Ihastuksen huonot uranäkymät suhteen esteenä?

Vierailija

Olen valmistunmassa keväällä yliopistosta alalle, jossa on ihan kohtuulliset työnäkymät. Tapasin syyskuun alussa yliopistolla itseäni vuotta vanhemman toisen alan opiskelijan. Olemme eräällä samalla kurssilla ja paritöitä tehdessämme olen alkanut pitää hänestä todella. Muuta viikko sitten hän pyysi minua "virallisesti" ulos, siihen asti olimme olleet ulkona vain kavereina. Olemme tapailleet muutaman viikon ajan ja pidämme toisistamme.

Ongelmana on miehen opiskelema ala. Hänen alaltaan on oikeasti mahdotonta löytää töitä mistään päin Suomea, sillä töitä ei ole. Tämä ei ole liioittelua, vaan silkka fakta. Mies suhtautuu itse huolettomasti asiaan, eikä hänellä ole erityisiä urasuunnitelmia. Joudun aloittamaan oman työurani todennäköisesti hyvin pienellä paikkakunnalla, sillä vastavalmistuneet pääsevät helpommin töihin, jos hakijoita ei ole paljon. Mies ei voisi saada oman alansa töitä mitenkään samalta paikkakunnalta tai edes läheltä. Minun alaltani töitä voi kuitenkin saada, joten tuntuisi myös hassulta muuttaa pääkaupunkiseudulle vain sen vuoksi, että mies voisi ehkä saada joskus sieltä töitä, kun voisin kuitenkin itse saada töitä muualta Suomesta.

Minun palkallani olisi vaikeaa elättää kahta ihmistä, minkä lisäksi miehelle itselleen työttömyys olisi varmasti kovaa, vaikkei hän ole nyt asiaa edes miettinyt. Olen alkanut miettiä, lopetanko suhteen tähän. Eroaminen tässä vaiheessa ei sattuisi niin paljon kuin myöhemmin. Onko miehen huono uranäkymä siis tarpeeksi hyvä syy erota? Mitä voisin asialle tehdä? Pidän oikeasti miehestä. Tiedostan myös, että olemme seurustelleet vain hyvin vähän aikaa, joten saatamme erota ihan jostakin muusta syystä. Silti (ura)tulevaisuus kuulostaa kuitenkin liian epävarmalta ja minua pelottaa.

Tiedän kuulostavani hyvin pinnalliselta, mutta ystävistäni useat ovat eronneet miehistään työttömyyden takia, eli toinen ei vain saa joltain paikkakunnalta töitä, jolloin taloudellinen niukkuus ym. vaikuttaa sitten parisuhteeseen, tai sitten toinen käy kauempana töissä ja ero tulee yhteisen ajan puutteen vuoksi. Onko joku saanut liittoa, jossa toisella ei ole mitään mahdollisuutta saada töitä paikkakunnalta, toimimaan?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Kannattaa erota. Ei mies ole elämäsi rakkaus tai edes erityisen tärkeä sinulle kun edes harkitset eroa tuollaisen seikan takia. Löydät varmasti sellaisen miehen, jota et jättäisi vaikka mies joutuisi konkurssiin ja saisi miljoonavelat... Sitä on tosirakkaus.

Vierailija

Kiitos kommentistasi, olet varmasti oikeassa! Tästä syystä juuri tänne kirjoitinkin, sillä olen aiemmin ollut valmis tekemään mitä tahansa rakastamani ihmisen vuoksi. Eksäni takia olisin kestänyt konkurssin ja miljoonavelat helposti, sillä rakastin häntä. Ystäväni ovat aina saaneet tukeni, kun ovat sitä tarvinneet, olen sairaalassa istunut yhden ystäväni sairauden takia todella paljon. En siis usko olevani todella itsekäs, vaikka siltä nyt kuulostaakin. Tulevaisuuden epävarmuus haittaa liikaa, kai ihmettelen, miksi hän edes kouluttautuu tuollaisella alalle, itse kun valitsen aina enemmän järjellä kuin sydämellä.

t. ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentistasi, olet varmasti oikeassa! Tästä syystä juuri tänne kirjoitinkin, sillä olen aiemmin ollut valmis tekemään mitä tahansa rakastamani ihmisen vuoksi. Eksäni takia olisin kestänyt konkurssin ja miljoonavelat helposti, sillä rakastin häntä. Ystäväni ovat aina saaneet tukeni, kun ovat sitä tarvinneet, olen sairaalassa istunut yhden ystäväni sairauden takia todella paljon. En siis usko olevani todella itsekäs, vaikka siltä nyt kuulostaakin. Tulevaisuuden epävarmuus haittaa liikaa, kai ihmettelen, miksi hän edes kouluttautuu tuollaisella alalle, itse kun valitsen aina enemmän järjellä kuin sydämellä.

t. ap

Mun mielestä olet itseäsi kohtaan liian rankka olettaessasi olevasi pinnallinen. Et vain välitä miehestä tarpeeksi, joten yrität etsiä sille jonkin tarkemman syyn (huono tulevaisuudenkuva), vaikka oikeasti työttömyyskään ei haittaisi jos mies olisi tärkeä. Ette kenties ole vain se parhain mahdollinen mätch toisillenne - teille kummallekin on varmasti jossain se sopivampi puolisko.

Vierailija

Olen dumpannut itse miehiä miesten uran takia. Kerran tapailin miestä, jonka ammatin ystäväni oli muistanut väärin (tapasimme siis kaverin järjestämien sokkotreffien kautta). Kun sain tietää miehen tarkan ammattin, suhde loppui siihen, sillä kyseisellä uralla työttömyys ei ole väliaikaista, vaan pysyvää. Mielestäni ihmisessä on jotakin vikaa, jos lähtee tietoisesti alalle, joka työllistää kymmenen ihmistä koko maassa. Yhden miehen urakehityksen esteenä olin minä itse, sillä mies sai työpaikan Yhdysvalloista, enkä olisi voinut mennä sinne. Rakastin miestä todella, mutta halusin hänen parastaan ja Yhdysvallat oli sitä, minä en. Ei tunteiden tarvitse olla pinnallisia, jos ei halua olla yhdessä. Aloittaja tuntuu ajattelevan enemmän toista ihmistä kuin itseään, sillä ei tuo minusta ole sydämetöntä, vaan elämää. Jos haluaa lapsia ja vakituisen asuinpaikan, ei voi ottaa miestä, joka ei saa töitä, sillä pelkällä rakkaudella ei elä. Rakkaus muuttuu helposti vihaksi, jos ei mene hyvin. Konkurssia tai sairautta ei voi etukäteen tietää, joten silloin rakkaus kantaa. Jos tietää, ettei mies saa töitä, on se oikeasti rahallinen este. Ei silloin voi heittäytyä suhteeseen kunnolla, kun tietää, ettei siitä mitään voi tulla.

Nykymaailmassa on vaikeaa saada töitä, vaikka olisi hyväkin tutkinto, joten aloittajan poikaystävä joutunee käymään toisenkin tutkinnon, jolloin aloittaja ei kyllä yliopistopaikkakunnalta pois pääse. Moni nainen heittää oman uransa hukkaan ollakseen miehen luona, vaikka ero olisi molempien kannalta usein parempi juttu. Nainen voisi saada töitä muualta, mutta mies sen estää, jos paikkakunnalle jäädään miehen työn tai opiskelujen takia. Entä jos tulee ero, kun mies löytää vaikka uuden. Nainen ei ole työnantajan silmissä haluttu, kun on ollut työtön kauan, kun taas mies jatkaa elämäänsä. Ei itseään kannata päästää sellaiseen tilanteeseen.

Vierailija

Kaksi kaveriani tekivät sen virheen miestensä kanssa, että jäivät heidän takiaan työttömiksi paikkakunnille, jossa heillä ei ollut töitä. Toisen mies opiskeli ja toisen oli töissä. Molemmat erosivat miehistä, toinen miehen saatua tutkintonsa tehtyä ja toinen lapsen syntymän jälkeen. Nyt toinen kaveri on työtön yksinhuoltaja ja toinen yrittää hakea töitä ja selittää cv:n neljän vuoden tyhjää aukkoa parhaansa mukaan.

Vierailija

Eli teille toinen on todellakin vain pelkkä väline, ei ihminen eikä todellakaan rakas sellainen. Ette tiedä rakkaudesta yhtään mitään, tuskin osaatte koskaan ketään rakastaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eli teille toinen on todellakin vain pelkkä väline, ei ihminen eikä todellakaan rakas sellainen. Ette tiedä rakkaudesta yhtään mitään, tuskin osaatte koskaan ketään rakastaa.

Mikäs vajaa ja katkera, toisia haukkuva onneton luuseri siellä kirjoittelee...

Luepa koko ketju ajatuksella niin käsität miten väärässä SINÄ olet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olemme eräällä samalla kurssilla

Ongelmana on miehen opiskelema ala. Hänen alaltaan on oikeasti mahdotonta löytää töitä mistään päin Suomea, sillä töitä ei ole.

Oletteko siis samalla sivuaineen kurssilla? Jospa mies löytääkin työtä sen kautta? Joskus yllättävät aineyhdistelmät ovat hyväksi.

Mutta ei tosiaan kuulosta siltä, että sinä haluat ihastua kyseiseen mieheen.

Miksi muuten välit meni poikki exäsi kanssa, vaikka olisit ollut valmis mihin tahansa miljoonavelkoihin hänen kanssaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs vajaa ja katkera, toisia haukkuva onneton luuseri siellä kirjoittelee...

Luepa koko ketju ajatuksella niin käsität miten väärässä SINÄ olet.

En ole mikään vajaa, ja ylipäänsä tuo kirjava nimittelysi kertoo miten henkisesti tasoton ihminen sinä ja vain sinä itse olet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme eräällä samalla kurssilla

Ongelmana on miehen opiskelema ala. Hänen alaltaan on oikeasti mahdotonta löytää töitä mistään päin Suomea, sillä töitä ei ole.

Oletteko siis samalla sivuaineen kurssilla? Jospa mies löytääkin työtä sen kautta? Joskus yllättävät aineyhdistelmät ovat hyväksi.

Mutta ei tosiaan kuulosta siltä, että sinä haluat ihastua kyseiseen mieheen.

Miksi muuten välit meni poikki exäsi kanssa, vaikka olisit ollut valmis mihin tahansa miljoonavelkoihin hänen kanssaan?

Ensiksi iso kiitos kaikille kommenteista! Ne herättivät ajatuksia, olen samoilla linjoilla siitä, ettei kaikkea voi tehdä vain toisen ihmisen takia.

Olen siis itse hänen pääaineensa kurssilla, minulle kurssi siis on osa sivuainetta, hänelle pääaineen kurssi.

Eksäni menehtyi auto-onnettomuudessa heinäkuussa 2014. Uskon, että tämäkin vaikuttaa siihen, etten uskalla/halua ihastua kehenkään. Tämä olisi ensimmäinen suhteeni eksäni menehtymisen jälkeen.

t. ap

Vierailija

Seurustelin joskus hirmu kivan filosofiasta valmistuneen miehen kanssa ja muutettiin yhteen. Äijä ei saanut töitä. Kyllä meidän rakkaus aika äkkiä kuihtui kun mä tein kahta työtä niska limassa äijän istuessa kotona pohtimassa maailmaa. Yritin kysellä että voisiko mennä kouluttautumaan lisää tai jotain mutta kun filosofia oli hänen intohimo ja muuta hän ei voinut tehdä. Facessa huomaa että työtön edelleen ja aikaa tuosta 10vuotta. Ei rakkaus kestänyt kun toinen ei tehnyt mitään. Toki äijän persoonakin vaikutti kun ei voinut edes tehdä kotitöitä vaan mä tein myös ne mutta jos olisin voinut olla edes vain yhdessä työssä ja äijä olisi ollut töissä niin olisi ollut helpompi rakastaa kun ei olisi tarvinnut valvoa öitä miettien mistä saa rahaa uuteen pesukoneeseen tai vastaavaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sinua on pyydetty ensimäistä kertaa ulos? Ja mietit suhteen lopettamista?

"Muuta(pitäisi lukea muutama) viikko sitten hän pyysi minua "virallisesti" ulos, siihen asti olimme olleet ulkona vain kavereina. Olemme tapailleet muutaman viikon ajan ja pidämme toisistamme."

Olemme siis tapailleet reilun kolmen viikon ajan eli siis käyneet treffeillä ja niin edelleen, minkä lisäksi näemme päivittäin yliopistolla, eli käymme yhdessä syömässä ja niin edelleen. Vietämme käytännössä koko vapaa-aikamme yhdessä, mutta kuten sanoin jo aiemmin, suhde ei siis ole ollut mikään pitkäaikainen, vaan lähinnä haluaisin lopettaa sen ajoissa, jos haluan lopettaa. On helpompaa sekä minulle että hänelle, jos en "päästä" tilannetta liian pitkälle, jos tästä ei voi mitään tulla.

t. ap

Vierailija

Onnittelen aloittajaa siitä, että hän miettii asiaa! Useimmat huomaavat vasta pitkän ajan päästä, ettei toinen sovi itselle syystä tai toisesta. Tuo on hankala kysymys, sillä kuten on moneen kertaan sanottu, ei rakkaus lämmitä talvella tai saa päälle uusia vaatteita. En osaa sanoa mitä aloittajan pitäisi tehdä, mutta hyvä kysymys. Kuinka moni lähtisi jonkun miehen matkaan jos mies kertoisi heti aluksi, ettei aio tai voi tehdä koskaan töitä?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat