Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin myydä muotokuvia osa-aika työn ohessa, onko mahdollista?

Vierailija

Piirrän muotokuvia ihmisistä ja lemmikeistä liiduilla, ja haluaisin hyödyntää tämän taidon tehdäkseni vähän rahaa (teen nyt osa-aikatyötä) Haluaisin perustaa itselleni toiminimen ja markkinoida itseäni kunnolla. Tämä hanke ei yksinään ole kannattava, mutta jos tekisin ohessa osa-aika työtä, niin talous olisi vähän turvattu...

Ratkaisu olisi kiva siitä, että hyödyntäisin ns. Erikoistaitoni, saisin lisää rahaa näinä huonoina työttömyysaikoina ja saisin hyvällä omatunnolla työskennellä kotoa käsin. Teen mieluiten työtä yksin, enkä ole kovin sosiaalinen...

Mitä mammat ovat mieltä? Olisiko tämmöinen suunnitelma mistään kohtaa fiksu tai edes mahdollinen? Paljonko olisitte valmis maksamaan muotokuvista? Jos toteuttaisin hankkeen, mitä mahdollisille tuille kävisi?

Kommentit (13)

Vierailija

En olisi kiinnostunut ostamaan mitään harrastelijan piirtämiä muotokuvia, miten ajattelit toteuttaa tämän? Istuisivatko ihmiset ja koirat sinulle mallina, vai piirtäisitkö valokuvasta? Millaisia hintoja ajattelet voivasi pyytää? Minun mielikuvani ovat näitä etelän lomakohteissa nopeasti tuherrettuja "muotokuvia", joita pidetään seinällä, eikä niistä yhtään ulkopuolinen tiedä ketä se esittää.

Vierailija

Optimistina sanoisin että kuulostaa ihanalta! Saisit tehdä kotoa työtä josta pidät ja jossa saat toteuttaa itseäsi! Realisti minussa sanoo että onkohan tuo ihan järkevää, saisitkohan tarpeeksi tuloja?

Oikeasti. Älä pelkää kuten minä. Toteuta unelmasi ja kokeile kantaako siivet! Good luck!

Vierailija

Valokuvista olen piirtänyt mm. Itselle ja lahjaksi. Jos olen hypoteettista hintaa miettinyt töilleni, niin A4 kasvokuva olisi 20-25€, A3 kuva kahdella naamalla 50€ jne.

Siksi vähän kyselinkin, mitä ihmiset yleensä olisivat valmiita maksamaan muotokuvista.

-Ap

Milli

Jos perustat toiminimen niin olet yrittäjä. Eli et saa esim työttömyystukea. Voit myydä tauluja myös yksityisenä ihmisenä. Alv ja eläkemaksut tulee maksaa jos tulot näistä tauluista on yli 8500e vuodes.  Eli ei kannata toiminimeä pistää

Vierailija

rahan tekeminen on vaikeaa.

Lähtökohtaisesti voit verrata noin 1.6x laskutuksesta nettona (kulujen jälkeen) jäävää hintaa palkkaan.

Eli piirtäminen, sähköpostittelu, lähettely, materiaalit, kaikki puuhaan kuluva aika huomioiden kassaan pitäisi jäädä noin 1.6 * käytetty aika * haluttu palkka. Tuo siis sellainen järkevä ehdoton minimi. Jos kuvaan menee 2h ja kaikkeen sähläämiseen kolmas h tulisi kympin palkkaa ajatellen (ja 10e materiaaliin ja postitukseen) hinnaksi esim n. 60e.(3*1.6*10e+10e kuluja) Jos homma pysyy pienenä ei alv velvollisuutta ole. 

Isoin riski on se, että yrittäjänä et voi olla työtön. Eli jos oikea duuni loppuu ja yrittäjyys tuottaa sen 200e/kk olet "se on voi voi" tilanteessa. Riski on ainakin mahdollisen ansiosidonnaisen kohdalla. 
Tämä kannattaa selvittää kunnolla. Pahimmillaan myös perheenjäsenet ovat tulilinjalla. Ei ole ihan yksi eikä kaksi tapausta kun maanviljelijän vaimo saa työstään kenkää ja ansiosidonnaista hakiessa sanotaan, että sähän teet töitä siellä tilalla. Ihan sama vaikka mies olisi hoitanut kaikki tilan työt siihen saakka ja siitä lähtien. Näistä on tosi epäoikeudenmukaisia tarinoita. 

Vierailija

Kysytääs nyt sulta että kauanko sulla menee aikaa piirtää tämmönen A4-kasvokuva? Luulisin että yli tunti tai kaksi? Onko 20e monen tunnin työstä riittävä korvaus...

ja tärkeimpänä, oletko hyvä?

Milli

Vierailija kirjoitti:

Valokuvista olen piirtänyt mm. Itselle ja lahjaksi. Jos olen hypoteettista hintaa miettinyt töilleni, niin A4 kasvokuva olisi 20-25€, A3 kuva kahdella naamalla 50€ jne.

Siksi vähän kyselinkin, mitä ihmiset yleensä olisivat valmiita maksamaan muotokuvista.

-Ap

huoma et jos yrittäjäksi ryhdyt (toiminimi) niin tuntipalkan päälle tulee laskea eläkevakuutusmaksu, omat verot sekä alvit. Eli 40e tuotteesta sulle jää alle 20e käteen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

huoma et jos yrittäjäksi ryhdyt (toiminimi) niin tuntipalkan päälle tulee laskea eläkevakuutusmaksu, omat verot sekä alvit. Eli 40e tuotteesta sulle jää alle 20e käteen. 

Alvia ei tarvitse maksaa, jos myynnit vuodessa alle 8500€, mutta ihan hyvät pointit! 20€ on varmasti liian vähän, mutta pelottaa että mahdolliset asiakkaat nurisevat jos on "liian kallista"...

-Ap

Vierailija

Keskeisin kysymys on kuinka hyvin oikeasti osaat piirtää? Kukaan ei osta vähän sinnepäin tehtyjä harrastelijatason piirustuksia.

Tuntihintaa ei kannata työlle laskea, se on taiteessa aina pieni. Homma voi kannattaa, jos ajattelet sen niin päin, että se on harastus joka voi joskus tuoda pieniä lisätuloja.

Vierailija

Kannattaa tosiaan miettiä todella tarkkaan, että kannattaako yritystoiminnan ylläpito. Yritystoiminta kun tuo aina mukanaan kaikenlaista raportointivelvoitetta ym viranomaisille. Jos itsellä ei ole taitoa tehdä, pitää ottaa tilitoimisto. --> riittääkö tulot edes kattamaan nämä kulut. Samoin monen kommentoima työttömyysturva on kyseenalainen jos olet yrittäjä. Kannattaa käydä selvittämässä asianmukaisilta viranomaisilta asiat tosi tarkasti.

Jossain vaiheessa luin netistä Ukko.fi palvelusta, jonka kautta yksityishenkilö voi laskuttaa töitään (sinne siis lähetetään verokortti). En tiedä toimisiko tämä sinulla.

Hintaa kommentoidakseni: itse en välttämättä olisi kuvailemiesi piirrosten asiakas ja en olisi valmis maksamaan harrastelijan peruspiirroksesta vaikkapa 30 euroa (tai piirroksessa pitäisi olla jotain todella poikkeuksellista tms). Toisaalta unelmiaan kannattaa seurata samalla kun pitää jalat maassa ja realiteetit tiedossa.

Tsemppiä sinulle!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat