Olenko ainoa kenestä eläkeläisten asumistuen leikkaus on oikein?

aikuinen

En ymmärrä miksi eläkeläisten pitäisi saada isompaa tukea asumiseen kuin esim.lapsiperheen? Tai opiskelijan?

Jos ei rahat riitä niin muutettava pienempään/halvempaan. Tiedättekö edes millä perustein eläkeläisen asumistukea on myönnetty? Miksi yksinasuvan eläkelöisen pitäisi saada isompaa asumistukea vain siksi että on joskus muuttanut isoon asuntooon ja nyt jäänyt siihen yksin, pakkohan se on muidenkin muuttaa olosuhteiden vuoksi.

Sitäpaitsi.. suurin osa eläkeläisistä on elänyt Suomen ns.parhaat ajat. Nykyiset duunarit ei tule koskaan pääsemään sellaisiin ansioihin tai virkoihin mitä ennen sai. Nykyään edes kouluttautumalla ei varmisteta toimeentuloa.

Sivut

Kommentit (88)

Vierailija

Hei #2, Seniorinetti on taas auki, suuret ikäluokat voi mennä sinne taas laittamaan kimalletarroja, muistelemaan ennätyssateista kesää vuonna 1965 ja itkemään sitä, miten ovat täysin väärinymmärrettyjä ja kaltoin kohdeltuja...

Vierailija

Olenko elänyt parhaat ajat. Minun teini-ikänä oli lama. Niin katsos kun minä jäin eläkkeelle 2012 vain 33-vuoden iässä. Asumistuen leikkaus vaikuttaa minuun niin, että ennen kun en jaksanut muutaman kympin takia sossuun hakemusta tehdä joudun sen nyt tekemään. 1200e poisto minun asumistuesta tulee maksamaan yhteiskunnalle 4600e vuodessa kun tipun toimeentulotuelle. Minulla on kolme lasta josta sossu joutuu maksamaan elarit, sähkölaskut, terveysmenot, sairaalalaskut, lääkemenot, tapaamiskulut ja ruokarahat ja tietysti sen vajeen mikä tulee. Minä tulen tällä säästöllä näihin kaikkiin oikeutetuksi. Tietysti noiden lappujen hakeminen tuo stressiä mutta mitäs säästävät.

Vierailija

Mä olen miettinyt sitä, että kun on kuitenkin elänyt jo eläkeikään asti, niin eikö silloin työelämässä olessa voinut mitään laittaa säästöön? Eläis nyt niillä säästöillä ja sijoituksilla, mutta ei, kaikki rahat piti laittaa kulutukseen kun ajateltiin, että kyllä sitten eläkkeellä yhteiskunta maksaa kaiken. Hirveä poru siitä, että omaisuutta pitäisi realisoida, että lasten perintö pitäisi laittaa lihoiksi, ehei kyllä kaikki pitää saada ilmaiseksi ja joka paikassa eläkeläisalennukset jne.

Vierailija

Oletko oikeasti noin katkera ja kateellinen, jopa ajasta ennen sinua ja eläkeläisten paremmista oloista 😊 huh huh, pakko kyllä todeta, että oletko oikeasti noin kujalla. Säälittää tuollaiset katkerat minä-minä tyypit! Ei voi muuta sanoa! Mene itse töihin ja lopeta se nillitys muiden tuloista ja menoista.

Osittain samaa mieltä

Olen samaa mieltä, että kaikkien asumistuen määrän pitää olla sama. Työssäkäyvissäkin voi olla vaikkapa vammaisen lapsen vanhempia, jotka aivan yhtä lailla tarvitsisivat enemmän tukea. Tosi väärältä tuntuu se, että eläkeläinen voi asua vaikka kuinka isossa asunnossa ja saada siihen vielä isommat tuet kuin työssä käyvä tai muu köyhä esim. työtön. Asumiseen voisi saada ylimääräistä tukea joillakin muilla perusteilla, mutta eläke ei riitä perusteeksi. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi eläkeläisten pitäisi saada isompaa tukea asumiseen kuin esim.lapsiperheen? Tai opiskelijan?

Jos ei rahat riitä niin muutettava pienempään/halvempaan. Tiedättekö edes millä perustein eläkeläisen asumistukea on myönnetty? Miksi yksinasuvan eläkelöisen pitäisi saada isompaa asumistukea vain siksi että on joskus muuttanut isoon asuntooon ja nyt jäänyt siihen yksin, pakkohan se on muidenkin muuttaa olosuhteiden vuoksi.

Sitäpaitsi.. suurin osa eläkeläisistä on elänyt Suomen ns.parhaat ajat. Nykyiset duunarit ei tule koskaan pääsemään sellaisiin ansioihin tai virkoihin mitä ennen sai. Nykyään edes kouluttautumalla ei varmisteta toimeentuloa.

Tiedän perusteet, joilla tukea myönnetään. Sinä et taida tietää, että ei sitä kovin isoihin tai kalliisiin asuntoihin edes saa? Joten turha on huolesi, että eläkeläinen sillä kovin ylellisesti pääsisi asumaan. Toisekseen siinä on tulorajat, eli vähänkään isotuloisempi eläkeläinen ei sitä saa.

Vaikka suurin osa eläkeläisistä on elänyt Suomen ns. parhaat ajat, silloinkin on ollut pienipalkkaisten töiden tekijöitä, esim. siivoojia, kaupan myyjia... Lisäksi äitiyslomia ei ole ollut ja lastentarhojakin heikosti, eli jos on lapsia halunnut, on usein ollut pakko jättäytyä kotirouvaksi siksi aikaa kun ne ovat alle kouluikäisiä. Tämä on entisestään pienentänyt eläkettä.

Pienempään asuntoon muuttaminen ei usein ole mahdollista yksinkertaisesti siksi, että pienempiä ja halvempia asuntoja ei ole tarjolla.  

Jos asumistukea pienennetään, osa eläkeläisistä joutuu toimeentulotuen asiakkaaksi. Tämä on sikäli väärin, että toimeentulotuen on tarkoitus olla viimesijainen ja ihan tilapäinen etuus vain. Sosiaaliturvajärjestelmän ajatus ei ole ollut se, että toimeentulotuella ollaan vuosikausia ja eläkeläisen tapauksessa koko loppuikä. Tämän takia eläkeläisten asumistuki onkin ollut isompi kuin työikäisten. Eläkeläisella kun ei ole odotettavissa taloudellisen tilanteen kohentumista työllistymisen tai paremmin palkkattuun työhön siirtymisen myötä.

Eli näissä oloissa en kannata eläkeläisten asumistuen leikkausta. Pidemmän päälle asumistuki yleensä on kyllä ongelma, sillä se valuu vuokranantajien taskuun. En tätä ongelmaa kuitenkaan nyt lähtisi hoitamaan eläkeläisiltä leikkaamalla.

Vierailija

Eläkelläinen on sen tuen ansainnut. Esim. Kaupungin vuokra-asunnossa asuva sossupummi ei, ei niidenkään tarvitse vaihtaa edes pienempään asuntoon, pääasia että katto on päänpäällä ja moni heistä ei ole tehnyt murto-osaakaan niistä töistä mitä eläkelläiset ovat tehneet. Niin ja heillehän ei makseta pelkkää asumista vaan kaikki. Eläkelläiset osallistuu itsekin kustannuksiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että kaikkien asumistuen määrän pitää olla sama. Työssäkäyvissäkin voi olla vaikkapa vammaisen lapsen vanhempia, jotka aivan yhtä lailla tarvitsisivat enemmän tukea. Tosi väärältä tuntuu se, että eläkeläinen voi asua vaikka kuinka isossa asunnossa ja saada siihen vielä isommat tuet kuin työssä käyvä tai muu köyhä esim. työtön. Asumiseen voisi saada ylimääräistä tukea joillakin muilla perusteilla, mutta eläke ei riitä perusteeksi. 

Eläkeläinen ei saa asumistukea vaikka kuinka isoon asuntoon.

Vammaisten lasten vanhemmille on omat siihen vammaisuuteen perustuvat tukimuotonsa.

Vierailija

Olen työelämässä, mutta en tule ikinä saavuttamaan sitä vaurautta, mitä suuret ikäluokat omilla päätöksillä itselleen petasivat. Nyt itkevät kun eivät halua käyttää niitä varojaan, vaan kaikki pitää saada ilmaiseksi tai halvemmalla. Suuret ikäluokat vievät suojatyöpaikkansa mukanaan eläkkeelle, ei niihin palkata enää ketään toimittamaan tyhjää seuraaviksi vuosikymmeniksi. Kun minä pääsen eläkkeelle, ei eläkkeitä varmasti enää yhteiskunta maksa, vaan jokainen on täysin vastuussa omasta elämisestään. Omat vanhempani pääsivät eläkkeelle noin 60 vuotiaana täysissä sielun- ja ruumiin voimissa. Minä tuskin koskaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eläkelläinen on sen tuen ansainnut. Esim. Kaupungin vuokra-asunnossa asuva sossupummi ei, ei niidenkään tarvitse vaihtaa edes pienempään asuntoon, pääasia että katto on päänpäällä ja moni heistä ei ole tehnyt murto-osaakaan niistä töistä mitä eläkelläiset ovat tehneet. Niin ja heillehän ei makseta pelkkää asumista vaan kaikki. Eläkelläiset osallistuu itsekin kustannuksiin.

Se on eläkeLäinen yhdellä ällällä.

Käyttäjä134
Seuraa 
Liittynyt21.10.2015

ongelma on monesti että perhe on asunut  4 makuuhuoneen asunnossa tai omakotitalossa ja siinä samassa asutaan edelleen vaikka lapset on muuttanu kotoa 40v sitten. Minusta yhteiskunnan ei tarvi tukea sitä että yksinasuvalla vanhuksella on varaa asua isossa asunnossa vaan yksiö riittää hyvin. Asunnon myynnistä saaduilla rahoilla elää usein jo melko pitkään. 

Lääkekulut sen sijaan pitäisi minusta huomioda paremmin esim kansaneläkettä saavilla, useinhan se on se ongelma, ei niinkään asumisen kalleus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen ei saa asumistukea vaikka kuinka isoon asuntoon.

Vammaisten lasten vanhemmille on omat siihen vammaisuuteen perustuvat tukimuotonsa.

Vammaisen lapsen hoitoon, matkoihin, mahdollisiin asuntoon tehtäviin korvauksiin saa tukea, mutta saako siihen, että asunnon olisi hyvä olla hieman tilavampi, jotta esim. pyörätuolilla pääsee liikumaan ym. 

Iltasanomissa kerrottiin kyllä eläkeläisestä, joka asui 2 huonetta ja keittiö asunnossa kissansa kanssa ja siitä sitten joutuisi lähtemään. 

Eläkeläiset ovat toki pienituloisia, mutta on muitakin pienituloisia, joilla voi olla aivan yhtä tukala tilanne. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat