Miksi henkilöllisyystodistus on maksullinen suomalaiselle?

Vierailija

Voisiko joku viisas selittää tämän minua askarruttavan seikan eli  miksi henkilöllisyystodistuksesta pitää oman maan ihan syntyperäisen kansalaisen maksaa ?

Ajokortin kyllä ymmärtää että se on maksullinen mutta siis henkilöllisyystodistus? Joka taitaa olla ihan perustuslaillinen juttu että meille kuuluu kansalaisuus?

Siis onko kukaan muu ihmetellyt tätä?

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olethan sinä kansalainen ilman henkilökorttiakin.

Olenko?

Kansalainen tarvitsee henkilöllisyystodistuksen todistaakseen henkilöllisyytensä.

Että hän on todistettavasti se "kansalainen" kuka on.

Henkilökortti on (kuvallinen) todistus haltijansa henkilöllisyydestä.

Se on voimassa 5 vuotta.

Henkilökorttia hakiessa todistetaan --henkilöllisyys-- voimassa olevalla passilla tai voimassa olevalla --henkilökortilla.

Henkilökortista peritään valtion maksuperustelaissa (150/1992) säädettyjen perusteiden mukainen maksu.

Vierailija

Eiköhän tuossa ole niinkin hyvä idea taustalla kuin raha. Tuo olisi taas melko iso siivu maksaa jokaiselle kansalaiselle henkilökortti viiden vuoden välein.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuossa ole niinkin hyvä idea taustalla kuin raha. Tuo olisi taas melko iso siivu maksaa jokaiselle kansalaiselle henkilökortti viiden vuoden välein.

Nykyisellä sormenjälkitekniikalla se voisi aivan hyvin olla voimassa pidempään. Ja voisi sitä rajoittaa myös niin, että kadonneen/vaurioituneen maksat itse.

Vierailija

Hyvä kysymys. Henkkarien pitäisi tosiaan olla ilmaiset, koska ilman niitä ei saa avattua pankkitiliä. Pankkitunnukset taas vaaditaan, jotta voi asioida monissa kansalaisen verkkopalveluissa. Molempien pitäisi olla ilmaiset: henkilöllisyystodistuksen ja verkkopankkitunnusten.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Passin ymmärrän, että se maksaa, mutta henkilöllisyystodistus pitäisi olla ilmainen.

Ei se millään voi olla ilmainen. Sen tekeminen ja käsittely maksaa.

Vierailija

Eikö kansalaisella ole siis mitään velvollisuuksia, vain oikeuksia? Valtion pitää antaa minulle kaikki, jotta voin antaa jotain valtiolle. Jännä ajatusmaailma.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eikö kansalaisella ole siis mitään velvollisuuksia, vain oikeuksia? Valtion pitää antaa minulle kaikki, jotta voin antaa jotain valtiolle. Jännä ajatusmaailma.

Totta! Mutta nämä unelmoijat käsittävät asiat toisin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Totta kai kansalaisella on velvollisuuksia, kuten oppivelvollisuus (ja miehillä asevelvollisuus). Mutta koska Suomessa syntyessään kansalaiseksi tulemista ei voi valita, vaan henkilö liitetään järjestelmään kysymättä ja hänelle annetaan henkilötunnus näin hänet identifioiden, niin siitä syystä henkkareiden pitäisi olla maksuttomat kaikille. Samoin pankkitunnusten, koska niiden varaan julkinen valtakin jatkuvasti palveluitaan perustaa.

Vierailija

Kansalaisuus ja henkilöllisyys ovat eri asioita. Ei kansalaisuus ole henkilöllisyystodistuksesta riippuvainen. Periaatteessa olen kyllä sitä mieltä, nyt kun asia tuli puheeksi, että koska henkilöllisyys on monessa asiassa pakko voida todistaa asiakirjalla, sen  saaminen ei tulisi olla maksullista. 

Vierailija

18 vuoden ajan saat ilmaisen henkilöllisyystodistuksen: Kela-kortin. Tämä ja vanhempiesi sana riittää todistamaan, että olet se henkilö joka kortissa lukee. Siitä eteenpäin olet omillasi mutta myös vapaa hakemaan kansalaisuutta muualta.

Vierailija

Loogisinta voisi olla, että samalla kun henkilö syntyy ja identifioidaan eli hän saa henkilöturvatunnuksen, saa hän myös henkilökortin jolla todistaa juridisesti henkilöllisyytensä tarvittaessa.

Mikäli henkilökortti vahingoittuu tai katoaa, niin uusiminen tai tarkemmin uuden henkilökortin hakeminen puuttuvan tilalle olisi maksullista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olet myös vapaa olemaan ilman henkareita vai onko suomessa joku laki jonka mukaan sinulla on oltava henkilöllisyystodistus?

Laki ei vaadi, mutta käytännössä elämästä tulee mahdotonta. Ei voi avata pankkitiliä ja saada palkkaa/etuuksia tilille (käteisenä ne eivät ole saatavissa), ei voi noutaa lähetyksiä postista, ei voi äänestää, ei voi avata puhelinliittymää (mutta prepaidin toki käteisellä saa, jos jostain saa käteistä - prepaidille ei vaan saa ladattua nettipankissa lisää arvoa, kun ei ole pankkitunnuksia), ei saa matkakorttia, ei vuokrasopimusta - missä ihminen asuu, mistä saa tuloja, miten asioi eri virastoissa?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat