Onko olemassa mitään tilastoa, siitä kuinka paljon missäkin kaupungissa pakolaisia?

Vierailija

Kiinnostaisi tämä ihan siksi kun olen miettinyt että onkohan mun kotikaupungissa vähemmän kuin muualla. Jatkuvasti luen juttuja lehistä ja netistä kun taas on maahanmuuttajat perseilly. Kuitenkaan ikinä koskaan en ole nähnyt maahanmuuttajilta tällaista käytöstä kotikaupungissani eikä kukaan tuttuni (johon kuuluu mm paljon parikymppisiä naisia, olen itsekkin 21v nainen) ole koskaan joutunut maahanmuuttajien "ahdistelemaksi" tms. 

Maahanmuuttajia kyllä näkyy katukuvassa paljon mutta ei heistä ole koskaan mitään haittaa ollut. Suurimmaksi osaksi ovat omissa oloissaan ja pyörivät omissa porukoissaan. Juuri tässä muutama päivä takaperin olin tyttäreni kanssa bussissa jossa oli noin 25 henkeä. Kantasuomalaisia oli meidän lisäksi 3. Kuskia myöten siis olivat jostain muualta kuin suomesta. Tällasia matkoja on usein mutta koskaan ei ole ollut mitään häiriötä heistä. 

Onko siis mahdollista että suurin osa niistä mamu-jutuista on propagandaa, vai onko mun kotikaupungissa vähemmän/hyväkäytöksisempiä maahanmuuttajia? :D

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Yritin etsiä, mutta ei ainakaan Maahanmuuttoviraston sivuilta tuollaista tilastoa löytynyt.

Ihan kiinnostavaa pohdintaa, AP. Olen itse aivan varma siitä, että parjaavissa mamu-jutuissa on iso osuus propagandalla. Ja  huhut leviävät netissä kulovalkean tavoin, kukaan ei enää muista, mistä luki tai keneltä kuuli, mutta tottahan sen on pakko olla.

Vierailija

Hoplaa! Kuinka monella muuten on ITSELLÄÄN mitään henkilökohtaisia huonoja kokemuksia maahanmuuttajista tällä palstalla? Tai edes läheisellä tutulla. En nyt siis tarkoita niitä että "kaverin kertoi että sen serkulle on käynnyt näin ja noin" vaan ihan että omalle läheiselle on sattunut jotain epämiellyttävää ja on siitä ITSE kertonut sinulle? Kävi nyt kiinnostamaan tää aihe :)

Vierailija

Minunkaan asuinkaupungissani ei näy tämä tämän hetkinen invaasio, se johtuu ilmeisesti eniten siitä, että junat eivät suoraan kulje pohjoisesta tämän kaupungin kautta. 

Vierailija

Mulla ei ole huonoja kokemuksia tähän astisista kotoutuneista maahanmuuttajista. Niitä asuu tuossa kulmilla paljonkin. 

En kuitenkaan pidä hyvänä tätä omavaltaista ja laitonta siirtolaisuutta, joka tapahtuu tuettuna. Ja uskon, että VOKien liepeillä voi hyvin olla ongelmia tällä hetkellä. 

Vierailija

Turvapaikanhakijoita taitaa olla Suomessa tällä hetkellä noin 23 000 kappaletta. En ihmettelisi lainkaan, jos heistä esimerkiksi 5% olisi rikollisia.

Vierailija kirjoitti:

Hoplaa! Kuinka monella muuten on ITSELLÄÄN mitään henkilökohtaisia huonoja kokemuksia maahanmuuttajista tällä palstalla? Tai edes läheisellä tutulla. En nyt siis tarkoita niitä että "kaverin kertoi että sen serkulle on käynnyt näin ja noin" vaan ihan että omalle läheiselle on sattunut jotain epämiellyttävää ja on siitä ITSE kertonut sinulle? Kävi nyt kiinnostamaan tää aihe :)

Itseäni on muutamia kertoja ahdisteltu huutelemalla törkeyksiä (jopa tappouhkaus) ja seuraamalla. Baarissa pariin kertaan käyneet käpelöimään, mutta poistuneet kyllä iholta käskystä. Ystävilläni samanlaisia kokemuksia. Muutamia kertoja ovat juosseet pakoon viikonloppuyönä tupakanpummijoita. Asuin ennen siis suhteellisen suuressa kaupungissa.

Vierailija

Tällä palstalla on ainakin paljon tällaista propagandaa, sille on syynä vaan rasismi ja ennakkoluulot. On niitä maahanmuuttajien tekemiä rikoksia oikeasti tapahtunut, mutta älkää uskoko kaikkea ilman todisteita (ja MV-lehti ei toimi todisteena!) En ymmärrä miksi kukaan suhtautuisi ulkomaalaiseen eri tavalla kuin suomalaiseen. Me ollaan kaikki ihmisiä. Miltähän susta tuntuisi jos muuttaisit vieraaseen maahan ja sua kohdeltaisiin eri arvoisena, koska olet valkoinen/suomalainen/maahanmuuttaja? Mulla on lapsesta asti ollut paljon maahanmuuttajakavereita, mun ex-mies ja lapseni isä on myös maahanmuuttaja. Sattuu ajatus että mun lasta syrjittäisiin, koska ei ole täysin suomalainen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Turvapaikanhakijoita taitaa olla Suomessa tällä hetkellä noin 23 000 kappaletta. En ihmettelisi lainkaan, jos heistä esimerkiksi 5% olisi rikollisia.

Vierailija kirjoitti:

Itseäni on muutamia kertoja ahdisteltu huutelemalla törkeyksiä (jopa tappouhkaus) ja seuraamalla. Baarissa pariin kertaan käyneet käpelöimään, mutta poistuneet kyllä iholta käskystä. Ystävilläni samanlaisia kokemuksia. Muutamia kertoja ovat juosseet pakoon viikonloppuyönä tupakanpummijoita. Asuin ennen siis suhteellisen suuressa kaupungissa.

jaa. No mua on yhtä paljon suomalaiset yrittäneet käpelöidä. Ja aika hassua juosta karkuun jos joku pummii tupakkaa? Ei ole ok käpelöidä ketään, mutta olette kullä vähän ennakkoluuloisia. Surullista.

N21

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla on ainakin paljon tällaista propagandaa, sille on syynä vaan rasismi ja ennakkoluulot. On niitä maahanmuuttajien tekemiä rikoksia oikeasti tapahtunut, mutta älkää uskoko kaikkea ilman todisteita (ja MV-lehti ei toimi todisteena!) En ymmärrä miksi kukaan suhtautuisi ulkomaalaiseen eri tavalla kuin suomalaiseen. Me ollaan kaikki ihmisiä. Miltähän susta tuntuisi jos muuttaisit vieraaseen maahan ja sua kohdeltaisiin eri arvoisena, koska olet valkoinen/suomalainen/maahanmuuttaja? Mulla on lapsesta asti ollut paljon maahanmuuttajakavereita, mun ex-mies ja lapseni isä on myös maahanmuuttaja. Sattuu ajatus että mun lasta syrjittäisiin, koska ei ole täysin suomalainen.

Täytyy kyllä sanoa, että maahanmuuttajat/ulkomaalaiset ovat yliedustettuina rikostilastoissa eli sinänsä käytös on mielestäni täysin ymmärrettävää. Toki olen myös sitä mieltä, että ei ketään kuuluisi kohdella huonommin ulkomaalaistaustan vuoksi.

Varmasti suomalaisia maahanmuuttajia kohdellaan ulkomailla eriarvoisesti. En pidä tätä mitenkään ihmeellisenä. Oma kotimaa on tavallaan kuin oma koti; tuttuihin ihmisiin suhtautuu myötämielisemmin ja tuntemattomiin varauksella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jaa. No mua on yhtä paljon suomalaiset yrittäneet käpelöidä. Ja aika hassua juosta karkuun jos joku pummii tupakkaa? Ei ole ok käpelöidä ketään, mutta olette kullä vähän ennakkoluuloisia. Surullista.

N21

Tupakanpummijat ovat uhanneet väkivallalla, joten karkuun juokseminen on erittäin loogista. Vastasin ainoastaan edellisen kommentoijan kysymykseen, kyse ei todellakaan ole ennakkoluuloista vaan tapahtuneista asioista.

Jos se nyt tähän millään tavalla liittyy, niin itseäni ei ole yksikään suomalainen yrittänyt käpelöidä tai huudellut törkeyksiä. Tiedän, että kyseistä toimintaa kyllä tapahtuu jatkuvasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa, että maahanmuuttajat/ulkomaalaiset ovat yliedustettuina rikostilastoissa eli sinänsä käytös on mielestäni täysin ymmärrettävää. Toki olen myös sitä mieltä, että ei ketään kuuluisi kohdella huonommin ulkomaalaistaustan vuoksi.

Varmasti suomalaisia maahanmuuttajia kohdellaan ulkomailla eriarvoisesti. En pidä tätä mitenkään ihmeellisenä. Oma kotimaa on tavallaan kuin oma koti; tuttuihin ihmisiin suhtautuu myötämielisemmin ja tuntemattomiin varauksella.

Normaali, sivistynyt ihminen ei suhtaudu varauksella ihmiseen, joka ei ole samaa kansalaisuutta kuin itse on. Suomessa ollaan vielä harvinaisen jäljessä suvaitsevaisuudessa. Toisaalta täällä on ollut ulkomaalaistaustaisia niin vähän aikaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kirjoitettu! :) Mun paras ystäväni (siis lapsuudesta saakka) on myös puoliksi ulkomaalainen (etelä aasiasta) ja siksi tummaihoinen/-hiuksinen. Mä pidän sitä kyllä niin hyvänä asiana että olen tutustunut häneen jo lapsena niin musta ei ole kasvanut ennakkoluuloista :) Samoin musta on ihanaa kun tässä lähellä on iso leiksa jossa käy paljon maahanmuuttajia ja mun lapsi pääsee sielä tutustumaan monen laisiin ihmisiin. Pakko mainita että ehkä koko kylän hyväkäytöksisin ja aurinkoisin tyttö on huntua käyttävä noin 8-vuotias somali. Hän ottaa aina minun tyttäreni mukaan leikkeihin (vaikka tyttäreni on paljon pienempi), lainaa lelujaan ja pyytää lupaa saada lainata tyttäreni leluja (toisin kuin muut lapset, kun tapana on ollut että hiekkalaatikolla lelut on yhteistä riistaa) ja muistaa aina kiittää. Moikkailee myös iloisesti meille aina jos pyöräilee koulumatkalla ohi :) Aivan ihana tyttö!

Mun tytär on myöskin puoliksi venäläinen. Isänsä on kyllä syntynyt  suomessa ja vanhempansakin ovat asuneet ihan nuoresta asti täällä mutta venäjän kansalaisuus häneltä kuitenkin löytyy. En voi muuta sanoa tyttäreni puolesta kuin että luojan kiitos hänestä ei näe ettei ole täysin suomalainen! Nykyisin tämä ulkomaalaisten syrjintä on saanut aika suuret mittakaavat enkä usko että on ihan lähivuosina ainakaan helpottamassa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali, sivistynyt ihminen ei suhtaudu varauksella ihmiseen, joka ei ole samaa kansalaisuutta kuin itse on. Suomessa ollaan vielä harvinaisen jäljessä suvaitsevaisuudessa. Toisaalta täällä on ollut ulkomaalaistaustaisia niin vähän aikaa.

On täysin luonnollista suhtautua varauksella tuntemattomaan ihmiseen ja kulttuuriin. Esimerkiksi Intian kulttuuri poikkeaa valtavasti suomalaisesta, joten varauksellisuuteen on perusteensa. Varauksellisuus ei ole automaattisesti negatiivista ja se on useimmiten molemminpuoleista.

Sinäkin juuri syyllistyt sanomaan, että varauksella suhtautuvat ovat jossain määrin sivistymättömiä.

Vierailija

Meidän asuinalueelle on lyhyen ajan sisällä (tänä syksynä) avattu kaksi vastaanottokeskusta. En ole huomannut muuta ihmeellistä kuin että kyllähän noita eksoottisen näköisiä tyyppejä pyörii täällä normaalia enemmän. Itse en ole ajatellut asiaa sen enempää, ei ole häirinnyt minua millään lailla, eikä rajoittanut omaa liikkumistani. Tekisi mieli sanoa heille jotain ystävällistä, mutta en oikein tiedä mitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meidän asuinalueelle on lyhyen ajan sisällä (tänä syksynä) avattu kaksi vastaanottokeskusta. En ole huomannut muuta ihmeellistä kuin että kyllähän noita eksoottisen näköisiä tyyppejä pyörii täällä normaalia enemmän. Itse en ole ajatellut asiaa sen enempää, ei ole häirinnyt minua millään lailla, eikä rajoittanut omaa liikkumistani. Tekisi mieli sanoa heille jotain ystävällistä, mutta en oikein tiedä mitä.

Ystävällisintä mitä voit tehdä on osoittaa heille että pidät heitä yhden vertaisena suomalaisten kanssa. Tämän voi tehdä ihan pienellä eleellä. Kysy joskus maahanmuuttajalta kelloa, sen sijaan että etsisit suomalaisen jolta sitä kysyä. Kysy maahanmuuttajalta bussipysäkillä, ehtikö bussisi jo mennä ohi. Osoita että heidän apunsa kelpaa sinulle yhtä lailla kuin syntyperäisen suomalaisenkin :) 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat