Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mirtazapin kokemuksia unettomuuteen?

Sephora

Onko kokemuksia Mirtazapin käytöstä unettomuuteen, eli pieni annos puolikas-kokonainen tabletti 7,5-15 mg? Onko auttanut ja onko tullut millainen olo seuraavaksi päiväksi? Ja nukkuuko niin sikeästi että jos lapsi itkee yöllä niin heräänkö siihen vai nukunko vaan syvästi?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Mulla se auttoi 2 viikkoa. Sitten unettava vaikutus loppui. Tämän jälkeen lääkäri lisäsi lääkkeen lisäksi miedon bentson. Tämä toimi kyllä, mutta en halunnut olla bentsoriippuvainen joten lopetin sen itsenäisesti noin kuukauden käytön jälkeen. Mirtatsapiinia en valitettavasti ole pystynyt lopettamaan, vaikkei se autakaan unettomuuteen enää mulla. Jos yritän edes vähentää neljäsosa-annoksen, vieroitusoireet on täysin sietämättömät ja tekevät työkyvyttömäksi... Ja tämän kun EI pitänyt aiheuttaa riippuvuutta :(

Vierailija

Tuo 15mg on jo liikaa, jos ei ole masennusta taustalla. Ainakin lähtisin 3,75-7,5 mg:stä liikkeelle, koska mirtatsapiini tehoaa unettomuuteen nimenomaan parhaiten ihan minimaalisilla annoksilla - siis niin, että 3,75mg:n annoksella voi olla merkittävästi parempi teho kuin 7,5mg annoksella. En nyt muista, mistä reseptorisysteemeistä tämä johtuu, mutta näin asiaan vihkiytyneet psykiatrit suosittavat. 

15mg annoksella haittavaikutukset (kuten lihominen) tulevat jo selkeämmin esiin, joten siksikin kokeilisin alkuun miniannoksella ja miettisin sitten lääkärin kanssa asiaa, jos ei auta. Unen ei pitäisi olla niin sikeää, ettei lapsen itkuun heräisi, koska lääke ei varsinaisesti rauhoita vaan parantaa unen laatua. Tokkuraa ei pitäisi olla. Pitäisi ja pitäisi, jollain voi kuitenkin olla eri kokemus, koska yksilöitä ollaan. 

Minä en ole käyttänyt mirtatsapiinia, mutta noritrenia olen. Se auttoi omalla kohdalla. 

Sephora

Ajattelin aloittaa tuolla puolikkaalla annoksella 7,5 mg tai sitten ihan 1/4 osa tabletista. Mulla lääkkeet yleensä vaikuttaa kovin voimakkaasti ja väsyttävästi. 

Masennusta ei tosiaan ole, mutta 4 kk unettomuus ja olo kun zombiella. Nukahdan hyvin, mutta herään parin tunnin päästä ja sitten on katkonaista unta ja 4 herään ja en saa enää unta sitten. Kortisonilääkityksestä johtuen tullut tämä unettomuus ja heräily.

Siralud kun joskus syönyt lihasjumeihin, niin siinäkin pieni annos tekee uneliaaksi ja seuraavana päivänä on puolipäivää kyllä ihan tokkurassa. Mietin tekeekö tämä saman olon pienikin annos?

Vierailija

Suosittelen unettomuuteen ainoastaan homeopatisia valmisteita. Tutustu esim. antroposofiseen lääketieteeseen, et pety :)

Vierailija

Komppaan tota pikkuannostusohjetta! Mulla oli vaan silti krapulainen olo ja töissäkäynti oli kamalaa. Herää kyllä yöllä lapsen itkuun mutta saa unen uudelleen. Minulla vaihdettiin ketipinoriin ja sivuvaikutukset paljon pienemmät. Yksilöllisiähän ne on.

Vierailija

Täällä kans yks,joka käyttää Mirtaa unettomuuteen. Mulla oli myös ongelmana aamuyön herääminen,eikä uni enää tullut uudelleen. Otan 15mg tabletista 1/4 ja se turruttaa sopivasti. Herään toki helposti lapsen ääniin. Ruokahalua tuo kyllä lisää hieman, ehkä kilo tai pari tulee lisää... Se on pientä verrattuna siihen,että kärsii pitkäaikaisesta univajeesta.

Sephora

No viina ei kiinnosta valitettavasti, muuta urheilua tulee kyllä päivittäin ja ulkoilua =) Kortisonikuuri nyt vaan tekee tämän olon tälläiseksi ja vie unet. Olisin saanut muutaman päivän saikun, mutta en nyt ottanut ainakaan vielä, katotaan miten lähtee käyntiin tuolla lääkkeellä. Pää on kyllä välillä aivan tyhjä, että hyvä kun nimensä muistaa kun on niin väsynyt.

Vierailija

Mulla on takana useamman kymmenen vuoden unettomuus.Diagnoosi on geneettinen unettomuus,Välillä nukuin10 tuntia yössä mutta heräsin esim, vartin tai puolen tunnin välein.Välillä en nukkunut yhtään tuntia yössä.Loppujen lopuksi sain lääkityksen joka on auttanut.

Käytän Mirtazapinia 7,5 mg ja Triptyliä 50 mg ja pitkävaikuitteista melatoniinia Circadin 2mg. Tällä kombolla nukun miltei kuin tavalliset ihmiset. No välillä on viikkoja että nukun tunnin yössä tms. mutta pääsääntöisesti nukun paremmin kuin koskaan elämäni aikana.

Mitä vähemmän Mirtazapiinia ottaa siis milligrammoissa niin sitä enemmän se nukuttaa. Ei missään tapauksessa kannata nostaa Mirtazapin annostusta siitä 7,5 mg ylöspäin. Itse en nuku millään näistä lääkkeistä yksistään ,onneksi mulle löytyi tuo yhdistelmä joka auttaa.

Oen triptyliä syönyt 15 vuotta nukahtamiseen. Aluksi se aloitettiin 10 mg  vahvuudella ,mutta huomattiin että tuo 50 mg on mulle se kaikkein eniten unta tuova. Trpitylissä pidän taukoja aina muutaman kuukauden välein. Auttaa kuulemma parhaiten jos on välillä hetken tauolla.

Circadin auttaa siihen jatkuvaan yöheräilyyn,Unen laadusta tulee syvempää.

Luontaistuotteista käytän Reishiä silloin kun tilanne meinaa lääkityksestä huolimatta riistäytyä käsistä. 

Kannattaa kokeilla !

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin aloittaa tuolla puolikkaalla annoksella 7,5 mg tai sitten ihan 1/4 osa tabletista. Mulla lääkkeet yleensä vaikuttaa kovin voimakkaasti ja väsyttävästi. 

Masennusta ei tosiaan ole, mutta 4 kk unettomuus ja olo kun zombiella. Nukahdan hyvin, mutta herään parin tunnin päästä ja sitten on katkonaista unta ja 4 herään ja en saa enää unta sitten. Kortisonilääkityksestä johtuen tullut tämä unettomuus ja heräily.

Siralud kun joskus syönyt lihasjumeihin, niin siinäkin pieni annos tekee uneliaaksi ja seuraavana päivänä on puolipäivää kyllä ihan tokkurassa. Mietin tekeekö tämä saman olon pienikin annos?

Pyydä lääkäriltä Circadin pitkävaikutteinen melatoniini resepti.On melko kallista noin 1e per tabletti, mutta todellakin sen arvoista!!

Vierailija

Mirtazapin teki tokkuraiseksi seur.aamupäiväksikin ja muutenkin oli jotenkin outo olo kun sitä otti. Ja jos kärsii ihan oikeasti vakavista unihäiriöistä niin siinä ei homeop., liikunnat ja panemiset auta. Saati joku lämmin maito. Parhaita nukkumisneuvoja osaa aina antaa ne joilla ei pienintäkään uniongelmaa, tosi raivostuttavaa.

Vierailija

Siis onko tuo masennuslääke? Minä olen kanssa viime kuukaudet kärsinyt unettomuudesta eikä circadin, tenox eikä imovane auta. Luin jostain että masennuslääkettä voi käyttää unilääkkeenä.

Vierailija

Mirtazapinia käytetään kakskisuuntaisessa mielialahäiriössä, mutta isommalla annostuksella. Pienellä annostuksella nukuttava vaikutus.

Mulla ainakin se alun pöhnäisyys helpotti noin kuukauden jälkeen ja sen jälkeen on ollut loistava lääke.

Ekan kuukauden aikana mulla oli levottomat jalat ja se johtuu dopamiini yliherkkyydestä.Sekin helpotti kun kroppa tottui lääkkeesseen. 

Sephora

Juu masennuslääkkeisiin tuo mirtazapin luetaan, masennukseen käytetään isolla annostuksella ja pienillä annostuksilla unettomuuteen. Jostain luin että jotkut oli saanut hirveitä agressiivisiä kohtauksia tästä lääkkeestä, onko kokemusta tälläisestä? Painon nousu ei mua nyt niin pelota, kortisonia syön niin on jo valmiiksi turvonnut ja painon saanut pidettyä kurissa senkin kuurin aikana. Kun nytkin on aamupäivällä ihan pöhnässä unettomuuden takia, niin mietin kuinka pöhnässä sitä on sitten tämän lääkkeen jälkeen..

Kipulääkkeenä mulla on lisäksi panacodia, jota otan vain tarvittaessa puolikkaan tai kokonaisen harvoin. Mitenköhän vaikuttaa onko kokemusta? Lääkäri ei tähän sanonut mitään, ehkä ei vaikuta kun en syö siis jatkuvasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Juu masennuslääkkeisiin tuo mirtazapin luetaan, masennukseen käytetään isolla annostuksella ja pienillä annostuksilla unettomuuteen. Jostain luin että jotkut oli saanut hirveitä agressiivisiä kohtauksia tästä lääkkeestä, onko kokemusta tälläisestä? Painon nousu ei mua nyt niin pelota, kortisonia syön niin on jo valmiiksi turvonnut ja painon saanut pidettyä kurissa senkin kuurin aikana. Kun nytkin on aamupäivällä ihan pöhnässä unettomuuden takia, niin mietin kuinka pöhnässä sitä on sitten tämän lääkkeen jälkeen..

Kipulääkkeenä mulla on lisäksi panacodia, jota otan vain tarvittaessa puolikkaan tai kokonaisen harvoin. Mitenköhän vaikuttaa onko kokemusta? Lääkäri ei tähän sanonut mitään, ehkä ei vaikuta kun en syö siis jatkuvasti.

No mulle ei ole tullut agressioita.Jotenkin mielialat oavt tasaisempia.Ei ehkä suuria tunteita , mutta ei myöskään unettomuutta.Jokaisella tietysti voi vaikuttaa erilailla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat