Millainen henkilökohtaisen avustajan pitäisi olla luonteeltaan?

Vierailija

Millaista työ on?

Minulla olisi mahdollisuus sellaiseen työhön, mutta epäilyttää vähän, sovinko siihen kauhean hyvin. Olen aika epäsosiaalinen, enkä kauheasti pidä läheisyydestä toisten kanssa. Toisaalta olen aika mutkaton enkä helposti järkyty - paitsi toisen ihmisen eritteiden kanssa tekemisissä oleminen tuntuisi kauhealta. Avustettava käy kai itse vessassa. 

Kommentit (14)

Vierailija

Vaatii lehmänhermoja ja et saa olla kovin omanarvontuntoinen. Henkilökohtaisen avustajan työ on siitä käsittämätön, että palkan maksaa kunta/kaupunki ja esimiehen oikeudet on annettu ihmiselle, joka usein on jollain tavalla vajaa. Missä muussa työssä ihmisen pitää olla vajaakuntoisen ihmisen komenneltavana, jolle usein nousee "työnantajan" oikeudet hattuun? Ihmisen, joka hyvin todennäköisesti ei itse ole tehnyt päivääkään työtä. Henkkari on mielestäni hoitotyöntekijä ja tärkeä avustettavalle, mutta kyllä sen esimiehen pitäisi olla siellä kaupungin puolella. Nykyinen tilanne on omituinen ja sitten ihmetellään, kun kukaan ei halua avustajaksi. Osa avustettavista on jees, mutta liian moni kiusaa työntekijää, komentelee asiattomasti jne.

Vierailija

On mulla hyvät hermot, mutta en ole miten tahansa pompoteltava. Avustettava ei ole vanhus, vaan liikuntavammainen. Vanhuksen avustajaksi en taitaisi sopia. ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vaatii lehmänhermoja ja et saa olla kovin omanarvontuntoinen. Henkilökohtaisen avustajan työ on siitä käsittämätön, että palkan maksaa kunta/kaupunki ja esimiehen oikeudet on annettu ihmiselle, joka usein on jollain tavalla vajaa. Missä muussa työssä ihmisen pitää olla vajaakuntoisen ihmisen komenneltavana, jolle usein nousee "työnantajan" oikeudet hattuun? Ihmisen, joka hyvin todennäköisesti ei itse ole tehnyt päivääkään työtä. Henkkari on mielestäni hoitotyöntekijä ja tärkeä avustettavalle, mutta kyllä sen esimiehen pitäisi olla siellä kaupungin puolella. Nykyinen tilanne on omituinen ja sitten ihmetellään, kun kukaan ei halua avustajaksi. Osa avustettavista on jees, mutta liian moni kiusaa työntekijää, komentelee asiattomasti jne.

Ikävää, jos sinulla on kurjaa kahdeksan tuntia vuorokaudessa. 

Avustettavalla on kurjaa vielä ne loputkin 16 tuntia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

On mulla hyvät hermot, mutta en ole miten tahansa pompoteltava. Avustettava ei ole vanhus, vaan liikuntavammainen. Vanhuksen avustajaksi en taitaisi sopia. ap

Tai sitten just toisinpäin. Vanhukset voivat olla hyvin mukavia avustettavia, arvostavat saamaansa apua, eivätkä hyppyytä avustajaa. Ja tietysti myös kaikki muut, jotka ovat avustajan tarpeessa. Vanhat ihmiset kuitenkin ovat suurella todennäköisyydellä itse tehneet paljon töitä elämässään ja osaavat asettua auttajankin asemaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvat avustustajan työt ovat kokopäiväisiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Häh? Onko se oikeasti tuollaista?

Meillä on käynyt joskus kotipalvelu, kun olin sairaana... Ei taida olla ihan sama asia kylläkään. Mutta kyllä mielestäni kaikki ihan hyvin meni, enkä kokenut että olisin komennellut vaikka toinen auttoi mun arkiasioissa ja sanoin mitä toivoin tehtäväksi. ap

Vierailija

Ala-arvoista työtä. Avustettavat lähes aina purkavat paskaa elämäänsä avustajaan. Säälittävää hommaa. En tekisi uudestaan tuntiakaan.

Vierailija

Avustettavan ja avustajan suhde on melko usein läheinen vaikkakaan ei samalla tavallaa kuin ystäviin tai muihin läheisiin. Jos sitä ei siedä ei ehkä pitäisi avustajaksi ryhtyä, avustettavan siihen on pakko jollakin tavalla sopeutua.

Erityisen sosiaalista luonnetta työ ei ielestäni vaadi, riippuu toki hyvin paljon myös avustettavasta ja työtehtävistä jotka kyseiseen avustamiseen liittyy.

Aina avustustyö ei vaadi sitä että apua kaivattaan wc asioissa tai henk.koht. hygieniassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Avustajan syytä se ei kuitenkaan ole ja se pitäisi myös avustettavan muistaa. Jos hän tarvitsee esim. terapiaa ei avustaja ole terapeutti vaan se apu on haettava muualta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaikeaa elämässä, on oikeutettua purkaa se johonkin parikymppiseen.

Tällä logiikalla monet avustettavat toimivat.

Vierailija

No asiahan on niin, että avustettavia on niin monenlaisia, ettei mitään yksittäistä totuutta ole.

Esim. näkövammaisen avustajana toimimisessa aika tärkeää on sanallinen ilmaisutaito, siis se, että saa suunsa auki ja osaa tarvittaessa kuvailla asioita, esim. kaupassa ja muissa vastaavanlaisissa tilanteissa. Ei mitään sen ihmeellisempiä erityisvaatimuksia ole, tai en nyt ainakaan keksi. Monesti huumorintajusta ei ole haittaa, koska kaikenlaista sattuu ja tapahtuu.

On aivan erilaista toimia sokean oppaana Lidlin-reissulla ja hieman jeesata häntä kodin siivoushommissa kuin vaikkapa toimia halvaantuneen tai vaikeasti liikuntavammaisen avustajana – tai kehitysvammaisen avustajana.

Ei näissä jutuissa tosiaan ole mitään yhtä ainoaa totuutta. On tällä palstalla ollut aika rankkoja kauhukertomuksia avustajan työstä, ja ei voi kuin ihmetellä, että kaikenlaista sitä onkin. Mutta se vain kertoo, että ihmiset ovat ihmisiä, oli heillä vammoja tai ei. On hyviä hommia ja sitten niitä, joissa kusipäisyys saa vallan.

Vierailija

Se on ihan tuurista kiinni että millainen avustettava sattuu kohdalle. Työskentelen firmassa missä esimiehenä ei toimi avustettava vaan työajat ja asiakkaat tulevat esimiehen kautta. Tämä on ehkä ns. turvallisempi vaihtoehto siinä mielessä, että ei joudu olemaan vastuussa yhdelle henkilölle ja sitoutumaan pitkäksi aikaa jos kemiat ei kohtaa. Tietysti n. 50 asiakkaan joukosta löytyy varmasti sitten niitö inhottavempia asiakkaita mutta tieto siitä, ett pääsee parin tunnin sisällä sieltä pois helpottaa paljon.

Monilla on meidän palveluiden kautta myös henkkari, ja mun kokemuksien mukaan se avustettava aistii myös jos kemiat ei kohtaa ja tällöin työsuhde päätetään koeajalla. Tietysti poikkeuksiakin on.

Kannattaa kokeilla ja pitää huoli siitä että koeaika on työsopimuksessa ylhäällä - tällöin voit itse lopettaa työt jos homma ei tunnu itselle sopivalta. Parhaassa tapauksessa voit saada itsellesi elinikäisen ystävän.

Vierailija

Avustettavia on niin erilaisia! Opiskeluaikana (sosionomi) tein välillä avustajan sijaistuksia. Kyseessä oli työssä käyvä hlö, jolla oli liikuntavamma ja perhe. Autoin suihkussa ja vaatteiden pukemisessa ja riisumisessa, nostin ruuat esille ja valmistin yleensä lounaan, jos olin siellä siihen aikaan. Avustettava olisi voinut kokata itsekin, mutta hän oli yleensä koneella töiden parissa siihen aikaan. Ulos mennessä availin ovia ja autoin liikkumisessa. Jos olin työkokouksessa mukana, odotin monesti huoneen ulkopuolella. En koe, että olisin ollut komenneltavana, sillä sehän on avustajan työtä, että auttaa siinä, mikä on toiselle hankalaa. Minusta on vain hyvä, jos avustettava osaa puhua ja kertoa, mitä tehdään seuraavaksi. Silloin ei mene niin pieleen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat