrettu/yksinäinen verrattuna vastakohtiin. Näin se vain menee.

Jos eläimen kanssa voi kommunikoida, sitä pidetään melkein ihmisen veroisena. Delfiinit, koirat, apinat jne. 

Muurahaiset yms hyönteiset eivät paljon mieltä paina vaikka päältä kävellään joka päivä. Ja mahdoton olisi väistääkään jokaista eläintä. 

Unohtakaa kaikenlainen tasa-arvoisuus ja aktivismi tässä asiassa. Eläimet tai ihmiset eivät ole, eivätkä koskaan tule olemaan oikeasti tasa-arvoisia keskenään.

Vierailija

En ole koskaan törmännyt moiseen omissa piireissä. Lääkärin avun on saanut hiirestä hevoseen jos on ollut tarve.

Vierailija

Eri syitä tuohon varmaan on. Yksi on se, että jos on lapselle ostettu vaikka se hamsteri, niin vanhemmat saattaa ajatella että semmoinen "hiiri" se lopulta vaan on, ja aika halpakin, joten ei semmoista nyt mihinkään lääkäreihin aleta viemään vaan elää sen kun elää, ja jos näyttää kovin kärsivän, voidaan lopettaa kotikeinoin. 

Toinen juttu on se, että tilanne voi olla esim. se että omistaja tietää kokemuksesta että ei ole hirveästi tehtävissä. Jos eläin ei kuitenkaan näytä valtavasti kärsivän, katsotaan selviääkö se vai ei. Ei noilla pieneläimille aleta eläinlääkärissä tekemään mitään isoja operaatioita kuten vaikka koirille, joten aika rajoitetut ne hoitomahdollisuudet lopulta on. Minusta ihan ok muuten, kunhan siitä pidetään huoli että kovasti kärsivä pienikin eläin pääsee tavalla tai toisella tuskistaan eikä tarvitse kitua.

Vierailija

Koska käsittely voi olla pienellä eläimelle (esim. gerbiili) ihan hirveän epämukavaa ja stressaavaa. Enkä oikeasti näe, miksi kiusata hoidoilla eläintä, joka todennäköisemmin ei selviä sairaudesta kuin selviää. Me teimme gerbiileillemme hiilidioksidikammion, jolla lopetimme gerbiilit itse, ettei niitä tarvitse piikillä kiusata.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

mä ompelin meidän hevosen pään takasi paikalleen, ku oli yön aikana pudonnu. ihan ok siitä tuli

Ai hitto kun repesin! :D

Vierailija

Yleensä tollaset pienet eläimet menee niin äkkiä huonoon kuntoon ja kuolee sitten ihan samantien. Eikä niistä välttämättä huomaa niin helposti että on jotain vaivoja kun vaikka koirasta. Lisäks eläinlääkäri on aika pirullisen hintasta ja joku hamsteri voi saada niin pahan laagin jo pelkästä stressistä, että heittää henkensä. Ja niillä on usein elinikäkin niin paljon lyhempi, ettei ehkä vaivauduta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi kun pienen/ruman/vaarallisen/tyhmän eläimen henki ei ole niin tärkeä, sanoit sen itse. Vaikka alapeukutatte tätä, niin se on totta silti, ja jokainen ihminen käyttäytyy samoin lopulta. !!!

Tästä tuli mieleen, kun olin lapsi ja asuimme maatalossa, että tajusin tämän epätasa-arvoisuuden erityisen hyvin siinä, että lemmikkimarsua hoidettiin ja vietiin lääkäriin, mutta samaan aikaan talossa loukuilla tapettiin hiiriä ja rottia, ja varsinkin marsun kokoisten rottien hidas tuskainen loukkukuolema oli usein aivan kamalaa katsottavaa ja kuunneltavaa. Minä en pystynyt ymmärtämään, miksi rotta ei ole yhtä arvokas kuin se marsu.

Vasta myöhemmin ymmärsin, että eläimillä ei ole useimmille ihmisille mitään itseisarvoa, vaan vain jos ihmisellä on tunneside eläimeen, niin ihmisen suojelemiseksi pahalta mieleltä eläimen kärsiessä tai kuollessa, tätä tunnesiteen kohde-eläintä voidaan hoitaa ja auttaa.

Vierailija

Minä käytin liskoani ell. ja maksoin siitä huvista n.400e ja lisko eli n.6tuntia tämän jälkeen. Eläinlääkäri olisi halunnut testata innoissaan ja tuikkia ties mitä piikkejä liskooni, en suostunut siihen. Näin, että eläimeni oli heikossa hapessa ja halusin vain tarvittavat toimenpiteet. Puolessa välissä ell-klinikalla ollessani yksi hoitajista möläytti/harmitteli, että heillä ei käy juurikaan koskaan pien-eläimiä/eksoottisia eläimiä (vaikka netti-sivuilla on mainittu, että ovat erikoistuneet eksoottisiin eläimiin. Tästä olivat ihmeissään kun mainitsin ,että miksi oli valinnut ko. klinikan). Klinikalta lähtiessäni hoitaja oli kovin mukava ja huolissaan ja pyysi soittamaan seuraavana päivänä miten kävi. Soitin seuraavana päivänä, että lisko on menehtynyt. Hoitaja kovasti pahoitteli ja sanoi ettei lääkäri jouda puhelimeen, lupasi hänen soittavan myöhemmin minulle. Muutama tunti kului ja puhelimeni alkoi soida, kerkesi varmaan kaksi kertaa tuutata ja sitten puhelu katkaistiin. Yritin soittaa takaisin ja siihen ei vastattu, eikä soitettu toista kertaa sieltä. Olin silloin työtön, niin kyllä v'tutti, itketti ja raivostutti tilanne. Sinne meni lisko ja rahat. Seukki liskoa en vie ell, vaan annan menehtyä, jos niin on tuleva. Ilmeisesti pien-eläimet ovat vaikeasti hoidettavia/pelastettavia.

Vierailija

Sitten lisäksi on näitä tapauksia missä tiedetään jonkun sairauksen vievän kuolemaan hyvinkin äkkiä eikä mitään oo tehtävissä niin turha alka oireiden ilmaantuessa viemään enää eläinlääkäriin. Näistä sairauksista yleensä löytyy kyllä tietoa netistä ja keskustelupalstoilta yllinkyllin jos vaan tajuaa etsiä, esim. vkh campbellien ja cambell-talvikko-hybridien diabetes.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin sitä on tullut vietyä hevosta tai lehmää eläinlääkäriin.

Kyllä se lääkäri tulee sen hevosen tai lehmän luo, ei niitä eläimiä lääkärille viedä.

Vierailija

Luuletko, että ne eläinlääkärit alkaa mitään tekemään jollekin hiirelle? Rotalle ehkä voi vielä jotain tehdä, mutta yhtään sen pienemmälle ei kannata yrittääkään. Ne kuolee shokkiin jo lääkärin käsittelyssä, eikä niitä voi nukuttaa pienen kokonsa vuoksi. Muutenkin pienet jyrsijät elää jotain pari-kolme vuotta ja ikävä kyllä suurin osa saa kasvaimia jossain vaiheessa. Ei ole hirveästi järkeä yrittää pitkittää niiden kärsimystä siinä vaiheessa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat