Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Blogit, instagramit, toisten kopiointi, stalkkaus, identiteettivarkaudet jne?

Somessa kaikki mahdollista?

Mietin että kuinka yleistä mahtaa olla tuo on että käytetään toisten blogikuvia tai instagramkuvia ja annetaan ymmärtää että ne ovat omia?

Kuten esimerkiksi Mungoannalle juuri kävi?

Entä miten yleistä on että bloggaajia (tai bloggaamattomia) ihaillaan ja stalkataan tuntemattomien toimesta, selvitellään osoitteita ja käydään kytiksillä? Tietääkö kukaan?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Eikö joskus ollut kaksi jotain secret luxury tms nimistä suomalaista blogia, joissa toinen otti saman näköisen asunnon makuuhuoneessa saman näköisiä asukuvia saman näköisten vaatteiden ja asusteiden kanssa kuin toinen?? Paljastui kai kun joku lukija kysyi jommalta kummalta blogin pitäjältä kommenttiosiossa että miksi ihmeessä tama pitää kahta samanlaista blogia rinnakkain eri osoitteissa?

Vierailija

Ulkomaan instagrammaajilla oli mielenkiintoinen tyylin kopiointijuttu, josta olen lukenut ulkomaan blogiaiheisilta keskustelupalstoilta. Kaksi itäeurooppalaista arviolta 30-40v muotinaista eli romanialainen ja venäläinen päätti tavata yhteisen harrastuksen puitteissa, toinen otti miehensä mukaan ja toinen alkoi iskeä toisen rikasta miestä. Toinen suivaantui tästä ja pisti välit poikki. Toinen sai itselleen rikkaan miehen ja pari vuotta myöhemmin alkoi ostamaan toisen perässä täsmälleen samat luksustuotteet ja otti prikulleen samanlaiset asukuvat samoissa lomapaikoissa pitkin maapalloa kuten samojen hotellien edustoilla ja allasosastoilla ja tästähän kunnon instasota sai alkunsa. Instagramseuraajat joutuivat käytännössä valita kumman leiriin kuuluvat sillä blokkasivat toistensa lukijoita ja kommentoijia.

Jäin lähinnä ihmettelemään että jos jollain on pistää tuommoiset satatonnia vaatteisiin ja asusteisiin kuussa niin miksi ostavat tiettyjen suunnittelijoiden samat jutut, ja että mikseivät teetä mitään uniikkia laukkua, kenkiä ja vaatteita tuolla rahalla itselleen eli sellaista jota muut eivät käytännössä pysty kopioimaan, tai ainakaan kovin helpolla kopioimaan?

Vierailija

korj ylläolevaan: toinen sai itselleen myös rikkaan miehen (ei saanut vietyä tuon toisen miestä kuitenkaan) :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Pipsa joutui muuttamaan rivitaloasunnosta pois kun siellä joku stalkkeri piinasi.

Siis joku naapuri stalkkas?

Vierailija

Se, joka asiansa ja kuvansa netissä levittelee, tekee sen ihan omasta halustaa, joten on kyllä turha kitistä jälkikäteen.

Itse en kirjaudu tms yhtään mihinkään, eikä tule mieleenkään laitella yhtään kuvaa mihinkään, mihin kukaan muu pääsee katselemaan.

Vierailija

Mielestäni tämä tapahtui jossain Ruotsissa tai Tanskassa, jossa joku sisustus- tai lifestyletoimittaja ei ollut somessa mutta joku varasti netistä hänen naamakuvansa ja teki hänen nimellään facebooktilin. Feikkaaja eli identiteettivaras pyysi eri toimittajilta ja merkeiltä tuotteita "lainaan kuvauksia varten" sen tilin kautta muttei palauttanut niitä. Identiteettivaras jäi kiinni kun tältä oikealta henkilöltä alettiin periä lainaamiaan tuotteita takaisin ja kun joku kollega kysyi että miksi et ole vieläkään hyväksynyt häntä facebook-kaveriksi ja kun ilmoitti ettei hän missään facebookissa ole, ja sai kuulla että oletpa ja meni katsomaan!

Tämä on oikeasti pelottavaa.

Kai tuo jäi kiinni ja sai syytteet korvausvaatimuksineen mutta ehti kuitenkin pilata toisen mainetta olemalla "röyhkeä toimittaja joka ei palauta lainaamiaan tuotteita".

Olen kuullut vastaavista tapauksista myös kanadalaisilta ja amerikkalaisilta ystäviltäni.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Se, joka asiansa ja kuvansa netissä levittelee, tekee sen ihan omasta halustaa, joten on kyllä turha kitistä jälkikäteen.

Itse en kirjaudu tms yhtään mihinkään, eikä tule mieleenkään laitella yhtään kuvaa mihinkään, mihin kukaan muu pääsee katselemaan.

Tuossa vielä sellainen huono puoli kun levittää tietoja ja suunnitelmia nettiin että se kiinnostaa voroja, sillä muistan miten ruotsalainen ökybloggaaja hehkutti joskus että aikoi lähteä kauas matkoille, sillä välin vorot kävivät tyhjentämässä hyvällä alueella olevan arvoasuntonsa vaatehuoneen, kirjoitti blogiin että ottivat sieltä kalleimmat luksuskäsilaukut, perintökorut ja arvokellot. Todennäköisesti olivat katsoneet blogista että mitä kaikkea omistaa ja että mitä asunnosta kannattaa ottaa ja että koska bloggaaja on poissa! :o Fiksuimmat varkaat osaavat todennäköisesti viritellä jotkut perus kotimurtohälyttimet niin ettei ne ehdi ottaa yhteyttä mihinkään ja onhan tuossa aina se riski että ehtivät pois paikalta ennenkuin vartiointi tai poliisi tulee paikalle. Varsinkin suuremmissa kaupungeissa joissa hälyytyksiä saattaa tulla paljon ja resurssit ei riitä. Tukholmassakin kuulemma ollut todella paljon niitä itäpuolen liigoja jotka varastaa kaikkea isoista autoista pieniin arvokamoihin.

Ihmettelen niitä jotka brassailee leveästi ja esittelee julkisesti netissä talojaan, kesäpaikkojaan, autojaan, veneitään, matkojaan, tuotteitaan ja vielä kaiken lisäksi lapsiaan, että katsokaas mitä ihanan kallista elämää meidän perhe elää. Eikö heitä pelota että joku sekopää saattaisi kidnapata lapset ja vaatia lunnaat??? Jopa näin pienessä maassa kuin Suomi?

Vierailija

The realm of maria-blogin marian kuvia oli joku käyttänyt ja huijannut miehiä. Pelottavaa ja inhottavaa, etenkin kum bloggaaja on niin symppiksen oloinen :(

Vierailija

Tosielämässä minulle käynyt näin; minun työkaveri, joka minua 10 vuotta vanhempi nainen, oli esiintynyt minuna baarissa iskiessään miehiä! Ehkä muuallakin mutta tuosta jäi ainakin todisteet.

Pidän vaatteista, meikkaan ja laitan hiuksiani, ja olen luonteeltani hyvin sosiaalinen ja tulen kaikkien kanssa toimeen. Tämä työkaveri ei meikkaa, ei laita hiuksiaan, eikä vaikuta siltä että olisi kovin kiinnostunut muodista ja on melko arka ja vetäytyväinen ihmisten parissa. Emme edes ole samassa tiimissä, lähinnä samassa kahvipöytäseurassa vain.

Pari muuta työkaveria olivat menneet hetken mielijohteesta baariin jossa eivät normaalisti käy. Ihmettelivät kauempaa että mitä minä teen siellä ja olivat kävelleet lähemmäksi. Kuulivat kun miehet kutsuivat naista minun nimellä ja tämä vastasi mutta ihmettelivät että eihän tuo lähempää katsottuna ole minä vaan toinen työkaveri! Tämä oli kopioinut minun kampauksen, meikin ja vaatteet asusteineen, jopa täsmälleen sama kaulakoru kaulassa kuin mitä minulla oli edeltävänä päivänä viimeksi ollut!! Nainen oli niin keskittynyt olemaan näiden miesten keskellä ja nauranut vallattomasti ja yrittänyt kuulemma matkia minun eleitäni, etteivät olleet uskoa silmiään ja nappasivat parit kuvat ja ottivat videopätkän todisteeksi kännykameroillaan tämän huomaamatta jotta pystyisivät todistamaan asian minulle.

Kun sain tämän tietooni niin suunnittelimme työkavereiden kanssa pienen keskustelun, tämä tuli töihin taas itsensä näköisenä ja oloisena, hiippaili kuin hiirulainen meidän kahvipöydän ohi jolloin me muka oltiin keskellä jotain keskustelua ja minä sanoin niin kovaan ääneen että varmasti kuuli "ai niin siitä lehtijutusta puheenollen, jos saisin tietää että joku varastaisi minun identiteetin ja käyttäisi minun nimeäni jossain tuolla kaupungilla tai muualla, niin marssisin poliisille tekemään rikosilmoituksen kuvatodisteen kanssa ja vaatisin isot vahingonkorvaukset". Tuo säpsähti, meni entistäkin kalpeammaksi ja livisti takaisin paikalleen. En usko että teki enää mitään tuollaista ainakaan minua kohtaan. En siis viitsinyt hyökätä hänen luokse niiden näkemäni kuvien kanssa ja kysyä että mitäs nämä on ja miksi varastat minun identiteetin nimineen kaikkineen, koska eihän sitä tiedä miten henkisesti sairas ihminen oikeasti kyseessä kun ei ole mitään puheliasta vaan ennemmin sulkeutunutta lajia, ja mitä saattaisi tehdä jos noin äkkipikaisesti häntä alkaisi syyttää? Täytyyhän tuossa olla jotain mielenvikaisuutta jos tuolla tavalla käyttäytyy ja ajatelkaa nyt jos ihminen ostaa samat vaatteet, laukut ja kengät minun perässä vain sen takia että pystyy käyttää niitä siviilissä eikä ollenkaan töissä jossa minä ja muut näkisimme ne, niin todella kalliiksihan se tulee jos on eri vaatteet eri tilanteissa tuplaelämän takia :DD

Vierailija

Miten tuossa Mungon jutussa lopulta kävi? Sehän taisi olla sen verran outo juttu että jopa sen Mungon kuvilla esiintyneen naisen sisko esiintyi instassa Mungon siskona?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Pipsa joutui muuttamaan rivitaloasunnosta pois kun siellä joku stalkkeri piinasi.

Siis oliko tuo tosi juttu vai pelkkää tekosyytä taas?

Vierailija

En tajua miksi moni ei näytä kasvojaan blogeissa tai instagrameissa mutta kun käy Facebookeissa katsomassa tiettyjen tuotemerkkien sivustoilla niin nämä samat ihmiset ovat siellä omilla naamoillaan ja nimillään tykkäämässä niistä ja ei tarvitse olla mikään tyhmä tajutakseen että jopa heidän profiilikuvissa niitä samoja vaatteita ja asusteita joiden ostoa ovat esitelleen instagramin puolella muka niin salaisina persoonina. Aika yksinkertaista identiteetin peittelemistä, sanoisin :-D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oliko tuo tosi juttu vai pelkkää tekosyytä taas?

Kyllä tuo on ihan tosi juttu. Se sekopää kirjoitteli täällä viime syksynä kaikenlaisia juttuja pipsasta. Oli mm tonkinut postilaatikon, kuvannut pipsan auton ja laittanut kuvat nettiin, käynyt penkomassa terassilla ja kurkkinut ikkunoista sisään. Pipsa on tuosta kertonut jollakin porinavideolla.

Vierailija

Varastan jatkuvasti toisten kuvia ja julkaisen ne omanani. Sillä tavalla tulee kuva että oikeasti teen jotain. Viimeksi eilen julkaisin upean luontokuvan ja seuraajat luulivat että olin lähtenyt puistoon. Oikeasti istuin vain kotona.
Tänään julkaisin kuvan raakakakusta ja esittelin sen omanani. Paskat minä mitään leiponut, söin valmista makaroonilaatikkoa ja kaupan valmispullaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat